آشنایی با عرقیات گیاهی بیدمشک و پنیرک

2426 بازدید
20 آبان 96
سمانه

آشنایی با عرقیات گیاهی بیدمشک و پنیرک و خواص و مضرات آنها

عرقیات یکی از پرمصرف ترین شکل‌ های استفاده از گیاهان است. عرقیات گیاهی در دنیای امروز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب مردم به راحتی آن ها را در عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی می توانند پیدا کنند و مطابق دستور العمل و خواصی که برای هر عرق گیاهی ذکر شده است آن را مصرف کنند و تقریبا می توان گفت عرقیات سریعا بین مردم محبوب شده و مورد استفاده قرار گرفته اند. در ادامه به معرفی عرقیات گیاهی بیدمشک و پنیرک و خواص و مضرات آن ها می پردازیم.

آشنایی با گیاه بیدمشک :

دارای نام های بیدمشک و گل بیدک است در مناطق مختلف ایران دارای نام های مختلفی همچون مشک فیک در کتول و مشبد در گرگان و سوگوت در مینو دشت و پیشی پیشی در ارسباران و دار الفشفشه در سردشت گویند.

همچینین در کتب قدیمی طب به نام های گربه بید و بهر امج و شاه بید و بید طبری و خلاف بان و وشع و خلاف بلخی شناخته می شده است.

bidmeshk attarak photo

آشنایی با عرقیات گیاهی بیدمشک و پنیرک

ترکیبات شیمیایی بیدمشک :

از نظر ترکیبات شیمیایی در پوست درخت بید وجود گلوکوزید سالیسین تایید شده است و در بید دره گلوکوزید سالیسن و در برگ های تازه اش در حدود 5/0 درصد ماده ی دافنه فلاونولوزید و در شاخه های آن پوپولوزید مشخص شده است. از بید سرخ یا سرخ بید گلوکوزیدی به نام سالی پورپوزید جدا شده است و گزارش بررسی های شیمیایی دیگری نشان می دهد که در بید مجنون آنزیم سالیسیناز و سالی سیکوزید و ویتامین ث وجود دارد، عصاره برگ های آن دارای خاصیت آنتی بیوتیک در برابر استافیلو کوکوس می باشد به علاوه در پوست درختان بید و موم و صمغ و اکسالات آهک و تانن وجود دارد.

خواص عرق بید مشک:

در چین از بید در موارد شست و شوی آبسه ها و زخم ها و ناراحتی های پوستی استفاده می شود. هم چنین بید مجنون در استعمال خارجی برای شست و شوی بدن در موارد التهابات پوستی ناشی از انگل و قارچ کاربرد دارد.

در استعمال داخلی از بید و عرق بید مجنون برای معالجه یرقان و روماتیسم و تب ها و سوزاک استفاده می شود و برای رفع جوش های اطراف دهن می توان بید را به صورت مخلوط با روغن کلزا از آن در استعمال خارجی استفاده کرد.

به علاوه از سرخ بید هم برای روماتیسم و بند آورنده خون مانند داروهای قابض و برای تسکین درد زخم ها و جراحت ها استفاده می شود، هم چنین در استعمال داخلی برای قطع اسهال خونی و برای شست و شوی زخم های آبله تجویز می شود.

عصاره ی روان سنبله های بید (شاتون ها ) را اگر 1 تا 3 قاشق قهوه خوری هنگام خواب بخورند در رفع بی خوابی ناشی از ضعف اعصاب و رفع اشکال در عادت ماهیانه دردناک و رفع ناراحتی های اعصاب اثر مفید دارد.

دیگر خواص دارویی بیدمشک :

بید از نظر طبیعت طبق رای حکمای طب سنتی سرد و کمی تر و کمی قابض است، از نظر خواص مقوی قلب و باز کننده انسداد کبد است و سردرد را رفع می کند و برطرف کننده تشنگی است و معده را تقویت می نماید و برای رفع تب های صفراوی و بیماری های گرم نافع است.

هم چنین بید مسهل بلغم و صفرا و برای صرع و تب با لرز و باز کردن گرفتگی و انسداد کبد و یرقان و نرم کردن طحال مفید است، مدر است و برای رفع اختناق رحم و درد مفاصل و نقرس نافع می باشد.

چند قطره آن در گوش برای پاک کردن چرک گوش مفید است و نشستن در آن برای رفع عفونت های اعضای پایین بدن نافع است و هم چنین استفاده از آن در استعمال خارجی برای جلوگیری از خونریزی مفید است و هم چنین خوردن عرق بید برای رفع اسهال خونی و خفقان گرم و تب های گرم نافع است.

مقوی دید چشم است و برای رفع زگیل و ورم پستان و زخم های مخملک و آبله و ورم های گرم مفید است.

فراموش نکنیم :

  • عرق بید مشک مقوی دل و دماغ و ملین مزاج است
  • برای تقویت نیروی جنسی در گرم مزاج ها اثر مفید دارد
  • بوییدن آن مقوی دماغ و محلل باد ها و گاز های غلیظ است
  • ضد سردرد است، اگر به پیشانی بمالند برای تسکین سر درد مفید است.
panirak attarak photo

آشنایی با عرقیات گیاهی بیدمشک و پنیرک

عرق پنیرک :

آشنایی با گیاه پنیرک :

پنیرک را در شیراز خطمی کوچک و نان کلاغ و گیلان پین دیره و در کتب سنتی خبازی و خیرو و ملوخیا گویند. این گیاه درای دو نوع دارویی عمده است نوع کبیر و نوع صغیر که در ایران نیز می روید.

پنیرک گیاهی است علفی پایا دو ساله بلندی آن 40 الی 80 سانتیمتر است و برگ های متناوب با دم برگ و بریدگی عمیق که برگ را به 5 تا 7 قسمت تقسیم می کند و گل های آن درشت و در ماه های اردیبهشت تا تیر به رنگ قرمز مایل به بنفش ظاهر می شود و ریشه آن عمودی کمی ضخیم گوشت دار سفید رنگ و ساقه ی آن پوشیده از کرک است و تخمدان آزاد مدور دارای خانه های متعدد و میوه آن کپسول گرد و مدور است که در خانه های متعدد و مشخص آن یک دانه قرار دارد این گیاه در ایران می روید.

نکته : گل های پنیرک را برای مصارف دارویی باید در دوران شکوفه و قبل از باز شدن کامل یعنی در اواخر بهار و اوایل تابستان برداشت کرد و در سایه خشک نمود و ریشه پنیرک در ماه های خرداد و تیر برداشت شده و در سایه خشک می شود و چون پنیرک در حد وسیعی به طور خود رو می روید پرورش آن چندان معمول نیست.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی پنیرک

 

ترکیبات شیمیایی پنیرک :

از نظر ترکیبات شیمیایی در برگ های پنیرک کبیر تانن یافت می شود و به علاوه در برگ ها حدود 0/018 درصد یک ماده فعال وجود دارد که محرک عضلانی صاف رحم و روده ها می باشد، طبق گزارش دیگری در گل پنیرک مقدار کمی ماده ی رنگی به نام مالوین یافت می شود که در اثر هیدرولیز به گلوکوز و مالوی نین تجزیه می شود.

در تمام اندام گیاه مقدار قابل ملاحظه ای در حدود 15 الی 20 درصد لعاب وجود دارد و مطالعات دیگری نشان می دهد که لعاب گل های پنیرک شامل مواد ال آرابینوز و ال رامنوز و دی گالاکتورونیک اسید می باشد در برگ های پنیرک نیز مقدار زیادی لعاب وجود دارد که در آن ویتامین های آ و ب 1 و ب 2 و ث مشخص شده است و لعاب آن اثر نرم کننده ی مدفوع را در روده های بزرگ دارد.

خواص پنیرک :

در هند از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعاب دار نرم کننده و خنک کننده و در درمان تب استفاده می شود و در موارد ناراحتی های غشاهای مخاطی مجاری ریه و مجاری مثانه و ادرار تجویز می شود.

به شکل ضماد نیز در استعمال خارجی برای رفع التهاب های پوستی کاربرد دارد، در مناطق مختلف خاور دور از برگ ها و گل های پنیرک که دارای لعاب فراوان است برای نرم کردن سینه و به صورت غرغره برای شست و شوی دهان مصرف می کنند، دارویی برای معالجه برونشیت و ورم حلق و گلو می باشد به علاوه مدر است و برای معده و طحال نافع است.

 

فراموش نکنیم :

  • عرق پنیرک درای طبع سرد و تر است و عده ای آن را معتدل می دانند.
  • در مورد خواص آن معتقدند که عرق پنیرک اعتدال دهنده و ملین است و اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می نماید.
  • انسداد مجاری کبد را باز می کند و موجب ازدیاد ترشح ادرار و شیر می شود.
  • ضماد ساییده ی برگ آن برای شکستگی اعضا و تحلیل ورم های گرم و گزیدن زنبور مفید است.
  • اگر با روغن زیتون مخلوط و تهیه شود برای سوختگی آتش و باد سرخ و گزیدن عقرب نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق پنیرک را با خواص درمان ناراحتی های رحم و رفع عفونت دستگاه تناسلی زنان، نرم کننده گلو، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0