topNotif

آشنایی با فواید ریشه کاسنی و ارزش غذایی آن

2856 بازدید
06 خرداد 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با فواید ریشه کاسنی و ارزش غذایی آن

کاسنی (‎Cichorium intybus L) گیاهی است، علفی و پایا که ارتفاع آن نیم تا یک و نیم متر می رسد. برگ های آن متناوب و نوک دراز، و گل های آن به رنگ آبی هستند. همچنین، ریشه آن قوی و بلند به رنگ قهوه ای است. ریشه و تمام اندام های هوایی این گیاه دارای خواص دارویی فراوانی می باشند. در طب سنتی نیز از ریشه آن برای درمان مشکلات گوارشی و کبدی استفاده می شود. علاوه بر این، ریشه کاسنی در برخی از کشورها مانند فرانسه و ژاپن، جایگزین قهوه می شود و امروزه قهوه ریشه کاسنی طرفداران بیشتری پیدا کرده است. حال در ادامه با فواید ریشه کاسنی و ارزش غذایی آن آشنا شوید.

 

آشنایی با فواید ریشه کاسنی و ارزش غذایی آن

آشنایی با فواید ریشه کاسنی و ارزش غذایی آن

 

ارزش غذایی ریشه کاسنی

ریشه گیاه کاسنی دارای ارزش غذایی و دارویی بسیاری است. 60 گرم ریشه کاسنی حاوی 44 کالری، 0.8 گرم پروتئین، 10.5 گرم کربوهیدرات، 0.1 گرم چربی و 0.9 گرم فیبر است. علاوه براین، دارای ویتامین ث (5٪ از RDI)، ویتامین ب 6 (7٪ از RDI)، پتاسیم (5٪ از RDI)، منگنز (7٪ از RDI)، فسفر (4٪ از RDI) و فولات (3٪ از RDI) است. همچنین، ریشه کاسنی حاوی اینولین و تانن نیز می باشد.

فواید ریشه کاسنی

بهبود دستگاه گوارش

ریشه های کاسنی یک منبع غنی از فیبر محلول در آب به نام اینولین (گروهی از پلی ساکاریدهای طبیعی) است که می تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. این عنصر باعث رشد باکتری های مفید در روده می شود و به حفظ سلامت میکروبیوم روده نیز کمک می کند.

ریشه کاسنی منبع خوبی برای اینولین که نوعی فیبر پروبیوتیک است، می باشد که با هضم و بهبود سلامت روده ارتباط دارد. مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده از مکمل های اینولین می تواند غلظت گونه های خاصی از باکتری های سالم در روده بزرگ را افزایش دهد. علاوه بر بهبود عملکرد روده، ریشه کاسنی به درمان یبوست نیز کمک می کند. در یک تحقیق علمی مشخص شد که با مصرف ریشه کاسنی مشکلات اجابت مزاج در میان 25 شرکت کننده سالمند کاهش یافته است.

کنترل قند خون

فیبر اینولین موجود در ریشه کاسنی سبب کنترل قند خون می شود. در یک تحقیق آزمایشگاهی، به مدت 8 هفته به موش های مبتلا به دیابت، اینولین موجود در ریشه گیاه کاسنی داده شد. در این آزمایش مشخص شد که اینولین با بهبود روش های متابولیسم کربوهیدرات ها، به کنترل قند خون کمک می کند. مطالعات دیگری نشان داده است که اینولین ممکن است بر قند خون و مقاومت به انسولین اثر مثبت داشته باشد.

انسولین، هورمونی است که قند را از خون به عضلات و بافت های بدن انتقال می دهد و به عنوان سوخت استفاده می شود. مقاومت به انسولین که با سطوح بالای انسولین در طول مدت طولانی اتفاق می افتد، می تواند اثر بخشی این هورمون را کاهش دهد و منجر به افزایش قند خون شود. بر اساس یک تحقیق علمی، اینولین مقاومت به انسولین را در 40 بیمار مبتلا به دیابت کاهش داده و مصرف روزانه 10 گرم مکمل اینولین باعث کاهش میزان قند خون ناشتا در حدود 49 درصد از زنان مبتلا به دیابت شده است. البته لازم به ذکر است، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثراتی که ریشه کاسنی ممکن است بر قند خون داشته باشد، مورد نیاز است.

 

همچنین بخوانید:  خواص گیاه کاسنی و نسخه های شفابخش آن

 

کاهش التهاب

برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که ریشه کاسنی دارای خواص ضد التهابی است. اگر چه التهاب یک پاسخ طبیعی سیستم ایمنی است، اما برخی از التهاب های مزمن می تواند منجر به بیماری های جدی تری شوند. تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف ریشه کاسنی تورم، استئوآرتریت و سطوح التهاب در کل بدن را کاهش می دهند. البته لازم به ذکر است که بیشتر تحقیقات کنونی محدود به مطالعات حیوانی است. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه ریشه کاسنی بر التهاب در انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است. بر اساس تحقیقات علمی، مصرف ریشه کاسنی، نقش بالقوه ای در کنترل و پیشگیری از استئوآرتریت دارد.

کاهش وزن

اینولین موجود در ریشه گیاه کاسنی یک فیبر محلول در آب و تلخ مزه است و جایگزین مناسبی برای چربی یا قند محسوب می شود. بنابراین، کاهش مصرف قند و چربی و همچنین، وجود فیبر غذایی فراوان باعث کاهش کالری در بدن می شود. فیبر موجود در این ریشه به هضم غذا نیز کمک می کند. اینولین، نه تنها مصرف روزانه فیبر را افزایش می دهد، بلکه باعث می شود که کالری و چربی کمتری دریافت کنید.

سایر فواید ریشه کاسنی

  • این ریشه سرشار از منگنز و ویتامین ب 6 می باشد که سبب بهبود عملکرد مغز می شود.
  • ریشه کاسنی تب بر و ادرار آور است به همین دلیل به دفع سموم بدن کمک می کند.
  • بر اساس تحقیقات علمی، آب ریشه کاسنی برای پیشگیری از سرطان رحم موثر واقع می شود.
  • ریشه این گیاه محرک صفرا است و در نارسایی های کبدی و ناراحتی های صفراوی موثر است.
  • دمنوش ریشه کاسنی به عنوان یک تونیک برای درمان زردی (یرقان) نیز مفید می باشد.
  • این ریشه به تصفیه خون کمک می کند.
  • خاصیت آرامبخشی آن سبب بهبود کیفیت خواب می شود.

 

Attarak rishe kasni Maziat photo3

آشنایی با فواید ریشه کاسنی و ارزش غذایی آن

 

قهوه ریشه کاسنی

قهوه کاسنی راهی عالی برای کاهش مصرف کافئین می باشد. ریشه این گیاه به طور طبیعی بدون کافئین است. یک قاشق معمولی قهوه حاوی حدود 95 میلی گرم کافئین است و مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی بسیاری دارد. به همین دلیل، قهوه ریشه کاسنی یک جایگزین عالی برای کسانی است که به دنبال کاهش مصرف کافئین هستند، می باشد.

عوارض جانبی و مضرات ریشه کاسنی

  • اگرچه مصرف ریشه این گیاه به صورت خوراکی ایمن شناخته شده است، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است در برخی افراد با علائمی از قبیل مسمومیت، خلط، درد شکمی، گاز روده و نفخ همراه باشد.
  • استعمال خارجی از این گیاه نیز ممکن است سبب تحریک پوست شود.
  • استنشاق پودر ریشه های کاسنی نیز دربرخی افراد باعث آسم می شود.
  • ریشه کاسنی برای زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا باعث بروز سقط جنین و خونریزی قاعدگی می شود. همچنین، مصرف آن برای زنان شیرده نیز باید محدود شود.

نکته: مصرف این ریشه به افراد مبتلا به سنگ کلیه، دیابت یا افرادی که ممکن است طی دو هفته تحت عمل جراحی قرار گیرند، توصیه نمی شود. بنابراین، قبل از مصرف آن برای جلوگیری از عوارض جانبی، با پزشک خود مشورت کنید.

طریقه مصرف ریشه کاسنی

حدود 2 قاشق غذاخوری (حدود 11 گرم) از ریشه پودر شده ریشه کاسنی را در یک فنجان (235 میلی لیتر) آب ریخته و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه بجوشانید و قبل از هر وعده غذایی یک فنجان از آن میل نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه کاسنی را با خواص کاهش وزن، کنترل دیابت، بهبود دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان رحم، درمان زردی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    3 دی 1400

    من این محصول را خریدم بسیار با کیفیت بود. ولی روش مصرف اونو بلد نیستم. شما میشه راهنمایی کنید

    • عطارک
      4 دی 1400

      درود بر شما

      خوشحالیم که کیفیت محصول موجب رضایت شما بوده است.
      از ثبت نظر و دیدگاهتان سپاسگزاریم.

      مقدار مصرف آن برای هر فرد متفاوت است، بهتر است یا نظر متخصص طب سنتی مصرف شود

      شاد و سلامت باشید.

0