topNotif

آشنایی با فواید شیر بادام و طرز تهیه آن به روش خانگی

2588 بازدید
17 خرداد 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

 با فواید شیر بادام و طرز تهیه آن به روش خانگی آشنا شوید

شیر بادام (Almond Milk) یکی از خوشمزه ترین و متنوع ترین انواع شیرهای گیاهی است و یک جایگزین سالم برای شیر گاو یا گوسفند می باشد. همچنین، یکی از بهترین نوشیدنی ها برای افراد گیاهخوار می باشد. این شیر حاوی درصد بالایی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های لازم برای سلامت بدن نظیر کلسیم، ویتامین ب 2، ویتامین ای و ویتامین دی است و در تهیه انواع مختلف نوشیدنی ها و شیرینی ها، جایگزین ایده آل برای افراد مبتلا به آلرژی شیر گاو (عدم تحمل لاکتوز) می باشد. حال در این مقاله با فواید شیر بادام و طرز تهیه آن آشنا شوید.

 

آشنایی با فواید شیر بادام و طرز تهیه آن به روش خانگی

آشنایی با فواید شیر بادام و طرز تهیه آن به روش خانگی

 

طرز تهیه شیر بادام به روش خانگی

ترکیبات

  • بادام خام یک فنجان
  • آب 3 تا 4 فنجان
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • عسل، دارچین و خرما (به دلخواه)

روش تهیه

بادام ها را از شب تا صبح (بین 8 تا 12 ساعت) در آب خیس نمایید. سپس، آن را از آب خارج کرده و پوست آن را بکنید (به دلخواه). حال بادام ها را به همراه آب به خوبی میکس کرده و وانیل را به آن اضافه کنید. شما می توانید برای تهیه شیر بادام شیرین، مقداری عسل به آن اضافه کنید. همچنین، می توانید دارچین و مقداری خرما به آن افزوده و میل نمایید.

نکته: در صورتی که قبل از میکس کردن بادام ها، پوست آن را نکنید، بعد از مخلوط کردن آن را صاف نموده و سپس میل نمایید.

آشنایی با فواید شیر بادام

 

1- کاهش وزن

یکی از فواید شیر بادام، کمک به کاهش وزن است. این شیر خوشمزه سبب لاغری و حفظ تناسب اندام می شود، زیرا جز نوشیدنی های کم کالری است. این شیر بین 65 تا 85 درصد کالری کمتری نسبت به شیر گاو دارد. همچنین، دارای کربوهیدرات و فیبر مناسبی است که می تواند اشتها کاذب را از بین ببرد. بنابراین اگر شما می خواهید وزن کم کنید، می توانید روزانه در کنار فعالیت های بدنی، دو یا سه وعده شیر بادام را جایگزین محصولات لبنی و سایر شیرها کنید. لازم به ذکر است که کالاهای تجاری حاوی قند بالا و مواد افزودنی هستند که کالری بیشتر نسبت به شیرهای بادام خانگی دارند.

2- مفید برای بیماران دیابت

شیر بادام نسبت به سایر شیرها حاوی مقادیر کمتری قند می باشد. به همین علت این شیر یک نوشیدنی سالم و مقوی برای افراد مبتلا به دیابت می باشد. همچنین، فیبر موجود در آن به تنظیم قند خون کمک می کند. به بیماران دیابتی توصیه می شود، از شیر بادام خانگی استفاده نمایند و اگر چنانچه از محصولات تجاری مصرف می کنند، از مواد تشکیل دهنده و میزان قند موجود در آن اطمینان حاصل نمایید.

3- منبع غنی از ویتامین ای

شیر بادام یک منبع طبیعی از ویتامین ای است (اگر چه در بیشتر انواع تجاری شیر بادام این ویتامین افزوده می شود). یک فنجان از این شیر بین 20 تا 50 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین ای را تامین می کند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که بدن را در برابر التهاب ها مصون نگاه داشته و به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و انواع سرطان ها کمک می کند. همچنین، ویتامین ای برای حفظ سلامت استخوان و چشم ضروری است و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد و ممکن است باعث کند شدن روند رشد این بیماری شود.

 

همچنین بخوانید:  فواید شیر سویا و خواص درمانی آن

 

4- منبع عالی از کلسیم

شیر بادام حاوی مقادیر بالایی کلسیم است که برای داشتن استخوان های قوی و دندان ها ضروری است. علاوه بر این، کلسیم به آرام سازی عضلات، داشتن ضربان قلب طبیعی و حفظ عملکرد قلب، اعصاب و ماهیچه کمک می کند. یک فنجان شیر بادام حدود 30 درصد از نیاز روزانه کلسیم بدن را تامین کرده و همچنین خطر شکستگی و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

5- سرشار از ویتامین دی

شیر بادام سرشار از ویتامین دی است، به طوری که یک فنجان از این شیر 25 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین دی را فراهم می کند. البته، بهترین روش دریافت این ویتامین، قرار گرفتن درمعرض نور خورشید است. با این وجود گروهی از افراد نمی توانند به دلایل متعددی نیاز به این ویتامین را تامین کنند. به همین علت می توانند از مواد غذایی سرشار از ویتامین دی مصرف کنند. این ویتامین برای حفظ سلامت قلب، استخوان ها و سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است.

6- مفید برای بیماران مبتلا به عدم تحمل لاکتوز (نارسایی لاکتاز)

یکی از مهمترین فواید شیر ​​بادام، عدم وجود لاکتوز (قند موجود در شیر حیوانی) است. بعضی از افراد به علت فقدان آنزیم های لاکتاز برای هضم لاکتوز، با مصرف شیر گاو و سایر محصولات لبنی دچار مشکلاتی نظیر درد شکمی، گاز، ناراحتی معده و اسهال می شوند. از آنجایی که شیر بادام از گیاه مشتق شده و بدون لاکتوز است، می تواند جایگزین مناسب برای افرادی که از تحمل لاکتوز برخوردار نیستند، باشد.

7- حفظ سلامت کلیه

وجود مقادیر بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم ممکن است به کلیه ها آسیب برسانند. همچنین، انباشت این مواد معدنی سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مشکلات استخوانی می شود. شیر بادام دارای مقدار محدودی از فسفر و پتاسیم است، در حالی که میزان این مواد معدنی در محصولات لبنی و محصولات سویا بسیار بالا می باشد. توصیه می شود افرادی که دارای بیماری های مزمن یا حاد کلیوی هستند، مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم را محدود کنند و شیر بادام را جایگزین سایر شیرها و محصولات لبنی نمایند.

8- تقویت سیستم ایمنی

شیر بادام دارای مواد مغذی مختلف و مواد معدنی فراوانی است که به حفظ و ارتقا سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این ماده غذایی، بدن را از میکروب ها و میکروارگانیسم هایی که ممکن است باعث بیماری شود، محافظت می کند. یک فرد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، مستعد مشکلات و بیماری های بسیاری است، بنابراین خوردن شیر بادام می تواند به تقویت سیستم ایمنی و ضعف عمومی بدن او کمک کند.

9- خواص ضد سرطان

تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که خوردن منظم شیر بادام علاوه بر پیشگیری از سرطان، باعث توقف رشد سلول های سرطانی به ویژه سرطان پروستات می شود. با این حال، قبل از تکیه بر درمان های خانگی متداول سرطان، با پزشک خود مشورت نمایید.

10- بهبود بینایی

شیر بادام سرشار از ویتامین های مختلف از جمله ویتامین آ است، که برای عملکرد مناسب چشم ضروری است. امروزه استفاده از رایانه ها، تلفن های هوشمند و دستگاه های الکترونیکی در بسیاری از دفاتر و خانه ها رایج شده است. استفاده مداوم از این دستگاه ها می تواند به میزان قابل توجهی بر روی دید کاربر تاثیر بگذارد و سبب کاهش بینایی شود. اما، شما می توانید این وضعیت را به طور طبیعی با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین آ مانند شیر بادام از بین ببرید.

11- سلامت پوست

سلامت پوست به انواع مختلف ویتامین ها و مواد معدنی بستگی دارد تا آن را در شرایط مطلوب نگه دارد. مصرف شیر بادام که حاوی مقدار زیادی ویتامین ای است، به حفظ سلامت پوست کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین ها، آنتی اکسیدان هایی هستند که به ترمیم پوست آسیب دیده و همچنین تنظیم ویتامین آ کمک می کنند. این ویتامین ها در هر دو نوع شیر بادام (خانگی و صنعتی) وجود دارد. همچنین، شما می تواند از شیر بادام به عنوان یک لوسیون پاک کننده پوست استفاده کرده و پوست خود را پاکسازی کنید.

12- فشار خون

مصرف شیر بادام به کنترل و کاهش فشار خون کمک می کند. شیر بادام بهترین جایگزین برای افرادی است که نمی توانند سویا و محصولات لبنی مصرف کنند، زیرا مواد معدنی و ویتامین هایی که در این محصولات وجود دارد در شیر بادام نیز یافت می شود و گردش خون را در بدن متعادل نگاه می دارد. مواد مغذی در شیر بادام به جذب ویتامین ها و سایر مواد معدنی مانند ویتامین دی و فسفر کمک کرده و از انسداد شریان ها و افزایش فشار خون جلوگیری می نماید.

عوارض مصرف شیر بادام

بادام جز مواد غذایی است که می تواند سبب بروز آلرژی شود. در مقایسه به حساسیت شیر ​​گاو، که معمولا در سن بسیار زود هنگام درمان می شود، حساسیت به بادام در طول عمر ادامه می یابد. علائم آلرژی به شیر بادام عبارتند از: خارش، اگزما، التهاب، تهوع، درد شکم، اسهال، استفراغ و مشکلات تنفسی است. لذا، در صورت بروز هر یک از نشانه های ذکر شده، به پزشک مراجعه نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خلال بادام تازه را با خواص درمان اسهال، ضد میگرن، مناسب برای پوست، کمک به تمرکز و حافظه، کنترل فشارخون، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0