topNotif

آشنایی با فواید و مضرات خرنوب / فواید دارویی و درمانی خرنوب

2824 بازدید
13 شهریور 00
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با فواید و مضرات خرنوب / فواید دارویی و درمانی خرنوب

خرنوب از خانواده نخود فرنگی است و درختی همیشه سبز می باشد. خرنوب خشک شده به عنوان دانه یا آب میوه مصرف می شود و از پودر آن در تولید بسیاری از محصولات پخته شده و تنقلات استفاده می شود همچنین جایگزین کاکائو و قهوه می باشد. این مقاله درمورد آشنایی با فواید و مضرات خرنوب و فواید دارویی و درمانی این گیاه می باشد، با ما همراه باشید؛

 

آشنایی با فواید و مضرات خرنوب / فواید دارویی و درمانی خرنوب

آشنایی با فواید و مضرات خرنوب / فواید دارویی و درمانی خرنوب

 

ارزش غذایی خرنوب

غلاف خرنـوب، شبیه به غلاف نخود و لوبیا، از 3 قسمت پوسته بیرونی، هسته داخلی و دانه ها تشکیل شده است. غلاف خرنـوب دارای ارزش غذایی بالایی به شرح زیر می باشد:

  • منبع پروتئین و ویتامین های مهم و یک وعده غذایی سالم
  • حاوی تانن است که از اسید گالیک تشکیل شده است و به عنوان ضد درد، ضد حساسیت، ضد ویروس، ضد باکتری، ضد اکسید کننده و استریل عمل می کند.
  • منبع فیبر غذایی نامحلول
  • منبع خوب ویتامین ای، ویتامین دی2 و آلفا توکوفرول است.
  • منبع خوبی از مجموعه ای از ویتامین های گروه ب مانند؛ ریبوفلاوین، ویتامین ب2 و نیاسین می باشد.
  • منبع مواد معدنی ضروری مانند؛ کلسیم، منیزیم و پتاسیم می باشد.
  • فاقد گلوتن و فاقد هرگونه مواد شیمیایی و نگهدارنده است.

فواید دارویی و درمانی خرنوب این گیاه معجزه گر!

از مهمترین و برجسته ترین مزایای خرنـوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود هضم غذا

خوردن منظم خرنـوب که حاوی تانن می باشد، باعث ترشح هورمون های گوارشی و افزایش روند هضم و جذب در بدن می شود و به ارتقاء سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی بی نظیر خرنوب

 

اسهال را يدرمان کنید

مواد غنی از تانن به عنوان داروهای ضد اسهال شناخته شده اند و بنابراین از خرنوب برای درمان اسهال در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب خالص خرنوب یا خوردن پودر خرنـوب قبل از محلول آب رسانی در زمان اسهال در کوتاه کردن دوره این بیماری در کودکان و نوزادان مبتلا به اسهال حاد بسیار مفید است.

خرنوب مفید برای مبتلا به بیماری سلیاک (حساسیت به گندم)

از آنجا که خرنـوب فاقد گلوتن است، برای بیماران مبتلا به بیماری سلیاک (حساسیت به گندم) مجاز است و به آن ها در افزایش هضم و جذب کمک می کند و جایگزین بسیاری از محصولات پخته شده و نوشیدنی ها است.

کاهش سطح کلسترول

خرنوب به دلیل محتوای بالای فیبر محلول و محتوای لیگنین و پلی فنول ها (آنتی اکسیدان های قوی) که به ارتقاء سلامت سیستم گردش خون کمک می کند و سطح کلسترول مضر را کاهش می دهد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که خوردن خمیر خرنـوب یا هر محصول حاوی آن به صورت خوراکی به مدت 6 هفته، می تواند در کاهش کلسترول کل و کلسترول بد در افراد مبتلا به کلسترول بالا نقش داشته باشد.

خرنوب مناسب برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا

خرنـوب فاقد کافئین است، بنابراین برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است و دارای درصد خوبی از پتاسیم است که یکی از عناصر مهم برای ارتقاء سلامت قلب است، زیرا به آرامش دیواره عروق خونی و کنترل فشار کمک می کند. 

پیشگیری از سرطان

خرنـوب (به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ) به مبارزه و پیشگیری از سرطان کمک می کند، زیرا برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده منظم از خـرنوب می تواند از سرطان ریه جلوگیری کند.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

درمان سرفه و آنفولانزا

ویتامین ها و آنتی اکسیدان های قوی موجود در این گیاه مانند؛ پلی فنول ها و به درمان سرفه، آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کنند و ماده گال که خرنـوب دارد یک ماده ضد ویروسی، باکتریایی، ضد التهابی و آلرژیک است و جویدن برگ های خرنـوب به درمان مشکلات و عفونت های گلو کمک می کند.

 مبارزه با پوکی استخوان و فلج اطفال

اسید گالیک موجود در خرنـوب به پیشگیری و درمان فلج اطفال کمک می کند و چون خرنوب سرشار از فسفر و کلسیم است، می تواند به مبارزه با پوکی استخوان کمک کند .

تنظیم سطح قند خون با خرنوب

خرنـوب حاوی فیبرهای غذایی محلول است که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند و از این رو، با توجه به قند بالای خرنوب، خرنوب می تواند یک نوشیدنی ایده آل برای بیماران دیابتی باشد.

کنترل وزن و مبارزه با چاقی

تحقیقات اخیر نشان داد که خوردن خرنوب باعث افزایش دفع چربی در مدفوع در افراد چاق یا دارای اضافه وزن می شود.

اما در اینجا باید توجه داشته باشیم که میزان قند خرنـوب زیاد است و البته حاوی کالری بالایی است، بنابراین افرادی که می خواهند وزن خود را کنترل کنند، باید در حد اعتدال و مقادیر اندازه گیری شده از خرنـوب استفاده کنند.

فواید خرنوب برای مو و پوست

خوردن خرنـوب در ارتقای سلامت مو، درمان ریزش مو و تقویت آن مفید است، زیرا منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ای می باشد و خوردن خرنوب به سلامت پوست کمک می کند و از چین و چروک و علائم پیری جلوگیری می کند.

فواید خرنوب برای بارداری

مشخص شد که خوردن خرنـوب برای زنان باردار می تواند به کنترل تهوع، به ویژه در ابتدای بارداری کمک کند و می تواند به تسکین سوزش سر دل و اختلالات گوارشی کمک کند و همچنین می تواند به درمان اسهال کمک کند.

علاوه بر اینکه منبع بسیاری از مواد معدنی و ویتامین هاست که در دوران بارداری به مقدار کافی مصرف می شوند، مطالعات کافی در مورد ایمنی خوردن خرنوب و قسمت های مجاز مصرف آن برای زنان باردار انجام نشده است، بنابراین بهتر است از آن به مقدار کم و متوسط استفاده کنید.

فواید خرنوب خشک

غلاف های خرنـوب تازه برداشت شده معمولا با قرار گرفتن در معرض آفتاب خشک می شوند و سپس از پودر آن ها به عنوان جایگزین پودر کاکائو در تولید شکلات، بسیاری از محصولات پخته شده، شیرینی پزی، نوشیدنی ها و سایر صنایع برای افزودن طعم یا ضخیم کننده استفاده می شود. مغذی، و همچنین می تواند به عنوان یک شیرین کننده طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس گزارش (USDA)، آرد خرنـوب خشک منبع کمی از چربی های هیدروژنه، کلسترول و سدیم و منبع بالایی از ریبوفلاوین، کلسیم، پتاسیم، مس و منگنز است.

این منبع فیبر محلول در رژیم غذایی است، اما خوردن مقدار زیادی از آن مقادیر زیادی کالری و قند دارد، که در خوردن بخش هایی از آن احتیاط لازم است.

 

آشنایی با فواید و مضرات خرنوب / فواید دارویی و درمانی خرنوب

آشنایی با فواید و مضرات خرنوب / فواید دارویی و درمانی خرنوب

 

فواید خرنوب خشک در درمان بیماری ها

منبع بالایی از ریبوفلاوین، کلسیم، پتاسیم، مس و منگنز است. از خرنـوب خشک در بسیاری از درمان های پزشکی (با استفاده از پودر آن) استفاده می شود. مهمترین موارد استفاده و مزایای پزشکی آن عبارتند از:

  • درمان اسهال در بزرگسالان و کودکان
  • گلو درد و سرفه
  • از بین بردن استفراغ
  • درمان بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا

غلاف های خشک معمولا به مدت 6 ماه تا یک سال در مکانی خشک، خنک و تاریک نگهداری می شوند.

دوز مجاز

دوز مجاز خرنـوب در روز به عوامل متعددی مانند: سن، سلامتی و سابقه بیماری بستگی دارد. هنوز هیچ اطلاعات علمی و توصیه های واضحی در مورد دوز مناسب و توصیه شده روزانه خرنوب وجود ندارد، اما همیشه بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

زیاده روی در مصرف آن می تواند مضر یا اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد و همیشه مهم است که قبل از مصرف هر نوع گیاه یا غذا به مقدار زیاد، با پزشک و متخصص مشورت کنید.

عوارض جانبی و تداخل با داروها

عموما خرنـوب برای اکثر مردم بی خطر تلقی می شود و توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، چه برای پخت و پز یا خوردن به شکل خام آن، به ویژه هنگامی که به صورت خوراکی مصرف می شود، تایید شده است.

هیچ عارضه جانبی مشاهده نشده است، اما برخی موارد احتیاطی وجود دارد مانند؛ دوران بارداری و شیردهی، از آنجا که این دوره ها حساس تلقی می شوند و از آنجا که اطلاعات کافی در مورد دوزهای مجاز خرنوب و عوارض جانبی آن وجود ندارد، بنابراین، زنان باردار یا شیرده باید مراقب باشند و آن را به مقدار متوسط ​​مصرف کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خرنوب را با خواص تحرک اسپرم، ادرار آور، دفع کننده سنگ کلیه، درمان تنگی نفس، ضد اسهال، کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، اشتها آور، کاهش استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0