topNotif

آشنایی با فواید و معایب ورزش زومبا

4065 بازدید
28 آذر 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با فواید و معایب رقص یا ورزش زومبا آشنا شوید

زومبا (Zumba) یکی از ورزش های شناخته شده در سطح جهان است که ریشه آن به اسپانیا برمی گردد. این ورزش که پایه آن حرکات تند و سریع یا رقص است در سال 1990 به وجود آمد و امروزه در سراسر جهان برای تمامی سنین مناسب است و طرفداران خود را دارد. زومبا یکی از ورزش های مهیج و لذت بخش است که فواید بسیاری بر سلامت جسم و ذهن دارد. حال در ادامه این مقاله به بررسی فواید و معایب زومبا می پردازیم.

 

ورزش زومبا و آشنایی با فواید و معایب آن

ورزش زومبا و آشنایی با فواید و معایب آن

 

زومبا چیست؟

زومبا کلمه لاتینی است که توسط رقصنده کلمبیایی آلبرتو پرز در اوایل دهه نود ایجاد شده است. زومبا سریعترین نوع ورزش یا رقص در دنیا است که برگرفته از انواع رقص های آفریقایی و آمریکای لاتین می باشد. این ورزش از تلفیق چهـار سبک ریتم های میرنگه، رگی تون،سالسا، کالیبسو و کومبیا پدید آمده است.این ورزش به دلیل حرکات موزون و موسیقی شاد، یکی از راه های درمان بیماری افسردگی است. آمارهای اخیر تایید کرده اند که تقریبا بیش از 14 میلیون نفر در سراسر جهان در حال انجام این ورزش هستند.

فواید رقص یا ورزش زومبا چیست؟

1- زومبا یکی از شادی بخش ترین ورزش هاست، و هرچه فرد تمرین کننده از ورزشی که انجام دهد بیشتر لذت ببرد، احتمال بیشتری وجود دارد که آن را جز روتین زندگی خود قرار دهد.

2- این ورزش برای افرادی که از تکرار ست های تمرینی باشگاه ها یا ورزش های HIIT احساس خستگی می کنند، بسیار مناسب است و باعث رفع خستگی و کسالت آن ها در حین ورزش می شود.

3- زومبا برای بهبود حرکات سریع بدن مناسب است که می تواند نکته قابل توجهی برای افرادی که به رقص علاقه مند هستند، باشد.

4- برخی از افراد به دلیل حرکات پرشتاب و سریع زومبا در مقایسه با ورزش های دیگر کاهش وزن بیشتری خواهند داشت. یک ساعت ورزش زومبا مابین 600 تا 1000 کالری می سوزاند.

5- زومبا باعث به کارگیری تمامی عضلات بدنتان می شود، به دلیل آن که این ورزش شباهت زیادی به رقصیدن دارد عضلاتی را که حتی تصور نمی کنید را هم درگیر می کند.

6- زومبا باعث بهبود کارکرد قلب می شود، این ورزش نه تنها به افزایش خون رسانی به قلب منجر می شود، بلکه باعث بهبود سیستم هوازی بدن هم می شود.

7- زومبا به کاهش استرس، افزایش تمرکز و کاهش خستگی منجر می شود.

8- با انجام حرکات زومبا شما تمامی عضلاتتان را به کار می گیرید و این به بهبود چابکی، افزایش تناسب بدن و اعتماد به نفس شما در بدنی که دارید منجر می شود.

9- زومبا به بهبود وضعیت ایستادن کمک کرده و باعث افزایش انعطاف پذیری و تعادل می شود.

10- با انجام زومبا احساس شادی بیشتری خواهید کرد. طبق تحقیقات انجام شده بر روی مغز انجام تمرینات ورزشی باعث آزادسازی آندروفین (هورمون شادی بخش) در بدن می گردد.

 

همچنین بخوانید:  فواید تی آر ایکس TRX

 

معایب رقص زومبا چیست؟

1- گرچه ورزش های هوازی همانند زومبا سریعتر منجر به کاهش وزن می شوند، در صورت عدم تمرین، فرد سریعتر با بازگشت وزن و چاقی مواجه می شود.

2- در حین انجام حرکت های سریع همانند ورزش زومبا احتمال آسیب حین ورزش افزایش می یابد.

3- بهتر است افرادی که مشکلات خاصی همانند استخوان های شکننده دارند، یا افراد بسیار مسن از انجام تمرینات زومبا خودداری کنند.

4- زومبا می تواند برای افرادی که به دنبال ورزش های آرامش بخش و تقویت کننده همانند یوگا یا پیلاتس هستند، کسالت آور باشد زیرا آن ها را به اهدافشان نمی رساند.

5- افرادی که تمایلی به رقصیدن یا انجام حرکات سریع ندارند، زومبا برایشان خسته کننده است.

آیا زومبا منجر به داشتن شکم تخت می شود؟

بله، زمانی که درصد چربی بدن شما پایین باشد، شکم تختی خواهید داشت و زومبا یکی از ورزش هایی هست که به سوزاندن چربی های بدنتان کمک می کند که در نهایت منجر به ساختن شکم تخت و عضله ای می گردد. شما می توانید با تغذیه سالم، دوری کردن از فست فودها و شیرینی جات و در کنار آن ورزش، میزان چربی بدنتان را کاهش دهید.

آیا می توان ورزش زومبا را روزانه انجام داد؟

بله، می توانید اما بهتر است، از این کار اجتناب کنید. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که بیش از حد ورزش می کنند، سلامت خود را به خطر می اندازند. اگر پس از ورزش احساس خستگی بیش از حد دارید، اگر هر روز ورزش های شدید انجام می دهید، اگر به علت ورزش های شدید در تاریخ عادت ماهانه خود تغییراتی دیده اید، دست نگه دارید.

بهتر است در هفته 3 الی 5 روز ورزش کنید، البته 3 روز ورزش شدید کافیست (برخی مربیان زومبا 2 الی 4 روز را پیشنهاد داده اند) و بهتر است دو روز دیگر را ورزش های سبک تری همانند یوگا، پیلاتیس، کشش تمام بدن، پیاده روی، شنا، و رقص را انجام دهید، و یک الی دو روز را به بدن خود استراحت کامل دهید. بیش از حد ورزش نکنید زیرا ممکن است در حین حرکات پرشتاب صدمه ببینید یا دچار سکته قلبی و تغییرات هورمونی شوید.

توصیه هایی برای قبل از شروع زومبا
  • از آنجایی که زومبا ورزشی است که تمام مدت از عضلات پاهایتان استفاده می کند، حتما کفش مناسب و راحت بپوشید یا پابرهنه تمرین کنید.
  • در حین انجام ورزش به دلیل بالا رفتن ضربان قلب نسبت به ورزش های دیگر بیشتر عرق می کنید پس لباس مناسب بپوشید و در اولین فرصت دوش بگیرید.
  • در حین انجام ورزش زومبا هر زمان که احساس کردید به مقداری آب نیاز دارید، گلویتان را تازه کنید، اما از زیاده روی در نوشیدن مایعات خودداری کنید.
  • اگر مشکلاتی در نواحی کمر یا زانوهایتان دارید قبل از انجام تمرین حتما مشکل خود را با مربی مطرح کنید.
  • بیماری های خاص همانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا یا پایین، قبل از تمرین مربی را از بیماری های خود آگاه کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ سفید را با خواص تقویت قوای جنسی و درمان مشکلات جنسی زوجین، مقابله با بروز علائم پیری در پوست، رفع لکه ها و چین و چروک پوست، تقویت ریشه موها و جلوگیری از ریزش مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، تنظیم سوخت و ساز بدن، کاهش عوارض ناشی از یائسگی زنان، تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر، درمان سردرد و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. کاظم
    20 دی 1402

    زومبا خیلی تو مخه

  2. تاااا
    18 دی 1402

    با زومبا میشه عضله سازی کنم ؟

    • عطارک
      19 دی 1402

      عرض ادب و احترام

      باید در کنار این ورزش حرکات کششی و منظم برای این موارد رو نیز انجام دهید.

      شاد و سلامت باشید.

0