topNotif

آشنایی با قارچ دنبلان و انواع آن

4092 بازدید
21 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

آشنایی با قارچ دنبلان و انواع آن !

قارچ دنبلان (قارچ دُنبَلان) به انگلیسی Tuber، قارچی است کروی شکل مانند غده که معمولا در زیر خاک رشد می کند، پوسته خارجی آن نا صاف و زگیل دار است، از نظر ابعاد بر حسب گونه های مختلف متفاوت است و از یک فندق تا حجم یک مشت دست فرق می کند. این قارچ در گونه های مختلف به رنگ های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه دیده می شود ولی لذیذترین و بهترین آن ها معمولا دارای رنگ پوسته خارجی سیاه است. این قارچ ها نوعا در عمق حدود سی سانتی متری خاک به طور گروهی و نزدیک ریشه های گیاهان و درخت ها به خصوص درخت بلوط می رویند. سابقا در فرانسه مرسوم بود که زارعین توسط سگ های تربیت شده محل وجود این قارچ ها را در زیر خاک یافته و بیرون می آوردند. معمولا هر دمبلان اروپایی شامل دو قسمت است یکی پوسته نا صاف و زگیلی آن که رنگین و سخت و محتوای اسپرهای قارچ است و دیگری گوشت آن که اغلب سفید رنگ می باشد ولی رنگ های تیره هم دارد. دمبلان های اروپایی دارای گونه های خوراکی اهلی و گونه های وحشی غیر خوراکی است ولی در عین حال غیر سمی است. مهمترین برخی خواص این گیاه ملین، تقویت نیروی جنسی، مقوی معده، مفید جهت قطع اسهال خونی و ساده و خونریزی های داخلی را متوقف می کند.

آشنایی با قارچ دنبلان

آشنایی با قارچ دنبلان

دمبلان های خوراکی !

دمبلان های سیاه : پوسته آن ناصاف زگیل دار به رنگ تیره حنایی و رنگ گوشت آن پس از رسیدن بنفش تیره مایل به سیاه است. بزرگی آن در حدود یک تخم مرغ است، این دمبلان در پاییز می رسد و از بهترین و لذیذ ترین نوع دمبلان است. دمبلان تابستانی : شکل غده های متغیر، بزرگی آن ها در حد یک گردو رنگ پوست سیاه و زگیل های آن درشت است و سرانجام دمبلان کوهی به طوری که گفته شد دمبلان های اروپایی اغلب در نزدیکی ریشه درختان و گیاهان خاصی می رویند، این گیاهان را گیاهان دمبلانزا می نامند، از جمله درختانی که بیشتر مورد علاقه دمبلان است دو نوع بلوط است. بهترین خاک برای رویش دنبلان : می گویند خاکی که غنی از مواد آلی، آهک، پطاس، اسید سولفوریک و پروکسیات دوفر باشد مناسب ترین خاک برای رویش دمبلان است.

 

همچنین بخوانید: معجزات قارچ کومبوجا

 

دمبلان در ایران !

در ایران در اغلب مناطق از جمله فارس، منطقه تهران و کوهستان های شهرستان تهران، آذربایجان، خوی و غرب ایران در همدان و کرمانشاه دمبلان می روید. دمبلان های ایران نیز مانند سایر دمبلان ها در زیر خاک می رویند، نام محلی آن در کرمانشاه چمه و در آذربایجان طملان است، در تهران دمبلان نامیده می شود. رنگ پوست آن ها اغلب بر خلاف دمبلان های اروپایی روشن و خاکستری روشن است و به بزرگی فندق تا یک گردو و گاهی بزرگ تر است. این دمبلان را به عربی ترفاس گویند، به فارسی دنبلان و دمبلان و به آذربایجانی طملان و در کتب طب سنتی با نام های نبات الرعد و نوعی سماروغ و نوعی فطر گویند. این نوع قارچ ها بیشتر در فرانسه می رویند و انواعی از دمبلان نیز در مناطق مختلف ایران همچون کرمانشاه و همدان و… می رویند. از نظر ترکیبات شیمیایی و خواص و کاربرد دارویی خیلی شبیه قارچ های خوراکی هستند، البته قارچ های زیر زمینی می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ هندی را با خواص  مسکن، ضد کرم، ضد التهاب و مقوی میل جنسی، نیرو دهنده جسمی و فکری، آرام کننده ذهن، کمک به خواب راحت و عمیق و کاهش استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مجید
    26 بهمن 1401

    سلام فروشنده دنبلان قهوه‌ای ب مقدار زیاد
    لطفاً خریدار تماس بگیره

0