topNotif

آشنایی با مینای چمنی

2630 بازدید
05 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 6 بهمن 1401

آشنایی با مینای چمنی و خواص و مضرات آن

در این مطلب به بررسی خواص و مضرات و نام های مختلف گل مینا یا همان مینای چمنی پرداخته شده است. مینای چمنی یا گل مینا (از تیره مرکبیان است) با نام های دیگر همچون زهر الربیع یا زهرالولو یا مارگریت کوچک یا گل بهار شناخته می شود.

مینای چمنی برای اروپایی ها گلی است بومی و برای آمریکایی ها گلی است طبیعی که به عنوان گل تزیینی کاشته و استفاده می شود. در ایران گل مینا در مناطق شمالی کشور همچون گیلان و مازندران به وفور یافت می شود و به صورت وحشی نیز در چمنزار ها و مزارع می روید. دارای ریشه های بلند فیبری به درازای 9 تا 20 سانتی متر و در انتهای آن ها دندانه دار و پشمالو است و برگ های آن در سطح خاک به صورت گل آرایشی تزیین یافته است و در بالای برگ ها میله بلندی در بردارنده گل سفید و یا به رنگ گل رز با پرتو هایی که دور صفحه گل را فرا گرفته است و در ماه های اردیبهشت الی آخر تابستان گل می دهد و گل ها در شب ها و هوای مرطوب بسته می شوند.

آشنایی با مینای چمنی

آشنایی با مینای چمنی

خواص گل چمنی (گل مینا) :

از قسمت های مورد استفاده گیاه، برگ ها و گل های آن می باشد.مردم روزگاران قدیم از مینا به عنوان مرهم التیام بخش و نیز برای درمان یبوست به کرات بهره می گرفتند. برگ هایش را که بسیار خوش طعم است می توان در سالاد به کار برد. بدین ترتیب می توان هم از طعم خوشش بهره برد، هم از خاصیتش که مسهل ضعیفی است و فشار خون را پایین می آورد.

دم کرده مینای چمنی اکثر اوقات به عنوان یک ملین آرام تجویز می شود و گل های تازه آن برای محل سوختگی و متورم نتیجه خوبی را در برداشته است. زمانی که قسمتی از پوست شما سوخت مقداری از گل تازه مینا را بر روی آن گذاشته و بمالید تا اثر گذاری بهتری داشته باشد.

دم کرده برگ ها و گل های مینای چمنی ضد سرفه است و برای درمان سرماخوردگی و برنشیت و گرفتگی مخاط حنجره سودمند و هم چنین برای درد های معده، روده، قولنج و کولیت، کبد، کلیه و ناراحتی های مثانه موثر است. برای رهایی و رفع گرفتگی عضله نیز مفید بوده است. از دم کرده گل مینا برای درد های موضعی که به صورت پاشویه و کمپرس داغ استفاده می شود موثر بوده است.

 

همچنین بخوانید:  فواید مریم گلی برای لاغری

 

دیگر خواص گل چمنی :

  • اگر جوشانده گل مینای چمنی را بجوشانید و بخار دهید دفع کننده حشرات می باشد.
  • از گل آن نیز می توان برای بیماری یرقان استفاده کرد.
  • مصرف گل مینای چمنی برای آسم مفید است.
  • مدر، ملین، مقوی، عرق آور و خلط آور است.
  • برای درمان برونشیت و بحران کبدی و یبوست شدید و اعصاب و فشار خون مفید و موثر است.

 

طرز تهیه و مصرف مینای چمنی :

از آب تازه و شیره گیاه می توانید در طول روز سه نوبت هر بار یک قاشق غذاخوری استفاده کنید همچنین بوییدن گل تازه آن خواص دارویی دارد.

طرز تهیه دم کرده مینای چمنی :

یک قاشق غذاخوری از گل های مینای چمنی را در یک فنجان آب به مدت 10 تا 15 دقیقه خیس کنید و سپس به آرامی دم کنید و در طول روز می توان در سه نوبت هر بار یک قاشق غذاخوری مصرف نمود و یا مستقیما برای شستشوی زخم ها به کار برد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل مینا را با خواص درمان و کنترل میگرن، درمان تب، رفع درد دهان و گلو، درمان مشکلات کبد و کیسه صفرا، افزایش اشتها، رفع اسپاسم عضلانی، درمان احتباس مایعات، کاهش تورم و التهاب پوست، تسریع در روند بهبود زخم ها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0