topNotif

آشنایی با گیاه تاج ریزی و خواص و مضراتش

15694 بازدید
24 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

در این مقاله به آشنایی با گیاه تاج ریزی و خواص و مضراتش می پردازیم

گیاه تاج ریزی ، با دوام و جنگلی و پیچکی شکل و در مناطق مرطوب و اطراف منازل و جاده ها می روید. ساقه های آن گاهی تا دو متر می رسد و برگ های سبز تیره و متناوب و متغیر در شکل و گاهی نیزه ای و لوزی شکل و سر تیز می باشد. گل ها ستاره ای شکل و میوه تلخ مزه آن به رنگ مخمل قرمز از روی تاک آویزان شده و تا بعد از ریزش برگ ها باقی می ماند.

گیاه تاج ریزی به نام های دیگری چون سگ انگور، انگور روباه، انگور توره، خرس انگور، قوش ازومي (ترکي)، انکورک، انگيرک، روباه تربک، روباه تورک و شکر انگور هم شناخته مي‌شود ولي در كتاب‌هاي قديمي طب سنتي از آن به عنوان عنب الثعلب (انگور روباه) ياد شده است.

اندام دارویی تاج ریزی :

پوست و ریشه و شاخه های کوچک همراه با گل به علت کمی سمی بودن دم کرده آن توصیه نمی شود، فقط برای درد های موضعی از ضماد آن استفاده کنید.

ضماد تاج ریزی برای بیماری نقرس و لک و پیس های صورت و دست ها و برای مواضعی که پوست بدن حالت دو رنگ دارد و به شکل پیسی نمایان است شفا بخش می باشد.

آشنایی با گیاه تاج ریزی و خواص و مضراتش

آشنایی با گیاه تاج ریزی و خواص و مضراتش

خواص درمانی تاج ریزی :

طبيعت تاج ريزی، بسيارسرد و خشك است. اين گياه، كاهنده و درمان تب، بندآورنده خون، ضد درد، مسكن، ملين، مدر، معرق، مخدر، ضدروماتيسم، ضدسرفه و ضدآسم است. خوردن مقدار كمي از ميوه رسيده و تازه آن برای درمان یبوست، مناسب است.

براي بهره‌برداری از اين گياه، مصرف روزانه سه‌مرتبه از دو تا چهار گرم خشك‌شد آن به‌صورت دم‌كرده، توصيه شده است. ميوه خشك شده تاج ريزي هاي رنگين (زرد، نارنجي و قرمز)، يكي از اقلام دارويي معروف جوشانده تاچ ریزی است كه معمولا همراه با پرسياوش، گل زوفا، گل بنفشه، ختمي، خبازي، عناب و سپستان مورد استفاده فراوان قرار مي‌گيرد.

اين داروي تركيبي، در طب سنتي بسيار رايج است و به عنوان تب‌بر، مسكن و ملين، به‌خصوص براي كودكان به كار مي‌رود.

 

همچنین بخوانید:  درمان سردرد ناشی از سرماخوردگی با گیاهان دارویی

 

طرز تهیه ضماد تاج ریزی :

30 گرم از پوست و ریشه و شاخه همراه با گل و گیاه را که خشک نموده اید، ساییده و به صورت خاکه در آورید و آن را در یک فنجان روغن زیتون به مدت 48 ساعت خیس کنید و گاهی بهم بزنید و آن را صاف نمایید و روی مواضع دردناک یا لک و پیس مالیده و ماساژ دهید و مدتی روی موضع مورد نظر باقی بگذارید سپس با پارچه مرطوب گرم دیگر پاک کنید و حداقل به مدت 10 روز و روزی دو نوبت مصرف آن توصیه می شود و برای از بین بردن لک و پیس نافع است.

نکته :

به علت وجود ماده سمي سولانين در اين گياه، مصرف آن بايد به مقدار كم و در بازه زماني كوتاهي صورت گيرد. سميت آن در برگ‌ها و سرشاخه‌هاي گل‌دار، بيشتر است؛ لذا در مصرف بيش از حد مجاز آن بايد جانب احتياط را مراعات كرد

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تاجریزی را با خواص درمان یبوست، التیام سوختگی، کاهش فشار خون بالا، درمان درد دل و سوزش معده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    18 دی 1402

    سلام بسیار آموذنده بود من در مورد سمی بودنش اطلاع نداشتم متشکرم منو راهنمایی کردین من مقداری از انرا درقوری هنراه با عناب آویشن زنیان وگل ترش وتخم ریحان روی بخاری گذاشتم وچند فنجان از آن را ازصبح تا شب خوردم برای یوست ولاغری از امروز شدرع کردم نمی دانم خوبه یابد لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    • عطارک
      18 دی 1402

      عرض ادب و احترام

      از ثبت نظر محترم شما سپاسگزاریم. حالا که متوجه سمی بودن این گیاه هستید٬ لطفا بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

      شاد و سلامت باشید.

  2. حسن نژاد
    31 خرداد 1398

    وای خیلی خوبه ساییتون

    • مارال
      17 اسفند 1401

      خیلی جامع و مفید. با سپاس

0