topNotif

آشنایی با گیاه دارویی خولنجان

17219 بازدید
07 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

آشنایی با گیاه دارویی خولنجان و فواید و مضرات آن

خولنجان (خاولنجان) یکی از گیاهان معروف طب سنتی است که در هنگام مصرف چای و یا دیگر نوشیدنی ها از آن اندکی درون نوشیدنی ریخته و آن را مصرف می کنند.خولنجان که تقریبا شبیه زنجبیل بوده و ریشه آن در طب سنتی استفاده می شود در مقایسه با زنجبیل دارای بوی ملایم تری است و رنگ آن قهوه ای روشن یا تیره می باشد که با زنجبیل که رنگ کرمی یا زرد مایل به سفید دارد روشن تر می باشد.از مقایسه ظاهری این دو گیاه بگذریم از لحاظ طب سنتی و خواص و مضرات نیز شبیه به هم هستند.اگر علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر از خولنجان در باب خواص و مضراتش هستید حتما این مطلب را مطالعه کنید و چه بسا مطالعه این مطلب شما را از خواص زنجبیل نیز آشنا سازد.

آشنایی با گیاه دارویی خولنجان

خولنجان که با نام های دیگر خاولنجان، خسرو دارو، گلیخن، خولنجان کبیر، خولنجان هندی، خولنجان مصری، کلاجن، کالانگا، مارانتا گالانگا، خسرو دانه و طیفیلون شناخته می شود طبع گرم و خشک دارد.خولنجان یکی از گیاهان با دوامی است که انواع مختلف آن به صورت وحشی می روید و در کشور های مشرق و جنوب آسیا و اندونزی و ایران کاشته می شود.ریشه این گیاه خزنده استوانه ای و شاخه دار است و بعد از یک سال حلقه و یا غلافی به رنگ قهوه ای که پوسیده است، دور آن را در بر می گیرد.بلندای آن در حین گل دادن به 90 تا 150 سانتیمتر می رسد، از ریشه خولنجان استفاده دارویی نیز می شود.

ارزش غذایی خولنجان

خولنجان یک منبع غنی از فیبر، آهن، سدیم، ویتامین ث و ویتامین آ می باشد.علاوه بر این حاوی ترکیبات فلاونوئیدها، فیتونوترینت‌ها (مواد مغذی گیاهی)، امودین، استرول های گیاهی مانند بتاسیتوسترول و فلاونول هایی مانند ‌کوئرستین (Quercetin) و گالانجین (Galangin) نیز می باشد.

 

آشنایی با گیاه دارویی خولنجان

آشنایی با گیاه دارویی خولنجان

 

خواص خولنجان

درمان اختلالات سیستم گوارشی

خولنجان یکی از اشتها آور ترین مواد طبیعی و گیاهی محسوب می شود.علاوه بر این، باعث تقویت معده شده و برای رفع اختلالات سیستم گوارش، بسیار موثر است.مصرف آن برای افرادی که مشکلات ترش کردن معده (اسیدیته)، ورم معده، دل درد، نفخ و باد گلو دارند، بسیار مفید است.افرادی که سو هاضمه دارند نیز می توانند برای درمان سو هاضمه از ساقه خشک شده خولنجان استفاده کنند.همچنین، مصرف آن به درمان اسهال و از بین بردن گازهای معده و روده کمک می کند.

خاصیت ضد سرطان

این گیاه به دلیل بالا بودن میزان آنتی اکسیدان های قوی، مقاومت بدن در برابر انواع بیماری ها مانند سرطان را افزایش می دهد.بر اساس تحقیقات انجام شده، خولنجان بدن انسان را در برابر انواع سرطان ها مقاوم می سازد و در افراد سرطانی نیز سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می دهد.

تقویت قوای جنسی

خولنجان نعوظ آور است و مصرف آن در شیر باعث افزایش میل جنسی می شود، به طوری که در کتب اطبا سنتی آمده است که خوردن 4 گرم خولنجان با یک لیوان شیر بز تازه، قدرت نعوظ در مردان را افزایش می دهد.همچنین، دم کرده ریشه خولنجان افزایش دهند اسپرم است.

درمان سرفه و سرماخوردگی

خولنجان دارای خاصیت خلط آوری است، به همین علت برای درمان سرفه و مشکلات تنفسی بسیار مفید بوده و سینه را نرم می کند.دمنوش این گیاه برای درمان و پیشگیری از بیماری های سرماخوردگی و آنفولانزا نیز بسیار موثر واقع می شود.

مفید برای پوست

 گیاه خولنجان حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی است که به محافظت از پوست در برابر پیری کمک می کند.همچنین، پوست را در برابرآسیب رادیکال های آزاد مصون نگاه داشته و پوست را جوان و شاداب می کند.علاوه بر این، مصرف موضعی از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی و درمان سوختگی نیز بسیار موثر است.استفاده از مخلوط پودر خولنجان و روغن زیتون بر روی پوست باعث از بین رفتن کک و مک می شود.

 

همچنین بخوانید:   شناخت ثعلب و فواید و مضرات آن

 

سایر خواص خولنجان

  • دافع سودا است.
  • برای درمان ورم سخت رحم (ورم سخت زهدان) موثر است.
  • بوی بد دهان را برطرف می کند.
  • زخم های دهانی را بهبود می بخشد.
  • سرگیجه و سر درد را کاهش می دهد.
  • مواد و ترکیبات سمی از را بدن پاک کرده و خون را تصفیه می کند.
  • قاعدگی های نامنظم را تنظیم کرده و دردهای دوران قاعدگی را از بین می برد.
  • دم کرده ریشه خولنجان برای لاغری مفید است.
  • ترشح بزاق را افزایش می دهد.
  • تکرر ادرار و شب ادراری در کودکان را درمان می کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • برای درمان ورم مفاصل، دردهای روماتیسمی، کمر درد، سیاتیک و نقرس مفید است.استفاده از آن به صورت ضماد برای رفع گرفتگی عضلانی و دردهای مفاصل نیز سودمند است.
  • سیستم عصبی را تقویت کرده و عملکرد ذهن را بهبود می بخشد.

نکته: خواص دارویی خولنجان کاملا شبیه زنجبیل است.از ریشه خولنجان نیز همچون زنجبیل استفاده می کنند.همچنین، اگر عرق خولنجان به روش صحیحی تهیه شود، خواص مشابهی با گیاه آن دارد.

مضرات خولنجان :

  • ایجاد سر درد گرم مزاجی، شاش بند، بر هم زدن تعادل اشتها و همینطور برای حجاب سینه یا دیافراگم و قلب مناسب نیست.
  • زنان باردار از مصرف خولنجان خودداری کنند زیرا باعث سقط جنین می شود.
  • این گیاه آلرژی زا است بنابراین، در مصرف آن حد اعتدال را رعایت نمایید.همچنین، مصرف آن برای افراد مبتلا به هر نوع آلرژی، به خصوص آلرژی های پوست، توصیه نمی شود.

فراموش نکنید :

میزان مصرف مجاز خولنجان برای بزرگسالان، 7 گرم و برای کودکان، 2 گرم در روز می باشد.مصرف بیش از حد آن برای بدن مضر است، لذا توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

خواص دارویی خولنجان کاملا شبیه زنجبیل است. از ریشه خولنجان نیز همچون زنجبیل استفاده می کنند، خولنجان اشتها آور و نرم کننده سینه بوده است بزاق دهان را زیاد می کند و برای تقویت قوه بائ فوق العاده مفید است.

دم کرده خولنجان :

برای تهیه کردن دم کرده خولنجان نصف قاشق چای خوری از گرد یا ریشه آن را در یک لیوان داغ ریخته و با کمی عسل شیرین کرده و هر روز یک فنجان از آن بنوشید، تا اشتها شما متعادل شود.

فقط توجه داشته باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه خولنجان را با خواص دافع سودا، نقرس، سیاتیک و تصفیه و پالایش خون و ورم سخت زهدان و روده و ورم مفاصل و برطرف کننده بوی دهان، درمان روماتیسم، درمان سو هاضمه، تقویت قوای جنسی مردان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. محمد
    8 بهمن 1402

    با سلام و تشکر از مطالب خوبتان
    در مورد قوای جسمی بنده قرص هایش را گرفتم خوب است یا خود گیاه و در ضمن قبل از چند ساعت مصرف کنم
    متشکرم

    • عطارک
      9 بهمن 1402

      عرض ادب و احترام

      همیشه و در صورت امکان از خود محصول استفاده کنید٬‌وقتی خود گیاه یا بذر یا ریشه یک گیاهی هست لزومی به محصولی فراوری شده یا… نیست.

      شاد و سلامت باشید.

      • ناشناس
        19 اسفند 1402

        سلام این دارو خواب اور است من‌میخورم همش روزا چرت میزنم خوابم نمیبره کلی گیجم چشام بسته دلم نمیخواد باز کنم لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم

        • عطارک
          19 اسفند 1402

          عرض ادب و احترام

          خولنجان آلرژی زا است، حتما در مصرف آن حد اعتدال داشته باشید، اما این مورد تابحال گزارش نشده، به احتمال زیاد امکان دارد اختلال دارویی با قرص یا کسپول دیگری پیدا کردید.

          شاد و سلامت باشید.

    • مرتضی
      20 بهمن 1402

      از مطالب خوب و مفیدتان تشکر میکنم

      • عطارک
        21 بهمن 1402

        عرض ادب و احترام

        سپاس فراوان از ثبت نظر محترم شما٬

        شاد و سلامت باشید.

0