topNotif

آشنایی با گیاه سنا و خواص و مضراتش

4328 بازدید
12 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

با گیاه سنا و خواص و مضرات آن آشنا شوید

سنا را که تحت عنوان سنای مکی، سنا حجازی، سیا، سنای تینه ولی، سنای عربی، نیل تات و… نیز می شناسند، گیاهی است از تیره گل ارغوان و چند نوع دارد و اغلب در حجاز می روید. انواعی از این گیاه در هندوستان یافت می شود. نوعی از آن نیز در بلوچستان و برخی از نواحی شمال ایران می روید. بهترین نوع سنا دارای گل های زرد بوده و نوع حجازی آن است. برگ های سنا باریک و شبیه به برگ حنا و برگ مورد است و از برگ حنا قدری بزرگتر و ضخیم تر و از برگ مورد نازکتر است. دانه سنا پهن و بسیار نازک دارای برگ هایی سبز رنگ است، اگر سنا کهنه یا سیاه شود اثر درمانی خود را از دست می دهد. سنا در طب سنتی به عنوان ملین و مسهل شناخته می شود و جهت رفع یبوست، استفاده درمانی دارد. حال در ادامه این مقاله با گیاه سنا و خواص و مضرات آن، آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه سنا

سنا (با نام علمی Cassia angustifolia)، گیاهی از خانواده ارغوان (Caesalpinaceae) است. این گیاه بوته ای و ارتفاع آن تا ٢ متر می رسد. گیاه سنا گسترده بر روی زمین با برگ های مركب از تعداد زیادی برگچه (٥ تا ٧ زوج) باریك، دراز و نوك تیز كه معمولا طول برگچه های آن در ناحیه قاعده برگ، كوچكتر از بقیه جاهاست. برگچه های آن به طور متوسط به طول ١ تا ٦ و پهنای ٣/٠ تا ٢ سانتی متر است. رنگ برگ از سبز زیتونی تا سبز مایل به زرد، متفاوت است. گل های آن زردرنگ و میوه، کلیوی شکل به رنگ سبز تا قهوه ای روشن است. دانه های آن، كوچك، مسطح، تقریبا مستطیلی، با نوک کشیده و سطحی ناصاف است.

 

آشنایی با گیاه سنا و خواص و مضراتش

آشنایی با گیاه سنا و خواص و مضراتش

 

محل رویش و پراکنش گیاه سنا

سنا بومی آفریقا (مصر و سودان) است و در هند (تنه ولی) و عربستان نیز كشت و بهره برداری می شود. این جنس در ایران یك گونه دارد با نام علمی کاسیا اوبواتا (Cassia italic obovata) كه در استان های جنوبی (بوشهر، هرمزگان و بلوچستان) می روید.

اندام قابل مصرف گیاه سنا

سنا بیشتر شامل برگ های كامل، سبز رنگ، بیضوی، كشیده و نوک تیز به نازکی کاغذ است. این برگ ها صاف، با كناره های كامل و رگبرگ های مشخص است و همراه با آن ها دمبرگ یا قطعاتی از برگ و دمبرگ دیده می شود. برگ های سنا دارای مزه ای تلخ و موسیلاژی و بویی ضعیف و نامشخص است.

ترکیبات شیمیایی گیاه سنا

در برگچه های انواع مختلف سنا، گلیكوزیدهای آنتراكینون به نام سنوزید (٣ درصد) وجود دارد. علاوه بر این، گیاه سنا شامل ترکیبات شیمیایی موثر مانند فلاونوئیدها، موسیلاژ (٢ تا ٣ درصد) و نفتالین گلیكوزیدها می باشد.

 

همچنین بخوانید:  4 راهکار موثر برای درمان یبوست

 

خواص دارویی گیاه سنا

طبیعت سنا گرم و خشک است. پودر این گیاه به رنگ سبز سدری است و بویی نامشخص و مزه ای در ابتدا كمی شیرین و سپس تلخ و موسیلاژی دارد. مهمترین خاصیت این گیاه مسهل و ملین است. همچنین، صفرا و اغلب اخلاط و مواد زاید بدن پاکسازی می کند. گیاه سنا مواد زائد را از مغز، شش ها و اندام های داخلی بدن، جذب و از راه دستگاه گوارش دفع می نماید.

پزشکان از این گیاه به عنوان دارو و جهت مداوای بیماری هایی نظیر صرع، جنون، سردرد های کهنه، درد پهلو، مشکلات گوارشی (سوء هاضمه و ترش کردن معده)، درمان تنگی نفس، درمان بیماری های مفصلی و درد های مفصل و نقرس، تشنج ماهیچه ای، بیماری وسواس و جوش های کهنه ای که با معالجات سطحی و جلدی مداوا نمی شوند، استفاده می کنند.

نسخه های درمانی با گیاه سنا

سنا را گاهی به تنهایی و گاهی با گل سرخ و در افراد گرم مزاج با آلو بخارا دم کرده و میل می کنند. مقدار مجاز خوراکی آن برای دم کردن، 2 تا 6 مثقال به تنهایی و اگر همراه با گل سرخ باشد، 20 گرم سنا و 10 گرم گل سرخ است. شما می توانید این مقدار را در 250 میلی لیتر ریخته و بعد از دم کشیدن آن را صاف کرده و میل نمایند.

جهت معالجه درد های مفاصل مصرف روزی یک مثقال از پودر آن را به مدت سه روز تا یک هفته، بسیار مفید است.

یکی از راه های مصرف سنا استفاده آن با گل برگ گل سرخ و روغن بادام شیرین است، معجونی که از سنا و رازیانه و ریوند ساخته می شود بهترین داروی دستگاه گوارش برای برطرف نمودن ترشی معده، درمان سو هاضمه و ضد نفخ شکم می باشد.

از دم کرده برگ سنا به مقدار 10 تا 15 گرم در 250 میلی لیتر آب به عنوان مسهل و 5 گرم از آن در همین مقدار آب به عنوان ملین برای اشخاص بالغ استفاده می شود.

مضرات گیاه سنا

  • از مضرات سنا می توان به قولنج (کولیت) معده، دل پیچه، افسردگی، استفراغ اشاره کرد.
  • مصرف این گیاه برای زنان باردار و مادران شیرده مجاز نیست، زیرا ترکیبات آن وارد شیر مادر شده و کودک نیز دچار اسهال می شود.

توجه: در بازار گیاهان دارویی ایران، اغلب برگ سنا را با برگ گیاه مورد اشتباه می كنند. لذا به هنگام مصرف احتیاط کرده و این گیاه را از مکان های معتبر تهیه نمایید. همچنین، قبل از مصرف سنا با پزشک خود مشورت نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ سنا را با خواص درمان اختلالات و عفونت های پوستی، نرم کننده موها، جلوگیری از ریزش مو، درمان یبوست، درمان هموروئید، کاهش وزن و لاغری، رفع بوی بد دهان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0