topNotif

آموزش تغذیه ای به بیماران دیابت

2343 بازدید
19 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

آموزش تغذیه ای به بیماران دیابت و دستور پخت چند غذا

هرکس که آشپزی می کند خوب می داند که تهیه غذاهای متنوع و خوشمزه برای هر روز چقدر مشکل است، در این بخش با دستور پخت غذاهایی آشنا می شوید که حاوی گوشت، ماهی و سبزیجات هستند و غیر از بیماران مبتلا به دیابت تحت رژیم، سایر افراد را هم وسوسه می کنند.

قیمه ترش و شیرین !

مواد لازم برای دو نفر :

  1. 100 گرم هویج
  2. 60 گرم پیازچه
  3. 100 گرم کاهوی چینی
  4. 80 گرم سیب درختی
  5. 320 گرم گوشت قیمه شده
  6. نمک یددار و فلفل به مقدار لازم
  7. یک قاشق چای خوری کره
  8. یک قاشق چای خوری آرد
  9. زردچوبه
  10. پودر پاپریکا
  11. یک لیتر آب سیب
  12. 1/8 لیتر سس قهوه ای
  13. یک قاشق چای خوری عسل
  14. کمی سرکه سیب
  15. یک قاشق غذاخوری جعفری ساطوری
آموزش تغذیه ای به بیماران دیابت

آموزش تغذیه ای به بیماران دیابت

طرز تهیه :

هویج ها را بشویید، پوست بگیرید و برش های طولی به شکل خلال بزنید، پیازها را هم بشویید و به شکل حلقه های ریز خرد کنید، کاهو را به صورت رشته ای خرد کنید، سیب ها را شسته، چهار قاچ کنید و هسته های آن را بگیرید و سپس برش های نازک بزنید، تکه های گوشت را با آب سرد بشویید، با دستمال خشک کنید و با نمک و فلفل چاشنی کنید.

کره را آب کرده و گوشت را کاملا سرخ کنید، هویج و سیب و پیاز را هم به آن اضافه کنید و آرد را روی آن بپاشید، غذا را با زردچوبه و گرد پاپریکا چاشنی کنید، سس قهوه ای و آب سیب را هم به آن اضافه کنید و بگذارید 10 -15 دقیقه بجوشد.

کمی قبل از جا افتادن غذا رشته های کاهو را هم به آن اضافه کنید، سپس با افزودن نمک یددار، فلفل، عسل و کمی سرکه سیب طعم ترش و شیرین به غذا بدهید و سبزی خرد شده را روی آن بپاشید.

سس قهوه ای !

مواد لازم برای تهیه یک لیتر سس قهوه ای :

  1. 600 گرم قلم گوساله
  2. 60 گرم ژامبون
  3. یک قاشق چای خوری روغن جوانه پیاز
  4. کرفس، هویج، تره فرنگی از هر کدام 125 گرم
  5. 2 قاشق غذاخوری پوره گوجه فرنگی
  6. 2 قاشق غذاخوری آرد گندم
  7. 2 لیتر آب
  8. نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه
  9. 2 عدد برگ بو
  10. یک شاخه اکلیل کوهی
  11. یک شاخه آویشن و مقداری نمک یددار
طرز تهیه :

قلم گوساله و ژامبون را در روغن سرخ کنید، سبزی ها را بشویید و خرد کنید و همراه قلم تفت دهید، پوره گوجه فرنگی و آرد را هم به آن اضافه کنید و بگذارید تا کمی بپزد، سپس آب را به آن اضافه کنید و مدت 2 ساعت روی حرارت متوسط بگذارید، چربی سس را بگیرید، فلفل و ادویه را به آن اضافه کنید و یک ساعت دیگر حرارت بدهید، آخر سر سس را نمک زده و صاف کرده و در ظرف نگه دارید.

راگوی ماهی با مارچوبه و سس شوید !

مواد لازم برای دو نفر :

  1. 300 گرم مارچوبه سفید
  2. 100 گرم شوید
  3. یک قاشق چای خوری کره
  4. نصف پیاز
  5. یک قاشق چای خوری روغن جوانه
  6. یک قاشق چای خوری آرد
  7. 3 قاشق غذاخوری شیر
  8. فلفل سفید و نمک ید دار به میزان لازم
  9. یک قاشق چای خوری خردل
  10. 300 گرم فیله ماهی
آموزش تغذیه ای به بیماران دیابت

آموزش تغذیه ای به بیماران دیابت

طرز تهیه :

مارچوبه را پوست بگیرید و قسمت های سفت انتهای آن را ببرید، سپس آن را به طور مورب به قطعات 2 سانتی متری تکه تکه کنید، مقداری کره و نمک را با یک لیتر آب مخلوط کنید و مارچوبه ها را 12 دقیقه در آن بجوشانید، مارچوبه ها را از داخل آب بیرون بیاورید و در جایی گرم نگه دارید، آب را کنار بگذارید تا خنک شود.

پیاز را پوست بکنید و خرد کنید و در روغن جوانه تفت دهید، کمی آرد روی آن بپاشید و باز هم تفت دهید، سپس قدری شیر با یک چهارم آبی که مارچوبه را در آن پخته اید به آن اضافه کنید، کمی آن را حرارت دهید و با نمک یددار و فلفل سفید و خردل چاشنی کنید، فیله ماهی را با آب سرد بشویید، خشک کنید و در قطعات مناسب لقمه خرد کنید، کمی آب لیمو به آن بزنید و 15 تا 20 دقیقه در سس خردل بخوابانید تا سس را به خود جذب کند، مارچوبه آماده را هم به آن اضافه کنید و گرم کنید، راگو را با نمک فلفل سفید و خردل طعم دار کنید و شوید خرد شده را با آن مخلوط کنید، همراه این راگو می توانید از برنج پخته یا سیب زمینی استفاده کنید.

ماکارونی و گوشت چرخ کرده !

مواد لازم برای دو نفر :

  1. 120 گرم ماکارونی پیچی شکل
  2. یک عدد پیاز کوچک
  3. 2 عدد کدو مسمایی
  4. یک قاشق چای خوری روغن زیتون
  5. یک شاخه رزمارین
  6. 200 گرم گوشت گوساله چرخ کرده
  7. یک قاشق غذاخوری سس سویا
  8. نمک و فلفل به میزان نیاز
طرز تهیه :

ماکارونی را طبق دستور کارخانه سازنده در آب نمک بپزید و سپس آبکش کرده نگه دارید، در این فاصله پیاز را پوست گرفته و خرد کنید، کدو را شسته با برش طولی نصف کنید و حلقه حلقه ببرید، روغن زیتون را در تابه تفلون گرم کنید و رزمارین و گوشت چرخ کرده را در آن تفت دهید سپس گوشت را با کفیگر توی تابه پخش کرده و به هم بزنید، پیاز و کدو را به آن اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر تفت دهید، غذا را با فلفل و نمک و سس سویا چاشنی کنید، ماکارونی را هم با آن مخلوط کنید و کمی با هم تفت داده و سپس غذا رو سرو کنید.

 

همچنین بخوانید:   چگونه مراقب خودمان باشیم؟

 

قیمه جگر با پاپریکا (فلفل دلمه ای)!

مواد لازم برای دو نفر :

  1. 240 گرم جگر گوساله
  2. یک عدد پیاز کوچک
  3. 100 گرم شامپیون
  4. یک عدد فلفل دلمه ای قرمز
  5. یک قاشق چای خوری روغن جوانه
  6. یک قاشق غذاخوری سس سویا
  7. 2 قاشق غذاخوری شیر کم چرب
  8. نمک و فلفل به میزان لازم
طرز تهیه :

جگر را شسته و خشک کنید و سپس رشته رشته ببرید، پیاز را پوست گرفته و خرد کنید، قارچ ها را تمیز کرده و چهار قاچ کنید، فلفل دلمه ای را شسته و تخم های آن را بگیرید و رشته رشته ببرید، روغن جوانه را در یک ظرف تفلون گرم کرده، جگر و پیاز و فلفل دلمه ای را ده دقیقه در آن سرخ کنید، سپس سس سویا و شیر را به آن اضافه کنید، فلفل و نمک بزنید و سرو کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر مارچوبه را با خواص ضد سرطان، درمان بیماری های قلبی، کنترل و درمان دیابت نوع 2، درمان بیماری لوسمی، کاهش نفخ شکم و سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری و درمان یبوست، کاهش فشار خون بالا، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، کاهش سندروم پیش از قاعدگی، تقویت بینایی ، درمان كم خونی، بهبود هضم غذا، کاهش وزن و لاغری، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مسعود نجاتی
    23 دی 1396

    مطالب تون مفید و با ارزشه
    خدا قوت

  2. یاسر
    19 دی 1396

    ممنون بسیار عالی

0