topNotif

آموزش تکثیر گیاه پتوس با راحت ترین روش (قلمه زدن)

2335 بازدید
02 خرداد 01
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 خرداد 1401

آموزش تکثیر گیاه پتوس با راحت ترین روش (قلمه زدن)

با سلام و درود به شما همراهان و دوستان گرامی

امروز می خواهیم براتون از قلمه زدن گیاه مقام و بی دردسر پتوس بگویم، باید بدونید که گیاهان از چند طریق زیاد و تکثیر می شوند: کاشتن بذر، قلمه زدن، پاجوش زدن گیاه

پتوس دارای ریشه های هوای است، و از این طریق شما به راحتی می تونید اونو تکثیر کنید، اینم بدونید که سرزنی اکثرگیاهان در بهار و تابستان باعث رشد بهتر گیاه مادری می شود، و اینکه بهترین فصل برای قلمه زدن گیاهان فصل بهار و تابستان است.

گفتیم که ازطریق ریشه های هوایی به راحتی می شود این گیاه رو قلمه زد، روی ساقه های گیاه پتوس دونه های سیاه رنگی است که ریشه های هوایی گیاه نامیده می شود، می توانیم این گیاه رو به اندازه های بزرگتر یا کوچکتر کات کنیم و در آب یا خاک سبک بگذاریم تا ریشه بزند.

باید دقت داشته باشیم که حتما ساقه ای که انتخاب میکنیم باید سالم و به دور از بیماری و قارچ و لک و پوسیدگی باشد.

 

آموزش تکثیر گیاه پتوس با راحت ترین روش (قلمه زدن)

آموزش تکثیر گیاه پتوس با راحت ترین روش (قلمه زدن)

 

قلمه زدن پتوس در آب:

چند ساقه از پتوس که حتما ریشه هوایی داشته باشه رو جدا می کنیم در ظرف شیشه ای و آب سرد و تصفیه یا آب سرد جوشیده می گذاریم پس از دو الی سه هفته گیاه ریشه می زند؛ وقتی ریشه ها اندازه یک بند انگشت شد به خاک منتقل می کنیم، چون گیاه در مدت کوتاهی در آب بوده بعد ازانتقال به خاک شوک به گیاه وارد میشه، واین شوک را گیاه با زرد شدن برگ هایش و بی حالی به ما نشون می دهد؛

اصلا نگران نباشید طبیعی است، بعد ازانتقال به خاک گیاه رو کاور می کنیم (یعنی یه نایلون می کشیم روی گیاه و چند سوراخ به نایلون می دهیم تا گیاه نفس بکشه و هم حالت گلخونه ای بگیره) یادتون باشه گیاه وقتی کاور باشه آبیاری زیادی نیاز نداره، پس ازچند روز اگر حال گیاه خوب بود کاور رو بردارید.

قلمه زدن پتوس در خاک:

قلمه زدن گل پتوس در خاک، خیلی بهتره ولی کار حرفه ای هاست.

قلمه ها رو در خاک سبک (کوکوپیت و پرلیت و خاک برگ و شن) میکاریم و گیاه رو کاور می کنیم، همان طور که گفتم وقتی گیاه کاور باشه به آبیاری زیادی نیاز نداره اما سعی کنید هر روز یک ساعت کاور رو از روی گیاه بردارید و برگ ها رو اسپری کنید، حتما حتما یادتون باشه آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و قارچی شدن گیاه میشه.

 

همچنین بخوانید:  علت رشد نکردن گیاه پتوس + راه درمان

 

نکته مهم: قلمه هایی که در آب ریشه دار می شوند نباید مدت زمان زیادی در آب بمونند، چون رفته رفته گیاه به آب عادت می کند وهنگام انتقال شوک بزرگی بهش وارد میشه و راه نجات گیاه سخت می شود قلمه در آب حدود چند هفته باید باشه.

نکته بعدی:

اگر گلدون پرپشتی میخواهیم باید قلمه رو به اندازه های چند سانتی برش بزنیم حتما باید درهرقلمه یه دونه ریشه هوایی وجود داشته باشد درغیر این صورت گیاه ریشه نمی زند. می توانیم از هورمون یا کود ریشه زایی برای بالا رفتن سرعت ریشه زدن گیاه استفاده کنیم.

امیدوارم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشه و بتوانید گیاهانی شاداب وسرحال داشته باشید

روز و روزگاران خوش

مراقب خودتون و گیاهان و محیط زیست باشید????????

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه عطر چای را با خواص درمان شته روی گیاهان، درمان سردرد، رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات و تسکین احساس درماندگی، آرام بخش، ضد افسردگی، ضد عفونی کننده، درمان آکنه، بواسیر، اگزما، رفع کرم حلقوی و شپش و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0