topNotif

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

1425 بازدید
22 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

اهمیت آموزش مسئولیت پذیری به کودکان را فرا گیرید.

گر چه فعالیت های ساده کودک نوپا اغلب پایه های مسئولیت پذیری اند، راه افتادن او نمی تواند نشان توانایی او برای آغاز کار باشد. در آغاز زندگی کودک معمولا پذیرش مسئولیت با بازی همراه است. بازی کردن عامل مهمی در ایجاد احساس مسئولیت در کودک است. والدین بعدها ناگریز خواهند شد میان کار و بازی او تعادل برقرار سازند. با آن که بازی می تواند فرآیندها و مهارت هایی را به کودک بیاموزد باید او را کم کم به فعالیت هایی جز بازی ملزم کرد.

لازمه مسئولیت ترتیب درست مرحله گذر از بازی به آن است. کودک نخست برای سرگرمی اسباب بازی هایش را جمع می کند سپس برای کمک به مادر آن ها را مرتب می کند کمی بعد به سبب آن که بزرگترها گفته اند این کار را انجام می دهد و سرانجام چون خود را مسئول جمع کردن اسباب بازی هایش می داند دست به کار می شود. برای کودک هر یک از این مراحل گذر تا حدی فشار روانی و سردرگمی را در پی خواهد داشت.

لیکن اگر پدر و مادر در طول این تغییرها بردباری خویش را از دست ندهند و پیوسته او را در این راه یاری کنند مراحل گذر بدون دردسر طی می شود. آن گاه است که کودک با کمترین مقاومت مسئولیت های خویش را بر دوش می گیرد، مهارت والدین و مربیان در آن است که گذر از بازی به مسئولیت را آنگونه ترتیب دهند که کودکان حس مسئولیت داشتن در قبال خود، خویشاوندان و اطرافیان را به راحتی تکامل بخشند.

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

برای کودک خود بازی هایی در جهت مسئولیت های بعدی او طراحی کنید.

والدین می توانند برای کودک بازی هایی ترتیب دهند که از طریق آن ها کم کم نگرش ها و عادات لازم درباره انتظارات از وی به وجود آید. با گذشت زمان این فعالیت های بازی گونه می تواند هر چه بیشتر منظم شود و بخشی از مسئولیت های کودک به شمار آید. برای داشتن کودکی مسئولیت پذیر باید خانواده برای داشتن چنین فرزندی همه تلاش و کوشش خود را کنند و در این راه به همه موارد و ریزه کاری ها توجه کنند.

با افزایش سن بین بازی و مسئولیت کودک تعادل ایجاد کنید.

در آغاز کودکی بیشتر وقت فرزند شما به بازی کردن می گذرد ولی کم کم باید زمینه ای فراهم شود که کودک زمانی را به کارهایی که چندان لذت بخش نیستند اختصاص دهد. البته باید تعادل حفظ شود و زمان کودکان زیر دبستان بیشتر برای بازی صرف شود. در دادن مسئولیت به کودک نیز فرصت او را در نظر بگیرید همه وقت او را پر نکنید چون او زمانی را برای بازی نیاز دارد. در سنین بالاتر نیز فرصتی را برای انجام کارهای مدرسه لازم دارد. جز این جنبه باید فرصت های آزادی را در اختیار داشته باشد تا آن گونه که خود می خواهد برنامه ریزی کند.

 

همچنین بخوانید:  چگونه تخیل کودکان را قوی کنیم ؟

 

آنچه را می خواهید به کودک خود انتقال دهید به طور مستقیم بگویید

کودک شما باید از آنچه از او می خواهید درک روشنی داشته باشد. خشم و ناراحتی و احساسات شدید می تواند به راحتی پیام شما را تخریب کند و در نتیجه احتمال همکاری کاهش می یابد. آنچه را می خواهید به کودک خود انتقال دهید به طور مستقیم بگویید. اگر لازم است به او بگویید چه وقت؟ چگونه؟ و چه کاری را انجام دهد؟ اگر می خواهید فرزندتان ساعت شش و نیم منزل باشد پیام شما باید این چنین باشد: لطفا برای صرف شام ساعت شش و نیم برگرد. نه این که دیر نکن یا سعی کن سر وقت منزل باشی. سعی کنیم همیشه به استقلال کودک و نوجوانان احترام بگذاریم و به جای صحبت های امری و برخوردهای تند کمی لطافت و خوشرویی استفاده کنیم.

خشم و ناراحتی شدید می تواند به راحتی روشنی پیام شما را خاموش کند و احتمال همکاری را کاهش دهد. افزون بر این که در خشم حالت های هیجانی انسان از برخورد منطقی جلوگیری می کند. لحن صدای شما نشان می دهد که محکمید کنترل را در دست دارید و به درستی می دانید که چه می خواهید استفاده از صدای طبیعی باعث می شود پیام شما به روشنی به کودک تان منتقل شود.

بیشتر والدین یا قاطع اند یا مهربان، کسانی که این دو ویژگی را هم داشته باشند محدودند. تن صدا نشان دهنده تمایل شما برای مهربان بودن است. در حالی که پیگیری شما عمل مناسب و قاطع بودن تان را نشان می دهد هرگز قاطع بودن را با سخت گیری و خشونت یکی ندانید. سخت گیری به کنترل کودک مربوط می شود و قاطع بودن نوع برداشت یک فرد از تصمیم هایش است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بادرنجبویه را با خواص تقویت مغز و اعصاب و حافظه و قلب، بازکننده رگ های قلب، تقویت حواس پنجگانه، درمان خستگی های روحی عصبانیت و بی حوصلگی، سردردهای عصبی و تنگی نفس، ضد استفراغ دوران بارداری، درمان کابوس شبانه، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0