آنتی اکسیدان ها چه نقشی در بدن دارد

2286 بازدید
02 بهمن 96
سمانه
,

آنتی اکسیدان ها چه نقشی در بدن دارد

هیچ چیز بیشتر از رساندن آنتی اکسیدان ها به سلول ها، ضامن سلامت شما نیست. آنتی اکسیدان های موجود در خوراکی ها از خانواده بزرگ و گسترده مبارزان شیمیایی بدن هستند که مستقیما با ملکول های اکسید شده ای که تصمیم به نابودی سلول ها دارند، مقابله می کنند.

آنتی اکسیـدان ها نیروی پلیس مقاوم بدن هستند و به بدن برای مبارزه با همه بیماری ها مزمن از جمله بیماری قلبی، سرطان، برونشیت، آب مروارید و بیماری پارکینسون کمک می کند. کمبود چنین آنتی اکسیدان هایی، شما را بی نهایت آسیب پذیر می سازد، به خصوص اگر در معرض خطرهایی مثل کشیدن سیگار، مواد شیمیایی صنعتی و آلودگی هوا هستید.

ویتامین ها و مواد معدنی مقدار آنتی اکسیدان ها را دو برابر می کنند. همچنین آنزیم ها و صدها ترکیبات دیگر که در بدن وظایف زیست شیمیایی گوناگون دارند نیز تحت تاثیر ویتامین ها و مواد معدنی قرار می گیرند. آنتی اکسیدان ها به مقدار زیاد در خوراکی های گیاهی و همچنین در غذاهای دریایی و گاهی هم در خوراکی های حیوانی یافت می شود.

خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان :

آووکادو، مارچوبه، ریحان، انواع توت، بادام برزیلی، بروکلی، کلم فندقی، کلم قرمز، هویج، فلفل قرمز، میخک، کلم برگ، زیره سبز، ماهی، سیر، زنجبیل، کلم پیچ، شیرین بیان، مرزنجوش، جوز هندی، جو، پیاز، پرتقال، بادام زمینی، فلفل، آب نبات نعنایی، کدو حلوایی، مریم گلی، کنجد، نعنا، اسفناج، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، هندوانه.

سیر یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان است که حداقل دارای پانزده نوی آنتی اکسیدان است. این خاصیت آنتی اکسیدانی احتمالا اولین سامانه دفاعی سیر در برابر بیماری ها است.

آنتی اکسیدان ها چه نقشی در بدن دارد

آنتی اکسیدان ها چه نقشی در بدن دارد

تعدادی از آنتی اکسیدان های مهم در خوراکی ها :

بتاکاروتن :

ذرات نارنجی رنگ که از حملات قلبی، ضربان نامنظم قلب، سکته و سرطان ریه جلوگیری می کنند. بتاکاروتن عملکرد سامانه ایمنی را افزایش می دهد و رادیکال های آزاد اکسیژن را نابود می کند. مبتلایان به سرطان (به خصوص ریه، معده، روده، مری، سرطان های رحم و گردن رحم) اغلب سطح بتاکاروتن خون پایین دارند و می توان نتیجه گرفت که میزان بتاکاروتن در رژیم آن ها کم است. سبزیجات دارای برگ سبز و نارنجی پر رنگ، هویج، زردآلوی خشک، اسفناج، کدو حلوایی بیشترین درصد بتاکاردتن را دارند، همچنین در گریپ فروت، انبه، کاهو و بروکلی هم به مقدار کمتر یافت می شود. بنا بر گزارش اداره کشاورزی آمریکا، بتاکاروتن با پختن از بین نمی رود.

لیکوپن :

بیشتر به عنوان یک ماده ضد سرطانی، این آنتی اکسیدان شناخته شده است. پژوهشگران پی برده اند که لیکوپن در خون افرادی که سرطان پانکراس دارند، به شدت کم است. آن ها همچنین مشاهده کرده اند که در مبتلایان به سرطان های راست روده و مثانه مقدار لیکوپن بسیار پایین است.

آن ها لیکوپن را آنتی اکسیدانی قوی تر از بتاکاروتن می دانند. گوجه فرنگی بیشترین منبع لیکوپن است که در اغلب مناطق نیز یافت می شود. اگر چه هندوانه نیز بسته به وزنش احتمالا حاوی مقدار بیشتری لیکوپن است. زردآلو نیز حاوی مقدار کمی لیکوپن است، رنگ قرمز هندوانه و گوجه فرنگی به علت لیکوپن است، اما رنگ قرمز تمشک به علت وجود لیکوپن نیست. این آنتی اکسیدان با پختن و کنسرو کردن از بین نمی رود.

 

همچنین بخوانید:  افزایش سیستم ایمنی بدن با دمنوش های گیاهی

 

کوئرسیتین موجود در پیاز زرد و قرمز،موسیر، انگور قرمز، بروکلی که خاصیت ضد بیماری و یکی از قوی ترین ضد سرطان ها، ضد التهاب، ضد قارچ و ویروس و یک ماده ضد انعقادی است از لخته شدن خون جلوگیری می کند و نوعی دیگر از آنتی اکسیدان است.

یوبیکینول موجود در بادام زمینی، پسته، دانه سویا، گردو، دانه کنجد و بعضی از گوشت ها که به سم زدایی کلسترول ال. دی. ال کمک و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند، یکی دیگر از بهترین آنتی اکسیدان ها است.

ویتامین ث :

آنتی اکسیدانی چند کاره و قوی که محافظ بدن در مقابل بیماری های آسم، برونشیت، آب مروارید، نامنظمی ضربان قلب، درد سینه، ناباروری مردان، انواع سرطان و نقص های مادر زادی است که از طریق مردها به نوزادان منتقل می شود. همچنین ویتامین ث از رشد ویروس ایدز در لوله های آزمایش جلوگیری کرده است.

بسیاری از متخصصان فکر می کنند که قدرت ضد اکسیدانی ویتامین ث از کلسترول ال. دی. ال جلوگیری می کند، و از این طریق مانع از ایجاد لخته در سرخ رگ ها و همچنین بیماری های قلبی می شود. ویتامین ث و ای با هم کار می کنند و یکدیگر را تقویت می کنند. این ویتامین در بروکلی، توت فرنگی و مرکبات، کلم پیچ و اسفناج هم وجود دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زنجبیل درشت را با خواص رمان سرفه و سرماخوردگی، درمان سردرد و میگرن، رفع گرفتگی عضلات، درمان و تسکین درد روماتیسم، درمان ناراحتی های کلیه، تقویت کننده نیروی جنسی، ضد نفخ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0