topNotif

آنسفالیت ویروسی چیست؟!

2052 بازدید
17 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

آنسفالیت ویروسی چیست ؟!

در بیماری آنسفالیت ویروسی، بر اثر عفونت های ویروسی مغز دچار التهاب می شود. همچنین در این بیماری اغلب مننژها یا همان غشاهایی که بر روی مغز و نخاع پوشیده شده اند نیز دچار التهاب می گردند. آنسفالیت های ویروسی دارای شدت های متفاوتی می باشند. برای مثال یک آنسفالیت ویروسی می تواند به قدری خفیف باشد که تقریبا هیچ علایمی از خود نشان نداده و به زحمت بتوان آن را تشخیص داد. با این حال گاهی اوقات آنسفالیت‌ویروسی خیلی شدید بوده و به طور بالقوه می تواند باعث مرگ شود.

علل ایجاد آنسفالیت ویروسی !

ویروس های مختلف بسیاری می توانند باعث ایجادآنسفالیت‌ویروسی شوند. به علاوه آنسفالیت های ویروسی هنوز هم ممکن است بخاطر عوارض عفونت های دوره کودکی مثل سرخک و اوریون ایجاد شوند گرچه انجام واکسیناسیون تا حد زیادی از این موارد کاسته است. شایع ترین علت آنسفالیت های ویروسی مرگ بار، ویروس هرپس سیمپلکس می باشد.

آنسفالیت ویروسی چیست؟!

آنسفالیت ویروسی چیست؟!

علایم و نشانه های آنسفالیت‌ویروسی!

موارد خفیف آنسفالیت های ویروسی معمولا به طور تدریجی و در عرض چند روز ظاهر شده و ممکن است فقط باعث ایجاد یک تب خفیف و یک سر درد جزیی شود. با این حال در موارد شدید علایم معمولا به سرعت و در عرض 24 تا 72 ساعت خود را نشان می دهند. این علایم عبارتند از تب بالا، سردرد شدید، تهوع و استفراغ، ایجاد مشکلاتی در صحبت کردن مثل بریده بریده گفتن کلمات، ضعف یا فلج در یک یا چند قسمت از بدن، ضعف حافظه، از دست دادن شنوایی اگر غشاهایی که مغز را پوشانده اند نیز دچار التهاب شوند مشکلات دیگری مثل سفت شدن گردن و عدم تحمل روشنایی زیاد نیز ممکن است بروز نماید. شخص مبتلا ممکن است دچار تشنج نیز بشود. در بعضی موارد ابتدا فرد دچار گیجی می شود و سپس ممکن است خواب آلود شود و به تدریج هوشیاری اش را از دست داده و به کما می رود.

 

            همچنین بخوانید:   برونشیت یا التهاب و حساسیت ریه

 

نحوه تشخیص آنسفالیت ویروسی !

اگر شما مشکوک به ابتلا به آنسفالیت‌ویروسی باشید در بیمارستان بستری خواهید شد. پزشک برایتان درخواست آزمایش خون خواهد نمود تا نشانه های عفونت ویروسی را در آن بیابد. همچنین برای بررسی قسمت هایی از مغز که بر اثر التهاب دچار تورم شده است اقدام به گرفتن سی تی اسکن (CT scan) یا ام آر آی (MRI) می شود. یک نمونه از مایع نخاع نیز گرفته شده به آزمایشگاه فرستاده می شود تا به دنبال شواهدی از وجود عفونت در آن باشیم. همچنین برای بررسی فعالیت های غیر طبیعی الکتریکی مغز که یکی از نشانه های عفونت ویروسی می باشد اقدام به گرفتن نوار مغزی می شود. خیلی به ندرت ممکن است نیاز به تکه برداری از مغز شود که در این موارد تحت بیهوشی کامل اقدام به برداشتن تکه خیلی کوچکی از مغز می شود و سپس این نمونه را برای تایید تشخیص آنسفالیت‌ویروسی به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستند.

نحوه درمان آنسفالیت ویروسی !

آنسفالیت ویروسی که بر اثر ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد شده است را می توان با تجویز داروهای کورتون دار تشنج درمان نمود. بیماران شدیدا بد حال را باید در بخش مراقبت های ویژه درمان نمود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0