آویشن یک گیاه کوهی و پر از خاصیت

4775 بازدید
16 آذر 96
سمانه

آویشن یک گیاه کوهی و پر از خاصیت است که در این مقاله با آن بیشتر آشنا می شویم

طبع آویشن در طب سنتی گرم و خشک است به همین سبب به عنوان مصلح برخی مواد غذایی نظیر لبنیات، قارچ ها، انواع ماهی و گوشت استفاده می شود. آویشن منبعی غنی از پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، منیزیم و سلنیوم است. همچنین آنتی اکسیدان های قدرتمندی به نام های لوتئین، زاکستین و تیمونین را در خود دارد که با تامین ویتامین های مورد نیاز بدن باعث تقویت سیستم ایمنی می شود.

علاوه بر آن این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی قوی و بوی خوش به خاطر وجود ترکیبات تیمول است به همین سبب از این گیاه در درمان سرماخوردگی استفاده می شود. هم چنین خاصیت ضد میکروبی آن باعث شده که با عفونت ها، به ویژه آنهایی که در دستگاه تنفسی شکل می گیرند مانند برونشیت و ورم لوزه مبارزه کند.

هزاران سال است که مردم از خواص درمانی آویشن استفاده می کنند. این گیاه معطر و پر خاصیت با برونشیت، پلاک دندان، التهابات پوستی، ریزش مو و … مقابله می کند. در این مقاله شما را با خواص اعجاب انگیز این گیاه مفید آشنا می کنیم.

خواص درمانی آویشن :

خشک کننده، خوشبو کننده، ضد سم و ضد نفخ شکم، برطرف کننده حالت ترشی معده، در اصفهان آن را آیشوم می نامند پودر شده آن را بر روی غذا، مخصوصا عدسی می ریزند.

پخته آن با انجیر برای سرفه و برونشیت موثر است. امروزه از عصاره آن نوعی شربت سینه به نام برانکوتیدی تهیه کرده اند و در اختیار مبتلایان به برونشیت فرار می دهند، مخلوط آویشن و عسل هم اثر زیادی دارد.

آویشن یک گیاه کوهی و پر از خاصیت

آویشن یک گیاه کوهی و پر از خاصیت

 

تاثیرشگفت انگیز آویشن بر زیبایی و سلامت پوست و مو

آویشن مرهم جوش

آویشن مرهم جوش هایی که علت آن بسته شدن منافذ پوست یا آلودگی سطح پوست می باشد، هست. آویشن اثر شگفت انگیزی در پاکسازی پوست دارد و با از بین بردن باکتری های که باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلف می شوند پوستی شاداب به شما هدیه می دهد.

کافی است یک قاشق غذاخوری آویشن شیرازی را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید به این صورت که حوله را روی سر و صورت خود قرار داده و صورت خود را به ظرف بخور و یا کتری نزدیک کنید. در صورت حساس بودن پوست فاصله را با محل تبخیر بیشتر کنید.

از محلول آویشن و آب می توانید به عنوان یک تونر ملایم استفاده کنید به این صورت که این محلول را با پنبه به صورت خود بزنید و پس از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید. از این تونر می توان برای انواع پوست ها استفاده کرد.

موهای زیبا با آویشن

با توجه به خواص ضد باکتریایی که دارد، برای درمان شوره سر بسیار موثر است، و هم چنین از ریزش مو جلوگیری می کند. آویشن هم چنین به ضخیم شدن تار موها و رشد دوباره مو سر کمک می کند. این گیاه به عنوان یک عنصر در شامپو یا نرم کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

جوشانده آویشن :

جوشانده آویشن با آب کرفس برای دفع سنگ کلیه و مثانه و رفع مشکل ادرار کردن مفید است. اگر با پنیر تازه مصرف شود موجب چاق شدن بدن می گردد. عصاره آن اثر بی حس کننده موضعی دارد و برای دفع اثر گزش حشرات مفید است و در ضمن اثر آنتی سپتیک دارد. مخلوط آویشن و زیره در روغن زیتون برای دفع برآمدگی ناف اطفال و باد شکم مصرف و به آن مالیده می شود.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی و بی نظیر گیاه آویشن

 

روغن آویشن :

روغن آویشن شیرازی برای درد مفاصل و رعشه و فلج و لرزه بهترین روغن ها است، ضماد آن برای خارش پوست و جرب بسیار موثر است. در بررسی هایی که توسط محققان انجام شده است، گروهی از افراد که از ترکیب عصاره های روغنی آویشن، اسطوخودوس، چوب سدر استفاده کرده بودند، رویش مجدد موها مشاهده شد. بنابراین توصیه می کنیم دو قطره از عصاره روغنی آویشن را داخل شامپوی روزانه خود بریزید. جوشانده غلیظ آویشن شیرازی برای شستن و ضد شپش سر بسیار مفید می باشد و از ریزش مو جلوگیری کرده، موجب تقویت پیاز مو و رویش مو آن می گردد.

دیگر خواص آویشن :

به طور کلی آویشن شیرازی گیاهی ضد درد و تشنج است خون را در بدن به جریان می اندازد، موجب و تقویت اعمال جنسی می شود، موجب افزایش هوش و قوه ادراک می شود، قابض و مقوی است، برای نارسایی کبد و فعال کردن آن مفید است. در عفونت های ریوی، زکام، برونشیت، آسم، گریپ، سو هاضمه، دل درد و ورم امعا هم مصرف می شود. برای خانم هایی که دچار قطع قاعدگی شده یا ترشحات سفید رنگ دارند داروی بسیار موثری است.

آویشن حاوی ترکیباتی است که تاثیر مثبتی در مقابله با پوسیدگی دندان و برخی از باکتری های بیماری زای دهان دارد. مخلوط آویشن و رب انار برای جلوگیری و معالجه آفت و زخم دهان و حلق و زبان بسیار موثر است.

آویشن کوهی :

گل های خشک شده  آن خاصیت مقوی معده، نیروبخش، قاعده آور، ضد تشنج  و درد، خلط آور و کمی عرق آور است و دم کرده حدود 30 گرم گل خشک آن در یک لیتر آب برای درمان نزله پیران اثر شدید دارد. برای سیاه سرفه و برونشیت و درد اعصاب هم اثر بسیار خوبی دارد.

ضماد برگ های تازه و گل آویشن کوهی برای روماتیسم و ورم مفاصل بسیار موثر است که باید گل و برگ تازه را له کرد و روی شعله آن را گرم کرد و در حالت گرم بودن آن را روی محل مورد نظر قرار دهند. در اصفهان و نایین به نام آویشن یزدی هم معروف است. به عنوان ادویه در معطر کردن غذاهای گوشتی مصرف دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق آویشن را با خواص تقویت کننده بینایی، مقوی معده،ضد تشنج، ضد انگل، درمان بی خوابی، رفع سرماخوردگی، تصفیه کننده خون، آنتی بیوتیک قوی و ضد تبخال، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0