آکنه یا جوش غرور جوانی چگونه بوجود می آید؟

2245 بازدید
07 خرداد 97
سمانه
,

آکنه یا جوش غرور جوانی !

آکنه یکی از شایع ترین بیماری های پوستی انسان است. معمولا عامل ایجاد آکنه را در تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی و به دنبال آن مسدود شدن منافذ پوست می دانند. انسداد منافذ پوست و تجمع چربی در زیر پوست موجب رشد باکتری ها و سپس بروز التهاب و جوش های آکنه می شود. این ضایعات که در اثر بسته شدن مجاری غدد چربی در صورت، گردن، پشت، شانه ها و سینه ها به وجود می آیند به صورت جوش های سر سیاه، سر سفید، جوش چرکی، کیست می توانند بروز کنند. آکنه در اکثر نوجوانان دیده می شود و می تواند تا پایان جوانی حتی در دوره های بالاتر هم دیده شود.

علت بروز آکنه چیست !؟

در دوران بلوغ در اثر فعالیت هورمونی و تغییر ناگهانی فعالیت غدد چربی زیر پوستی، تراوشات غدد چربی دچار تغییراتی می شوند. ترشح چربی از این غدد به طور مداوم صورت می گیرد و هر گونه اختلال در ترشح طبیعی و جریان یافتن سبوم، باعث ایجاد جوش هایی روی پوست می شود و شایع ترین بیماری پوست در بین جوانان می باشد. البته آکنه می تواند در تمام سنین حتی در یک شخص بالغ و مسن هم ایجاد شود که به آن جوش بزرگسالی گفته می شود. در افراد بالغ استرس، تغییرات هورمونی، حساسیت غذایی و دارویی عامل به وجود آورنده جوش های صورت می باشد. داروهایی چون قرص های ضد بارداری از عوامل بسیار شایع ایجاد جوش های بزرگسالی هستند.

هر فولیکول مو دارای یک غده چربی می باشد که به آن غده سبابه یا غده چربی می گویند. عمل این غده ها تولید و ترشح چربی است که در امتداد مجرای مو به سطح پوست راه می یابند. چربی ترشح شده از این غدد سبوم نامیده می شود. وظیفه سبوم چرب کردن موها و نرم کردن پوست می باشد.

آکنه یا جوش غرور جوانی چگونه بوجود می آید؟

آکنه یا جوش غرور جوانی چگونه بوجود می آید؟

قسمتی از بدن عاری از غدد سباسه است مانند کف دست و پا و بیشترین محل تجمع این غدد در روی بینی، پیشانی و وسط سینه است. در دوران بلوغ هورمون های جنسی افزایش می یابد و باعث تحریک غدد چربی و تراوش زیاد آن ها شده و جوش غرور جوانی به وجود می آید. در دوران بلوغ، تولید هورمون جنسی زیاد می شود این افزایش هورمون باعث تحریک بیش از حد و در نهایت تولید چربی بالایی می شود. تولید بیش از حد چربی پوست منجر به تنگ شدن منافذ خروجی غدد چربی می شود در نتیجه چربی پوست متراکم شده و به سختی خارج می شود. این تراکم از بیرون به صورت بر آمدگی کوچک سفیدی که بعضی از آن ها در مرکز خود نقاط مشکی دارند (جوش سر سیاه) دیده می شود. اگر این بر آمدگی ها متورم شوند در آن صورت جوش چرکی به وجود می آید. جوش های متورم توسط باکتری هایی به وجود می آیند که از چربی پوست تغذیه می کنند. در همان زمان که چربی پوست تجزیه می شود، اسیدهای چرب به وجود می آیند که غدد چربی را تحریک و سپس متورم می کنند.

تورم در ابتدا به صورت یک بر آمدگی زخم مانند و قرمز است که بعدا تبدیل به جوش می شود. این تورم بستگی به وخامتش پس از چند روز یا یک هفته فروکش می کند. امکان دارد که جوش های چرکی بزرگ پس از خوب شدن از خود اثر به جای بگذارند. این موضوع می تواند باعث آسیب روحی در جوان ها گردد. به همین علت لازم است که درمان به موقع صورت گیرد.

انواع آکنه !

آکنه یکی از بیماری های پوستی است که فرضیات زیادی در مورد علل پیدایش و درمان آن مطرح شده است. برای درمان بهتر و ارزیابی شدت آکنه آن را به درجات مختلفی تقسیم کرده اند. تقسیم بندی های مختلفی برای انواع آکنه وجود دارد که بعضی از آن ها بسیار پیچیده هستند.

از لحاظ بالینی لزیون ها آکنه و لگاریس به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند : التهابی و غیر التهابی، آکنه غیر التهابی ممکن است باز یا بسته باشد که اصطلاحا آکنه باز را سر سیاه و آکنه بسته را سر سفید گویند. لزیون های التهابی شامل پاپول، پوستول، ندول و کیست ها هستند. شیوع هر کدام از این جوش ها ممکن است از یک بیمار تا بیمار دیگر متفاوت باشد. اغلب بیماران هم جوش های التهابی و هم جوش های غیر التهابی دارند.

 

همچنین بخوانید: 15 راه ساده برای درمان جوش در خانه

 

پاپول چیست !؟

پاپول بر آمدگی های قرمز کوچک و نسبتا سفت هستند که از جوش های سر بسته به وجود آمده و در اغلب موارد از نوع فولیکولی می باشند.

پوستول چیست !؟

پوستول ها شامل برآمدگی های کوچک حاوی ترشح همراه با چرک بوده و از پاره شدن دیواره فولیکول و خروج مواد تجمع یافته درون آن به داخل درم پوست حاصل می شود. لذا حالت التهابی پیش می آید اگر تهاجم کم یا سطحی باشد پوستول ایجاد می شود. پوستول های متوسط معمول در عرض 7-10 روز خشک شده و جای زخم قرمز رنگ قابل رویتی از خود بر جای می گذارند ولی در صورت شدید بودن و تخریب اپیدرم (در اثر دستکاری) این مدت ممکن است طولانی تر شود.

ندول چیست !؟

التهابات و برآمدگی های بزرگتر و عمیق تری نسبت به پاپول ها بوده و سفت تر و غالبا دردناک تر می باشد. ندول ها نیز پس از پاره شدن دیواره فولیکول مو و خروج مواد درون آن ایجاد می شوند. وقتی که فولیکول مو پاره می شوند سلول های شاخی، مواد چربی و عوامل باکتریایی تجمع یافته به اطراف وارد می گردد.

کیست چیست ؟!

کیست التهابی که گاها اندازه آن ها به 4-2 سانتی متر می رسد هنگامی رخ می دهند که پدیده های بالا به شکل غیر عادی و شدیدتر و عمقی تر در غدد چربی و فولیکول مو رخ دهند. این ضایعات کیستیک دردناک بوده و بعد از بهبود دارای اسکار و و اثر جوشگاه می باشند. ضایعات پاپول، پوستول، ندول و کیست در صورت و تن بیمار به وجود می آیند. این بیماری ممکن است سال ها طول بکشد و باعث تشکیل اسکارهای عمیق روی پوست بشود.

شیوع آکنه توام با آغاز بلوغ و از حدود 14 سالگی در پسران و کمی زودتر در دختران بوده ولی به طور کلی دوام و شدت آن در پسران بیشتر است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه باباآدم را با خواص برطرف کننده جوش صورت، پایین ‌آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضد روماتیسم، ضدنفخ، ضدعفونی کننده، مسهل، کاهش دهنده کلسترول و چربی خون، محرک ایمنی بدن و دارای خاصیت پروبیوتیک، درمان کم ‌خونی و رنگ ‌پریدگی ناشی از آن، ضد سنگ کلیه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0