topNotif

آیا افزایش کلسترول برای بدن مضر است ؟

1686 بازدید
30 دی 96
سمانه

آیا افزایش کلسترول مضر است ؟

کلسترول ماده چربی است که در بدن حیوانات و انسان ها تولید می شود. این ماده توسط بافت های مختلف مانند روده، غدد فوق کلیوی، بیضه ها، تخمدان ها، بافت عصبی و به ویژه کبد در بدن ساخته می شود. در یک فرد معمولی در حدود سه دهم درصد از وزن متوسط اش را کلستـرول تشکیل می دهد. کلسترول ماده بسیار مهمی برای بدن است، زیرا تولید شیره صفرا و هورمون های مختلف توسط این ماده صورت می گیرد، ولی افزایش مقدار آن در صورتی که از یک حدی بالاتر رود، برای بدن مضر است.

تصلب شرایین چیست :

کلسترول ابتدا در سال هزار و هشتصد و دوازده کشف شد. این ماده در خون، بافت ها و اعضاء بدن، به خصوص مغز، کبد و شریان ها یافت می شود. در صورتی که مقدار کلسترول از حد معینی بالاتر رود، مقدار اضافی در دیواره های شریان ها (سرخرگ ها) رسوب می کند و سبب سخت شدن شریان ها و انسداد آن ها شده و در نتیجه جریان خون موجود در شریان ها کاهش یافته و در اثر این کاهش اکسیژن وارد شده به اندام های حیاتی بدن نیز کاهش می یابد. به این حالت تصلب شرایین یا سخت شدن سرخرگ ها گفته می شود.

آیا افزایش کلسترول مضر است

آیا افزایش کلسترول مضر است

علت حمله قلبی :

در این حالت لخته های کوچک خون که به طور معمولی از رگ های خونی عبور می کنند، توسط ذرات رسوبی کلسترول احاطه می شوند. اگر این مساله در شریان های کرونری قلب اتفاق افتد، سبب ایجاد حمله قلبی می شود. زیرا شریان های کرونری خون را به قلب می آورند و در حقیقت مواد غذایی و اکسیژن بافت قلب توسط این شریان ها به قلب می رسند و بنابراین دارای نقش حیاتی هستند. در صورت انسداد این رگ ها عمل قسمت مشخصی از قلب متوقف می شود و سبب ایجاد حمله قلبی می شود که ممکن است حتی کشنده باشد.

 

همچنین بخوانید:  کاهش کلسترول بد خون با دمنوش های گیاهی

 

کلسترول خون را می توان از طریق مصرف غذاهای کم چربی و ورزش کافی کنترل و از رسوب آن در شریان ها جلوگیری کرد. گاهی ممکن است ذرات رسوبی کلسترول سخت شده در صفرا، در بافت مثانه جایگزین شده و سبب ایجاد سنگ مثانه شود.

نقش کلسترول در بدن :

اگر چه افزایش مقدار کلسترول در خون برای بدن مضر است ولی کلسترول یک ماده حیاتی است که اعمال مهمی را در بدن انجام می دهد. کلسترول در تولید بسیاری از هورمون ها از جمله هورمون های جنسی نقش داشته و در تولید شیره صفرا نیز کمک می کند.

کلسترول در غذاهایی که منشاء حیوانی دارند مثل : گوشت، تخم مرغ و کره یافت می شود، ولی در میوه ها، سبزیجات و غلات وجود ندارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کاکل ذرت را با خواص  جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، بهبود ورم زانو، کمک به انعقاد خون، تنظیم فشارخون بالا، درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، درمان عفونت مجاری ادراری، مفید برای سندرم پیش از قاعدگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0