topNotif

آیا یبوست از موارد ممنوعیت روزه داری است ؟

3174 بازدید
13 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 14 فروردین 1401

یبوست چیست و آیا یبوست از موارد ممنوعیت روزه داری است ؟ + نسخه خانگی

یبوست مزاج یکی از عوارض تغییر شیوه ی زندگی ما و شهر نشینی است. فعالیت کم بدنی و تغییر الگوی غذایی از جمله مصرف فست فودها و کاهش مصرف میوه و سبزی ها از جمله علل اصلی شیوع روز افزون یبوست است. اگر اجابت مزاج شما به ندرت و ناراحت کننده باشد یا اندازه ی مدفوع کوچک و سخت است، شما از یبوست رنج می برید. 

معمولا این بیماری با روزه گرفتن و نخوردن غذا تشدید می شود توصیه ای که به این افراد می شود این است که اگر می خواهند روزه بگیرند به هنگام سحری و افطار سبزی و میوه فراوان مصرف کنند چرا که ضمن کاهش تشنگی در طول روز یبوست را کاهش می دهد. در صورتی که یبوست همراه با علائم انسدادی نیست روزه گرفتن بلامانع است.

در افراد مختلف تعداد دفعات دفع متفاوت است اما آنچه در سلامت عمل دفع اهمیت دارد نظم آن است. میزان سه بار دفع روزانه تا سه روز یک بار، میزان مناسبی است. ممکن است این میزان در برخی از افراد یک بار در هفته باشد. آنچه مهم است این است که مواد دفعی باید هر چه سریعتر از بدن خارج گردند. زیرا ماندن این مواد به مدت طولانی به دلیل وجود مواد زائد و گاهی سمی در روده ها و سیستم گوارشی به دلایل مختلف بیماری ایجاد می کنند.

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: مرگ در روده بزرگ شروع می شود.

آیا یبوست از موارد ممنوعیت روزه داری است ؟

آیا یبوست از موارد ممنوعیت روزه داری است ؟

تاثیر یبوست بر سلامت جسم

یبوست مانع جریان و جذب مواد مغذی حیاتی در بدن است و در نتیجه ممکن است در سلامت کلی فرد تاثیر بگذارد. یبوست مزمن می تواند به دیگر مشکلات سلامتی ، مانند بواسیر، واریس، سوء هاضمه ، بوی بد دهان، سردرد و بوی بد بدن منجر شود. انسداد ناشی از یبوست با تحت فشار گذاشتن وریدهای خاص و مویرگ ها ، آنها را از حالت طبیعی خارج می کنند و از این طریق بواسیر و واریس ایجاد می نمایند.

ماندن طولانی مواد زائد و تماس طولانی سموم دفعی با روده بزرگ ممکن است احتمال توسعه بیماری های دیگر ، مانند بیماری های روده ای و به خصوص سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. سایر مشکلات گوارشی ناشی از یبوست ، شامل دیورتیکولوز ، زخم های روده ای و … هستند.

اگر شما به طور ناگهانی دچار یبوست شده اید و علت آن برای شما نامشخص است یا تجربه تغییر ناگهانی در اجابت مزاج دارید و یا تجربه درد شکمی و خونریزی دارید حتما با پزشک معالج تان تماس بگیرید. یک آزمایش ساده برای اینکه ببینید مشکل روده ای دارید یا خیر : اگر مدفوع در آب شناور بماند دارای فیبر کافی است. در صورتی که مدفوع شناور نمی ماند ترکیب مدفوع مناسب نیست.

انواع یبوست

دو نوع اساسی یبوست وجود دارد : یبوست ناشی از تنبلی روده و یبوست انقباضی. که در طی آن به دلیل استرس یا عصابنیت روده انقباضی را تجربه می کند که با باریک شدن روده بزرگ، مدفوع روبان مانند می شود. برای درمان مناسب هر یک از انواع یبوست لازم است در ابتدا نوع آن تشخیص داده شود.

 

همچنین بخوانید:  چگونه در ماه رمضان وزن کم کنیم؟

 

درمان یبوست در خانه

اسفرزه برای درمان یبوست

اسفرزه  و مخصوصا پوست اسفرزه دارای فیبر طبیعی و ملین است که معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد.

  • مقدار دقیق مصرف اسفرزه و یا پوست اسفرزه بر اساس عواملی نظیر سن، جنسیت، نوع بیماری، سطح فعالیت و … متفاوت است. ولی به طور کلی می توانید روزانه یک تا سه بار به اندازه یک قاشق چایخوری همراه با یک لیوان آب مصرف کنید.

ریشه گل ختمی

گل ختمی یکی از ملین های طبیعی محسوب می شود. به منظور درمان یبوست از ریشه خردشده آن می توان دمنوش تهیه کرد و یا اینکه آن را جوید.

هلیله سیاه

یک چهارم قاشق چای خوری هلیله سیاه (از شب قبل در آب خیس کنید تا نرم شود) را به همراه یک قاشق چای خوری تخم گشنیز و یک چهارم قاشق چای خوری دانه هل مخلوط کرده و آن را آسیاب کرده و جهت درمان یبوست دو بار در روز میل نمایید. هلیله دارای گلیکوزیدی است که خواص ملینی شبیه به سنا دارد. تخم گشنیز و هل نیز نفخ و سوءهاضمه را تسکین می دهند.

انجیر خشک و بادام

۲ تا ۳ عدد انجیر خشک را با ۲ تا ۳ عدد بادام چند ساعتی خیس کنید. سپس، دانه های انجیر را در آوردید، پوست بادام ها را بکنید، آن ها را با هم بکوبید و دوبار در روز با عسل میل نمایید. انجیر و بادام برای درمان یبوست مزمن بسیار موثر هستند.

نکته: لازم به ذکر است که افراد مبتلا به یبوست و یا مستعد یبوست، باید تغذیه مناسب را همراه با فعالیت های بدنی سبک مانند پیاده روی و انواع ورزش های هوازی انجام دهند تا نتیجه دلخواه بدست آید.

جوشانده فلوس :

ده گرم فلوس را با یک لیتر آب جوش مخلوط و آن را صاف می کنند و به بیمار می دهند. این جوشانده مسهل بسیار خوبی است. مقدار فلوس را می توانید در مورد یبوست های سخت تا شصت گرم نیز افزایش داد. البته برای بهتر کردن طعم آن می توان مقداری شربت گیلاس یا انجیر به آن اضافه کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد یبوست را با خواص به کار انداختن شکم، درمان یبوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

6
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0