topNotif

اثرات فایبر بر مبارزه با چاقی و یبوست

1736 بازدید
14 اسفند 96
آلاله
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

روش هایی برای بهره گیری از اثرات فایبر بر مبارزه با چاقی و یبوست

اثر فایبر در کاهش وزن و مبارزه با چاقی :

با این که فایبر قابل حل و غیر قابل حل در آب است از طرق مختلفی به بدن کمک می کنند، ولی مخلوط آن ها خاصیت مهمی در مورد کاهش وزن و همچنین مبارزه با یبوست دارند. به عقیده پزشکان فایبـر یک ابزار بسیار مهم برای کنترل وزن است، چون مواد غذایی که دارای مقدار زیادی فایبر است بسیار سیر کننده می باشد و حجم مقدار زیادی آب جذب می کنند، بنابراین به طور طبیعی غذای کمتری خورده می شود و طبعا غذاهای چاق کننده و چربی و سرخ شده ها نیز کمتر خورده می شود و این خود بهترین راه برای کاهش وزن است.

تاثیر فایبر در مبارزه با یبوست :

با مصرف فایبر، مدفوع حجیم و مرطوب می شود و خیلی سریع تر در روده حرکت کرده و زودتر خارج می شود. به همین دلیل در مواردی، برای رفع یبوست خوردن سبوس گندم توصیه می شود، همچنین توصیه می شود مقدار زیادی آب هم بنوشید، یعنی باید چند برابر حجم سبوس آب خورد. هر دو نوع فایبر یعنی هم قابل حل در آب و هم غیر قابل حل در آب برای رفع این مشکل موثر می باشند و باید به تدریج مقدار فایبر در رژیم غذایی افزایش یابد.

اثرات فایبر بر مبارزه با چاقی و یبوست

اثرات فایبر بر مبارزه با چاقی و یبوست

مردم اغلب فکر می کنند مواد غذایی که دارای فایبر زیاد هستند، خشک و سنگین و بی مزه می باشند، ولی برعکس اغلب مواد غذایی که معمولا مردم دوست دارند مانند میوه ها و نان تازه پخته شده با آرد کامل با سبوس و یا خوراک لوبیا، همه دارای فایبر زیادی هستند، بنابراین به راحتی می توان مقدار بیست و پنج گرم در روز فایبر را با مواد غذایی تامین نمود.

چند توصیه برای گنجاندن فایبر در رژیم غذایی :

  • روز را با خوردن فرآورده های دانه غلات آغاز کنید و با صبحانه از فرآورده های غلات کامل با سبوس و یا خوراک لوبیا یا سایر حبوبات مانند عدس که دارای فایبر هستند استفاده نمایید.
  • از خوردن نان که با آرد بدون سبوس گندم درست شده و برنج سفید شده و سایر مواد غذایی که مقدار خیلی کم فایبر دارند اجتناب کنید. نان تهیه شده از آرد کامل و برنج قهوه ای و ماکارونی تهیه شده از آرد کامل که با سبوس درست شده است مصرف نمایید.
  • از هر دو نوع فایبر در تهیه غذا استفاده نمایید، مثلا از جو دو سر که بیشتر دارای فایبر قابل حل در آب است، با گندم که بیشتر دارای فایبر غیر قابل حل در آب می باشند، استفاده شود.
  • در روز از میوه ها و سبزی ها به صورت سالاد و … استفاده نمایید. آلوی خشک را هم در رژیم غذایی خود قرار دهید.

 

همچنین بخوانید: کاهش وزن با کندر

    >جالب است بدانیم :

بیشترین مقدار فایبر سیب زمینی و میوه ها و سبزی ها در پوست آن ها جای دارد و متاسفانه مردم آن را دور می ریزند. برای این که حداکثر استفاده از فایبر بشود حتی الامکان میوه ها و سبزی هایی مانند سیب زمینی و کدو و … را با پوست مصرف کنید.

ساقه سبزی ها را دور نریزید، وقتی که سبزی هایی نظیر کلم بروکلی، مارچوبه و شوید و … را برای خوردن تهیه می کنید، اغلب ساقه های آن ها بیشتر حاوی فایبر هستند، از آن ها استفاده نمایید به این صورت که آن ها را بسیار ریز کنید و آن ها را بپزید و در سوپ و آش از آن استفاده نمایید.

لوبیاها و نخودها اعم از این که به صورت خشک یا کنسرو مصرف شوند دارای بهترین نوع فایبر هستند. مثلا نیم پیمانه لپه پخته بیش از سه گرم فایبر دارد و نیم پیمانه لوبیا چیتی پخته در حدود هفت گرم فایبر دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جو پرک را با خواص کاهش خطر ابتلا به افزایش فشار خون، دیابت و بیماری های قلبی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0