اثرات فشار خون بالا بر روی اندام های بدن

2488 بازدید
23 خرداد 98
بهاره
,

اثرات فشار خون بالا بر روی اندام های بدن و عوارض جانبی آن

فشار خون بالا (Hypertension) یک مشکل جدی است که امروزه در بسیاری از افراد حتی در بین جوانان دیده می شود. فشارخون بالا یک بیماری نیست بلکه یک شرایط فیزیکی است که می تواند در آینده سبب بروز بیماری های مختلف شود و بر روی بسیاری از اندام های بدن اثرات آسیب زایی ایجاد کند، به همین علت آن را قاتل خاموش می نامند. لذا، در این مقاله به بررسی اثرات فشار خون بالا بر روی اندام های بدن خواهیم پرداخت و اینکه چرا افزایش فشار خون بسیار خطرناک است.

 

اثرات فشار خون بالا بر روی اندام های بدن

اثرات فشار خون بالا بر روی اندام های بدن

 

فشار خون چیست؟

جریان خون 24 ساعت در سراسر بدن در حال گردش است و هنگامی که قلب می تپد، در واقع در حال پمپاژ خون از طریق رگ ها به اندام های بدن است. حال سوال این است که چرا خون در بدن جریان دارد؟ در واقع تمام ارگان های بدن ما نیاز به مقدار زیادی مواد مغذی برای عملکرد صحیح در بدن دارند. ما هر روز این مواد مغذی را از غذاها به دست می آوریم و بعد از هضم غذا این مواد مغذی از طریق خون به سایر اندام ها انتقال پیدا می کند.

به منظور حمل این خون به مقصدی که دارد، عروق خونی وجود دارند و فشاری که توسط جریان خون به دیواره عروق و در طول زمانی که حمل می شود وارد می گردد را فشار خون می نامند. زمانی که این فشار به دیواره های عروق بیشتر می شود، فشار خون نیز افزایش می یابد. سطح طبیعی سیستولیک (حداکثر حد مجاز) فشار خون فردی باید 110 تا 120 باشد و سطح دیاستولیک (حداقل حد مجاز) باید 70 تا 80 باشد. اگر فرد دارای حداکثر فشار خون بیش از 140 و حداقل آستانه 90 باشد، پس مرحله پیش از فشار خون است. در این وضعیت فرد باید حتما مراقب سلامت خود باشد.

اثرات فشار خون بالا بر روی اندام های بدن

همان طور که در بالا اشاره شد، فشار خون بالا یک بیماری نیست اما به این دلیل خطرناک است که بر سایر اندام های بدن مانند کلیه، قلب، مغز، کبد و غیره تاثیرات منفی ایجاد کرده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را نیز افزایش می دهد. اثرات فشار خون بالا بر روی اندام های بدن عبارتند از:

نارسایی کلیه

یکی از اثرات فشار خون بالا، ابتلا به نارسایی و بیماری های کلیوی می باشد. با افزایش فشار بر روی کلیه ها، گاهی اوقات رگ های خونی ضخیم می شوند و همچنین، بر روی عملکرد تصفیه خون تاثیر می گذارد. در نتیجه با تجمع آلاینده ها و سموم در کلیه، خطر ابتلا به نارسایی کلیه و سایر بیماری های کلیوی افزایش می یابد.

بیماری های قلبی عروقی

مهمترین اثر فشار خون بالا بر روی قلب است. هنگامی که اکسیژن کافی به علت نوسان در فشار خون به قلب نمی رسد، درد در قفسه سینه ایجاد شده و ضربان قلب نامنظم می شود. در نتیجه احتمال حمله قلبی بسیار افزایش می یابد.

تاثیر بر روی مغز و سیستم عصبی

یکی دیگر از اثرات فشار خون بالا تاثیر آن بر روی مغز و سیستم عصبی است. بر اساس تحقیقات انجام شده، این مشکل می تواند سبب بیماری های روان شناختی مانند زوال عقل شود. فشار بالای خون یکی از مهمترین دلایل سکته مغزی می باشد و علاوه بر این بر روی قدرت تفکر، تشخیص و حافظه اثرات منفی بسیاری ایجاد می کند.

افزایش مشکلات بینایی

فشار خون بالا می تواند باعث مشکلات بینایی شود. افرادی که از مشکل فشار بالا رنج می برند، دچار کاهش بینایی می شوند. فشار خون بالا رگ های خونی در شبکیه چشم را تخریب کرده و مشکلاتی مانند تاری دید، سیاهی رفتن چشم، خونریزی های چشمی، آسیب به عروق چشمی و حتی از دست دادن بینایی می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان های گیاهی برای کنترل فشار خون بالا

 

علائم اولیه فشار خون بالا چیست؟

علائم اولیه فشار خون بالا را بسیار جدی بگیرید، زیرا در صورت عدم توجه به آن ها مشکل و خطر ابتلا به سایر بیماری ها افزایش یافته و درمان سخت تر می شود. مهمترین علائم اولیه فشار خون بالا عبارتند از:

  • سردرد
  • تاری دید یا سیاهی رفتن ناگهانی چشم
  • احساس ضعف، خستگی و خواب آلودگی تمام وقت
  • افزایش یا کاهش ناگهانی ضربان قلب
  • افزایش ضربان قلب و نفس نفس زدن شدید به هنگام پیاده روی و بالا رفتن از پله ها
  • خونریزی بینی
  • استرس و اضطراب
  • کاهش قدرت ادراک و حافظه
  • نعوظ و بی حسی
  • سرگیجه و در برخی موارد غش کردن

راه های کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا

یکی از مهمترین دلایل ایجاد فشار خون بالا در افراد، نداشتن شیوه زندگی سالم است. مصرف غذاهای ناسالم، عدم تحرک، وجود تنش و استرس بیش از حد و غیره احتمال ابتلا به این مشکل را چند برابر می کند. به همین علت تغییر سبک زندگی می تواند به کنترل این بیماری کمک شایانی کند. مهمترین راه های کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا عبارتند از:

1- ورزش منظم

افرادی که ورزش و هیچ فعالیت بدنی ندارند، مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند. بهتر است بدانید که فقط با مصرف دارو و نشستن بر روی صندلی، فشار خون بالا درمان نمی شود. بنابراین، حداقل هفته ای سه بار ورزش مانند پیاده روی و ورزش های سبک می تواند به کنترل فشار خون کمک کند.

2- اجتناب از مصرف الکل و سیگار

مصرف الکل و کشیدن سیگار به طور طبیعی فشار خون را افزایش می دهد، به همین علت بیمارانی که از فشار بالای خون رنج می برند و یا مستعد این بیماری هستند، باید از مصرف الکل و سیگار خودداری کنند.

3- کاهش مصرف نمک

مصرف بیش از حد نمک (سدیم) سبب ایجاد مشکل فشار خون بالا می شود. کسانی که در حال حاضر از فشار خون بالا رنج می برند، باید از مصرف نمک و سایر مواد غذایی ناسالم نظیر تنقلات، محصولات فرآوری شده و غیره اجتناب کنند.

4- اجتناب از استرس

استرس بزرگترین دشمن سلامتی انسان است. اغلب مردم متوجه نمی شوند که بزرگترین دلیل مشکلات جسمی و بیماری ها، استرس می باشد. با وجود استرس و تنش فشار خون نیز افزایش می یابد. لذا، با انجام مراقبه و مدیتیشن از اضطراب و استرس های روزانه خود بکاهید.

5- تغذیه سالم

به گفته انجمن قلب آمریکا بهترین راه کنترل فشار خون، داشتن تغذیه سالم است. به گفته پزشکان مصرف غذاهای سالم نظیر میوه ها و سبزیجات، کربوهیدرات ها و کاهش چربی و قند مصرفی مشکل افزایش فشار خون تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

6- کاهش وزن

اضافه وزن یا چاقی یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون بالا می باشد. بنابراین اگر شما این مشکل دارید، وزن خود را کنترل کنید. شما می توانید با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، وزن خود را کاهش داده و خطر ابتلا به فشار خون بالا و سایر بیماری ها را کاهش دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

علف لیمو را با خواص ضد میکروب، درمان ناراحتی های معده و افزایش سلامت دستگاه گوارش، ضد سرطان، کاهش فشارخون بالا، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن، تقویت و افزایش رشد مو، ضد التهاب و تسکین دهنده درد، ضد افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0