topNotif

اجرای کتاب درمانی

1622 بازدید
20 تیر 97
سمانه

با اجرای کتاب درمانی بیشتر آشنا شوید

اجرای کتاب درمانی از نظر شیوه برگزاری به دو دسته کتاب درمانی فردی و کتاب درمانی گروهی تقسیم بندی شده است. این تقسیم بندی اصولا ناظر به تعداد افراد شرکت کننده در فرآیند کتاب درمانی است. معمولا جلسات کتابخوانی را به صورت گروهی برگزار می کنند و سایر روش های کتاب درمانی به صورت انفرادی برگزار می شود. تفاوت دیگر در کتاب درمانی فردی با گروهی در نوع استفاده از کتاب درمانی است. برای نمونه کتاب درمانی فردی ممکن است در درمان هایی که نیاز به روانکاوی دارد، کاربرد بیشتری داشته باشد و در مقابل کتاب درمانی گروهی بیشتر در مواقعی استفاده شود که آموزش گروهی و یا آشنایی با رویکردی خاص مورد نظر باشد.

کتاب درمانی فردی

در این روش تنها یک نفر در جریان مداخله یا درمان قرار می گیرد و در واقع درمانجو به صورت انفرادی مواد و دستور العمل ها را دریافت می کند. در این روش ممکن است درمانگر و یا تسهیل گر بیش از یک نفر و مثلا ترکیبی از یک متخصص بالینی و یک متخصص اطلاعات و دانش شناسی باشد. این روش غالبا برای بررسی و غلبه بر مشکلات افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت موردی به درمانگر مراجعه می کنند و یا به عللی مشکلاتی ویژه دارند که در زمان بررسی به صورت منحصر به فرد باید مداوا شوند. برای مثال فردی که اختلال پرخاشگری دارد و باید برای او جلسات درمانی انفرادی و خصوصی ترتیب داد.

اجرای کتاب درمانی

اجرای کتاب درمانی

اهداف کتاب درمانی فردی

برخی از مهمترین اهداف کتاب درمانی فردی عبارتند از روانکاوی شخصیت و کشف مشکلات و افکار درونی، استفاده در مورد افرادی که جمع گریز هستند. کمک به فرد با حفظ حریم خصوصی وی، تقویت قدرت تصمیم گیری و حل مسئله، ریشه شناسی مشکلات شخصی، توانایی تحلیل وضعیت، پرورش خلاقیت و ارائه راه حل های مبتکرانه، ایجاد انگیزه و امید به آینده، اصلاح و تغییر رفتار، سرگرمی، آموزش دستور العمل ها و وظایف البته باید توجه داشت که اکثر این اهداف می تواند در کتاب درمانی گروهی نیز مورد نظر باشد. یکی از اهداف مهمی که در کتاب درمانی فردی مورد نظر است شناسایی افراد نیازمند کتاب درمانی و ریشه شناسی مشکلات و از بعد دیگر شناخت مسائل ممکن فرد است.

کتاب درمانی گروهی

در کتاب درمانی هایی که به صورت گروهی اجرا می شود موضوع بحث در کتاب گنجانده شده است و درمانجو قادر به دیدن انگیزه های پنهان اعمال خود و یا قادر به کشف راه های جدیدی برای حل مجدد مسائل خود می شود. این بینش ابزاری است که به درمانجو امکان کنترل شرایط و پیامدهی خاص را می دهد و نقش پیشگیری از مشکلات را دارد و به افراد این فرصت را می دهد که نگرانی های خود را قبل از آنکه به مشکلات جدیدی تبدیل گردد برطرف نمایند. یکی از امتیازات کتاب درمانی این است که رهبری نه تنها به وسیله کتاب درمانگر بلکه به وسیله سایر اعضا گروه تجربه و تمرین می شود و هر فرد به کمک دیگران می شتابد.

 

همچنین بخوانید:  شعر درمانی چیست ؟

 

– اهداف کتاب درمانی

کتاب درمانی گروهی به اعضای گروه کمک می کند تا خود را بشناسند و به خود پذیری برسند، هویتشان را درک کننده احساس ارزش کنند، با تعمق خودشناسی بتوانند مشکلاتشان را حل کنند و در برخوردهای اجتماعی موفق عمل کنند. احساسات و نیازهای خود را بشناسند و بتوانند درصدد رفع آن ها برآیند، توانایی های مثبت خود را شناسایی کننده و به سوی آن ها حرکت نمایند. واقعیت ها را بپذیرند و با آن ها سازگار شوند، مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهند، قادر به سازگاری با دیگران و مسئولیت های اجتماعی بشوند.

استفاده از کتاب درمانی گروهی با رویکردهای متفاوت در سال های اخیر در مراکز آموزشی و درمانی مخصوصا کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. یکی از دلایل این افزایش تنش های ناشی از زندگی صنعتی است که روابط بین فردی و اجتماعی را تحت شعاع قرار داده است. دلیل دیگر کاهش دادن هزینه و در برخی موارد زمان درمان، کتاب درمانی گروهی در واقع نوعی گروه درمانی با روشی متمرکز است. از ویژگی های این روش درمانی متمرکز همگی افراد شرکت کننده است، همگی افراد یعنی اینکه افراد حاضر در گروه یا دچار مشکل مشابهی هستند یا به نوعی با آن مشکل در ارتباط هستند.

کتاب درمانی گروهی در برابر عوامل زمینه ساز اختلالات روانی نوعی مصونیت ایجاد کرده و به رشد مهارت های اجتماعی افراد هم کمک شایانی می کند. دنیای پر اضطراب امروز و فعالیت های اجتماعی روزمره ممکن است باعث بروز مشکلاتی در خلقیات و عملکرد افراد شود. برخورد با این نوع مشکلات به صورت کتاب درمانی گروهی کمک می کند تا به جای آن که مشکلات را در ذهن خود پیچیده کنیم با آن به طور مستقیم و موثر روبرو شویم. در فرآیند کتاب درمانی گروهی افراد گروه دیدگاه های خود را از کتب با یکدیگر در میان می گذارند و از طریق این تعامل به درک صحیحی از خود در جهت مختلف می رسند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بیدمشک ویژه را با خواص تقویت قلب و اعصاب، ملین، نشاط آور، رفع گرفتگی و خفقان قلب، تقویت عمومی بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0