topNotif

اختلاف های زناشویی و روش های مواجهه با آن

1387 بازدید
05 فروردین 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

روش های مواجهه با مشاجره و اختلاف های زناشویی

اختلاف های زناشویی جز جدایی ناپذیر یک زندگی است. اکثر مردها و زنان بر این باورند که زندگی زناشویی خوب بدون دغدغه و اختلاف، یک زندگی خوب و سالم است. اما، بر اساس نظریه بسیاری از جامعه شناسان و روانپزشکان یک زندگی زناشویی سالم، گاهی  نیاز به بحث ها و اختلاف نظرهای منطقی دارد. البته این مشاجره ها باید منطقی و بر سر مسائل با اهمیت یاشد و در این میان نقش اصلی برای رشد و حفظ یک رابطه زناشویی حفظ احترام متقابل به هنگام مشاجره می باشد. بنابراین، نکته اصلی روش های مواجهه با مشاجره و اختلاف های زناشویی است که در این مقله به بررسی آن ها می پردازیم.

اختلاف های زناشویی و روش های مواجهه با آن

بر اساس شخصيت، احساسات، خلق و خو و باورها، افراد در مواجهه با مشاجره و اخلاف ها ممكن است يكي از روش هاي زير را اتخاذ كنند:

 

اختلاف های زناشویی و روش های مواجهه با آن

اختلاف های زناشویی و روش های مواجهه با آن

 

روش اجتناب يا گريز

در اين روش فرد از ابراز نظر و عقيده و احساس خود تا حد ممكن خوددازي مي كند. فرد يا سكوت مي كند (به اصطلاح در درون خود مي ريزد و خودخوري مي كند) و يا با ذكر حق با توست،مي خواهد قضيه هر چه زودتر فيصله يابد (كنترل موقعيت). چنين روشي معمولا نه تنها مشكلات و اختلاف هاي زناشويي را كم نمي كند، بلكه در طولاني مدت موجب بدتر شدن زندگي مشترك مي شود. از طرف ديگر، بر حسب اينكه علت مسئله و زمينه ذهني فرد چه باشد، چنين روشي در طولاني مدت مي تواند بر سلامتي فرد نيز اثر بگذارد.

مطالعات علمی

در يك مطالعه منتشر شده در سال ١٩٩٧، بر روي ٤٠٠٠ زن و شوهر ديده شده است كه ميزان مرگ و مير آن دسته از زناني كه (نه مردان) در مشاجره هاي خانوادگي سكوت و روش اجتناب و گريز را پيش مي گيرند، در طي ١٠ سال چهار برابر زناني بوده است كه در مشكلات و اختلافات، احساس و نظر خود را ابراز كرده اند.

نكته قابل توجه در اين مطالعه اين بوده است كه چنين روشي تاثير منفي بر روي آقايان نداشته است كه تا حدي قابل توجيه است. زيرا، خانم ها معمولا به دليل ترس و اعتماد به نفس پايين چنين روشي را اتخاذ مي كنند كه اين مسئله منجر به بروز خشم و كينه و غم نهفته (از عوامل خطرساز بيماري هاي قلبي و عروقي و سرطان) مي شود. در جامعه ما چنين افرادي به عنوان افراد مظلوم يا محجوب شناخته مي شوند، در حالي كه در واقع امر، افرادي با حرمت نفس پايين و او سري خور هستند. ولي آقايان معمولا با ذهنيت احساس برتري، قدرت و درايت چنين روشي را در پيش مي گيرند تا در ذهن پاسخگو و حل كننده خود موضوع تحت كنترل در آيد و به اصطلاح مشكل حل شود.

نكته: در ناراحتي ها، مشكلات و نزاع ها، نظر، عقيده و احساس خود را با صداي استوار و به طور شفاف ابراز كنيد تا از نظر رواني و جسمي سالمتر بمانيد.

با توجه به مطالب فوق الذكر فقط در دو صورت مي توان از روش اجتناب يا بي خيالي و به عبارت دقيق تر، به تاخير انداختن طرح مسئله و مشكل استفاده نمود (به طور موقت و براي مدت زمان كوتاه):

١-جاي بحثي وجود نداشته باشد نظير فردي كه باور دارد زن كنيزي بيش نيست.

٢-موقعيت بسيار نامناسب يا بحراني است نظير عصبانيت يا خشم بيش از حد.

روش رقابتي يا تدافعي

به دليل آموزه هاي فرهنگي و تربيتي (از دوران كودكي تا نوجواني) در ذهنيت چنين افرادي زندگي يك ميدان جنگ و مبارزه است. جنگ، جنگ قدرت است.جنگ برنده شدن، اول بودن يا شدن، برتر بودن، بر حق بودن و هر آنچه تر يا ترين بودن و شدن است. چنين روشي يا باعث دورتر شدن زوجين از يكديگر و يا تشديد مشكلات مي شود. در زوجيني كه چنين روشي راپيش مي گيرند، آقايان غالبا از شكايت و ايرادگيري همسرانشان شاكي هستند و خانم ها از گوش ندادن همسرانشان گله دارند.

 

همچنین بخوانید:  حد و مرز و حريم خصوصي در زندگي زناشويي

 

روش تطابقي يا سازشكارانه

در اين روش كه تا حدودي شبيه روش اجتناب يا فرار است، فرد در مواردي كه موضوع برايش چندان اهميت ندارد (در مقايسه با طرف مقابل) و يا به دليل ضعف و ناتواني از خواسته و نظر خود گذشته و با طرف مقابل همراه و هماهنگ مي شود. به عبارت ديگر، در چنين روشي فرد تا حدي از خود گذشتگي نشان مي دهد و اگر چه در كوتاه مدت مي تواند نتايج مثبتي به همراه داشته باشد ولي اگر اين رابطه غالبا يك طرفه باقي بماند و يا در مورد مسائل مهم باشد، در طولاني مدت باعث احساس افسردگي و خشم در فرد از خود گذشته و تخريب رابطه خواهد شد و به محض مناسب بودن موقعيت، فرد گذشت كننده اقدام به رهانيدن خود خواهد كرد.

روش سازگارانه

در اين روش كه يك حالت بده بستاني است، هر دو طرف به برخي و يا قسمتي از نظرات، اهداف و خواسته هاي خود نايل مي شوند. به عبارت بهتر، زوجين هر دو تا حدي برابر، از خودگذشتگي نشان مي دهند و از نتيجه كار نيز تا حدودي خشنود و خرسند هستند ولي هنوز در درون ذهن و روحشان خواسته ها و چيزهاي برآورده نشده وجود دارد. اگر آن موضوع ها از اهميت قابل توجه اي برخوردار باشد مي تواند در طولاني مدت مسئله ساز شود. نمونه آن زندگي هاي مشترك به ظاهر خوبي هستند كه بعد از ١٠ تا ٢٠ سال ناگهان به هم مي ريزند.

روش همكارانه يا دوستانه

در اين روش كه بهترين نوع حل اختلافات خانوادگي است، دو نفر بر اساس صداقت، مهرباني، انصاف، آگاهي، درايت و با همكاري و همدلي راه حل هايي را براي رسيدن به خواسته ها و اهداف هر دو طرف پيدا مي كنند (راه حل برد-برد). همچنانكه ملاحظه مي شود براي رسيدن به چنين سطحي از حل مشكلات، زن و شوهر بايستي زمان و توان زيادي بگذارند و غالبا كمك يك مشاور خانوادگي با تجربه و بسيار آگاه را نيز مي طلبد.

در نتیجه، یک زندگی زناشویی سالم نیاز به اختلاف های دارد که به رشد و کمال فردی زن و مرد کمک کند. در این میان نوع برخورد و روش مواجهه با اختلافات زناشویی نقش تعیین کننده در بقا و رشد یک زندگی دارد. بر اساس روش های ذکر شده در بالا رعایت انصاف، احترام متقابل و داشتن یک حس دوستانه می تواند ضامن یک زندگی سالم زناشویی باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چوب صندل سفید را با خواص تقویت و سلامت معده و دستگاه گوارش، درمان آکنه و جوش صورت، پاک سازی و سم زدایی کلیه ها، پیشگیری و درمان سرماخوردگی، سرفه، آنفلوآنزا و اوریون، کاهش فشار خون بالا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0