اختلالات دستگاه گوارش و درمان آن

2287 بازدید
20 اسفند 96
آلاله

معرفی انواع اختلالات دستگاه گوارش و درمان آن که بد نیست بدانیم

دستگاه گـوارش یکی از بخش های عمده بدن است که در هضم و جذب غذا دخالت دارد. معده، روده ها، کبد، کیسه صفرا و پانکراس در هضم و جذب غذا دخالت داشته و به بیماری های متعددی مستعد می شوند. گاستریت (ورم معده) یکی از بیماری های شایع معده است که با درد شکمی، تهوع و نفخ همراه است. این بیماری به دلیلی آلودگی غذا، پرخوری، مصرف الکل یا آلودگی های باکتریایی یا ویروس ظاهر می شود. بعد از گاستریت یا همان التهاب معده زخم معده و دوازده جز بیماری های شایع دیگر دستگاه گوارش هستند. در ادامه به برخی از این بیماری ها و راه های درمان آن خواهم پرداخت.

درمان بیماری های گوارشی

درمان بیماری های گوارشی بر اساس درمان دارویی و درمان غذایی می باشد. درمان دارویی زمانی صورت می گیرد که عامل گاستیریت و ناراحتی گوارش میکروبی باشد.

اختلالات دستگاه گوارش و درمان آن

اختلالات دستگاه گوارش و درمان آن

درمان غذایی ناراحتی های دستگاه گوارش

در بعضی از بیماران خوردن مواد خام باعث ایجاد نفخ و … می شود بنابراین باید از خوردن مواد غذایی خام خودداری کنید مثل سبزی در عوض باید از مواد غذایی پخته مصرف کنید، مثل میوه های پخته و سبزی هایی که قابل پختن باشد مثل کرفس و اسفناج یا کدو که می توانید آن ها رو به صورت آب پز یا بخار پز مصرف کنید.

خوردن مواد غذایی سرخ شده باعث افزایش مشکلات گوارش می شود. بنابراین باید از غذاهای آب پز شده استفاده شود غذایی مانند فلفل، ترشی، قهوه، کاکائو و چای نوشیدنی گاز دار آجیل، شیرینی های خامه ای، انواع سس ها، غذاهای بسیار گرم و سرد باید کمتر مصرف شود. از غذاهای آبکی و حبوبات دار که دارای فیبر زیاد هستند کمتر استفاده شود. جهت استفاده حبوبات بهتر است 24 ساعت قبل از مصرف در آب خیس داده شود. تعداد وعده های غذایی بیشتر ولی در عوض کم حجم باشد. در مواقع حد ناراحتی دستگاه گوارش غذا باید به شکل پوره مصرف شود.

یبوست، دیگر اختلالات دستگاه گوارش

یبوست را می توان توقف عمل دفع روده بزرگ در زمانی که طولانی تر از زمان طبیعی آن است تعریف نمود. عمل دفع به طور معمول 12 تا 72 ساعت یا کمی بیشتر بعد از مصرف غذا صورت می گیرد. بسیاری از افراد تصور می کنند که باید عمل دفع روزی یک بار صورت بگیرد در صورت عدم وجود آن ناراحت می شوند، بی تردید عمل دفع روزانه برای سلامت و آرامش مفید است.

 

همچنین بخوانید:  درمان یبوست با گیاه فلوس

 

علت یبوست چیست ؟!

علت یبوست متعدد و گوناگون است، یکی از مشکلاتی که در طی رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود یبوست می باشد که باعث ایجاد ناراحتی در بیمار می شود و شاید باعث شود رژیم را ترک کند. عدم رعایت نظم در دو عمل دفع و نداشتن فعالیت بدنی، استفاده از مسهل و داروهای ملین، تغذیه ناکافی یا عادت غذایی غلط برای مثال نبودن فیبر کافی در برنامه غذایی، عدم رعایت نظم در خوردن غذا، رعایت نظم در ساعات غذا خوردن نیز به اندازه عوامل دیگر اهمیت دارد زیرا امکان دارد حذف یک وعده غذا به طور موقت در عادت دفع اختلال ایجاد کند و در روز بعد عمل دفع صورت نگیرد بنابراین توصیه می گردد. نه تنها هیچ وعده غذایی حذف نشود بلکه همیشه در یک ساعت معین غذا میل کنید.

درمان یبوست

خوردن غذاهای روزانه در ساعات معین، عدم مصرف دارو جهت رفع یبوست، مصرف 8- 10 لیوان آب در روز، داشتن فعالیت روزانه، عادت غذایی صحیح و مناسب، خوردن چند انجیر، برگه آلو یا خوردن یک لیوان آب مخلوط با یک قاشق روغن زیتون در صبح ناشتا و در شب هنگام خواب به درمان یبوست کمک خواهد کرد، خوردن کیوی قبل از ناهار یا شام نیز کمک کننده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد یبوست را با خواص کنترل و درمان بواسیر، درد بواسیر، رفع یبوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0