ازدواج منطقی یا ازدواج احساسی، کدام ضامن خوشبختی است؟

2877 بازدید
14 آذر 98
بهاره
,,

ازدواج منطقی یا ازدواج احساسی، کدام ضامن خوشبختی است؟

بی شک یکی از مهمترین انتخاب های هر انسان در طول زندگی، انتخاب همسر است. باید باور کنید که ازدواج امری جدی است و در تصمیم آن تنهای تنها هستید، هر چند ممکن است افرادی بتوانند ما را یاری دهند، اما تصمیم نهایی را خودمان خواهیم گرفت. خوشبختانه در سال های اخیر در جامعه ما با ایجاد مراکز مشاوره و راهنمایی های قبل از ازدواج، سطح آگاهی جوانان افزایش پیدا کرده است. اما، اغلب جوانان با این سوال مواجه می شوند که ازدواج منطقی یا ازدواج احساسی، کدام ضامن خوشبختی است؟ حال تا انتهای این مقاله ما را همراهی کرده تا پاسخ این سوال مهم را دریافت کنید.

 

ازدواج منطقی یا ازدواج احساسی، کدام ضامن خوشبختی است؟

ازدواج منطقی یا ازدواج احساسی، کدام ضامن خوشبختی است؟

 

ازدواج منطقی چیست؟

امروزه بسیاری از دختران جوان و احساساتی گذشته جای خود را به دخترانی داده اند که سعی دارند بیشتر پیرو عقل و منطق خویش باشند و ازدواج را امری جدی بشمار می آورند. شاید دلیل این تغییر و تحول، آزادی بیشتری است که دختران در امر انتخاب همسر پیدا کرده اند و اجازه ای است که پدرها و مادران به آنان می دهند تا فکر کنند و با چشم باز همسر خود را انتخاب کنند. دختری که بداند در آینده خودش مسئول زندگی و خوشبختی خویش است سعی می کند با تفکر بیشتر خود را با شریک زندگی فردا روبرو کند و این خود ضمانتی برای درک خوشبختی بیشتر است.

محاسن ازدواج منطقی

اگر ازدواج حساب شده واقعا از روی منطق و فکر انجام گیرد شانس های زیادی برای خوشبختی دارد. کسانی که صرفا به خاطر آزادی، پول، مقام، احترام به پدر و مادر یا به دلیل صرفا ازدواج کردن، به همسری شخصی در می آیند، احتمال سعادت در زندگی زناشویی آن ها کمتر است. اما زمانی که کسی همسر خود را به خاطر احساس احترامی که به او دارد، به خاطر اینکه شخص مسئولیت پذیری است، به دلیل مقام ثابت و اخلاق نیکویش انتخاب کند، احتمال خوشبت شدنش زیاد است. در صورتی که ازدواج واقعا از روی میل انجام شود می تواند نقطه درخشانی برای شروع یک عشق پر هیجان نیز باشد.

احساس اطمینان و اعتماد متقابل برای تامین خوشبختی یک زندگی زناشویی بیش از هر چیز دیگر لازم است و اگر چنین اعتمادی بین دختر و پسر وجود داشته باشد به طور مسلم می توان آینده آن ها را سعادتمند پیش بینی کرد. چنییان قدیم برای نشان دادن اعتماد خود به ازدواج های منطقی می گفتند:

ما کتری آب سردی را روی چراغ کوچکی می گذاریم و صبر می کنیم تا آب جوش بیاید. اما دیگران کتری آب جوششان را روی همین چراغ می گذارند و انتظار دارند که همچنان آب دائما بجوشد.

اندیشه دختر و پسر غیرمنطقی

هنگامی که دختر جوانی دل به مردی می بندد، بزرگترین و شاید تنها آرزویش آن باشد که با مرد محبوب خود ازدواج کند. اگر در آن شور و شعف عشقی، بزرگترین فیلسوفان و حکیمان جهان، زبده ترین اندرزها را برایش تشریح کنند و بکوشند او از این عشق منصرف شود، تلاششان بی فایده است و همین امر خود نشان می دهد که ممکن است ما عاشق کسی باشیم، اما از حالات و صفاتش خوشمان نیاید، زیرا با آن شوری که مجذوب او شده ایم حاضر نیستیم به ارزیابی و بررسی حالات وی دست بزنیم.

درواقع بزرگترین ضربه زندگی هر فردی هنگامی وارد می شود که در زندگی زناشویی شکست بخورد یا مجبور شود همسر خود را ترک کند. متاسفانه مصیبت ها و تراژدی هایی که بعدها ممکن است در یک زندگی زناشویی پیش بیاید زیان و ضربه اش هم بر زن و هم بر مرد (و احیانا بر یک یا دو بچه) و حتی بر اجتماع، کمتر از ضربه شکست اولی و دومی نیست.

 

همچنین بخوانید:  معیارهای مهم شخصیت در ازدواج

 

اندیشه منطقی

شرط اول ازدواج شناخت خودمان است!

هنگامی که ما خود را به درستی شناختیم بهتر می توانیم فرد واجد شرایط را برای همسری انتخاب کنیم. هر چه بیشتر خود را بشناسیم انتخاب ما صحیح تر و در نتیجه احتمال بروز نابسامانی در زندگی زناشویی مان کمتر خواهد بود. زمانی که ما بر اساس شناسایی شخص خود و خصوصیات روحی خود همسر انتخاب کنیم در حقیقت بر اساس نیازهای خود همسر انتخاب کرده ایم نه بر اساس تخیلات و آرزوهای محال. وقتی کاملا (یا تا حدودی) خود را شناختیم آن وقت باید طرف خود را بشناسیم و این کار مدتی طولانی، زمان می خواهد. وقتی شناسایی طرف هم صورت گرفت و انتخاب شایسته به عمل آمد آن وقت ازدواج می کنیم.

هر فردی (مخصوصا جوانانی که ازدواج نکرده اند) باید در نظر داشته باشند که زندگی زناشویی تماما خوشی و شادی نیست. زندگی زناشویی ایجاب می کند که هم مرد و هم زن، گذشت و کوشش جدی از خود نشان دهند. ایثار و تلاش هایی که در زندگی تجرد و تنهایی اصلا با آن ها آشنا نبوده اند و در حقیقت توان ایجاد بستر هم فکری و هماهنگی لازم برای ساختن یک زندگی مشترک شاد، کار مهمی است. اگر همین یک نکته را واقعا ما قبول داشته باشیم، در عشق و نامزدی و انتخاب همسر، نظری معتدل و سالم تری پیدا خواهیم کرد.

همان طور که آمار جدایی ها و اظهارات زن و شوهرهایی که پیوسته با هم اختلاف شدید دارند، نشان می دهد، بسیاری از زنان و مردان قادر نیستند این هم فکری و هماهنگی را برای به راه افتادن چرخ زندگی در وجود خویش ایجاد کنند. در حقیقت این افراد از نظر عاطفی هنوز آمادگی لازم را برای ازدواج پیدا نکرده اند، بنابراین از همان روزهای اول ازدواج با گذشت زمان به جای آنکه به یکدیگر نزدیک تر شوند، مرتبا از هم فاصله می گیرند.

ازدواج میدان رقابت نیست

یکی از مشکلاتی که در راه ازدواج هر دختری ممکن است قرار داشته باشد، مقایسه خواستگار با شوهر خواهر است که معمولا هنگام ورود هر خواستگار جدیدی فورا در مغز دختر جرقه می زند و در جواب مثبت یا منفی تاثیر دارد. چون در هنگام کودکی بین او و خواهرش در هر امری چشم و همچشمی، رقابت و شاید حسادت وجود داشته و اکنون در مورد ازدواج که بستگی کامل به صفات و خصوصیات دختر دارد، آن رقابت ها ادامه دارد و خانم ها سعی دارند شوهری انتخاب کنند که اگر از شوهرخواهرشان بیشتر نباشند، لااقل کمتر هم نباشند.

از دختران انتظار می رود در سطح عالی تری فکر کنند، واقع بین باشند و همگام با پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف نصیب آن ها شده در این مورد هم عاقلانه تر بیندیشند و به حق خود قانع باشند، مشیت الهی را از نظر دور نکنند و در امری رقابت کنند که در اختیار آن ها باشد نه در مسئله ازدواج که تنها به صفات و خصوصیات خداداد مربوط است و شما در آن نقشی ندارید.

ازدواج منطقی یا ازدواج احساسی، کدام ضامن خوشبختی است؟

با توضیحات که در بالا اشاره شد، ازدواج منطقی و بررسی تمام جوانب می تواند به داشتن زندگی زناشویی سالم کمک کند، اما زندگی زناشویی با منطق و بدون عشق هم سرانجام خوشایندی نخواهد داشت. متاسفانه بسیاری از خانواده ها به دختران یا پسران خود گوشزد می کنند که بعد از ازدواج عشق به وجود خواهد آمد، اما از این موارد بسیار به ندرت اتفاق می افتد. از طرفی هم ازدواج احساسی و بدون منطق نیز آسیب زا است.

متاسفانه پسران و دختران جوان و حتی افراد مسن نیز معنای واقعی عشق را به اشتباه درک کرده اند. بر خلاف گفته عوام، عشق دارای نیرو و منطق خاصی است. عشق های زودگذر معمولا از این دست نمی باشند، اما عشق هایی هم وجود دارند که منطق و احساس هر دو با هم در آن دخیل هستند، که من این نوع عشق را دوست داشتن می نامم. بنابراین، منطق و احساس در کنار هم می توانند هر دو ضامن خوشبختی شما در زندگی زناشویی باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ انزروت را با خواص درمان خارج کننده کرم معده و چاق کننده، دفع کننده بلغم های غلیظ مفصلی و برطرف کننده یبوست، بازکننده گرفتگی عروق کرونر و مسکن دردهای عمومی بدن، تسکین درد روماتیسم و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0