ازگیل میوه ای عجیب و پرخاصیت

2618 بازدید
12 بهمن 96
سمانه

با ازگیل میوه ای عجیب و پرخاصیت آشنا شویم

نام های دیگر ازگیل : کنوس، زعرور کبیر، ترشه سر، تالاس گور،کندز، کندس، ازگیل خاردار می باشد. درخت کوچکی است با ارتفاع حدود شش متر، شاخه های آن خاردار، در جوانی خزی و رفته رفته صاف می شود. دارای ریشه عمودی و پوسته خاکستری نقره ای است.

برگ های آن بیضی، کمی کشیده، نوک تیز و کناره ی بی دندانه یا چند دانه دارد. روی برگ ازگیل سبز تیره و پشت برگ سبز خاکستری است. گل های آن سفید درشت، منفرد و بدون پایه است. میوه ی آن گرد کروی و گاهی گلابی شکل و قهوه ای رنگ است، روی پوست میوه کرک نمدی مخملی و عدسک های سفید دیده می شود. چوب آن سخت و به رنگ حنایی روشن است. ازگیل در تمام جنگل های شمال ایران از ارسباران تا گلی داغ، چناران و بجنورد و در تمام ارتفاعات سواحل دریا تا ارتفاعات بالای جنگل انتشار دارد. در دامنه های جنوبی البرز در دره ی کرج و مناطق استیپی نیز دیده می شود.

ازگیل میوه ای عجیب و پرخاصیت

ازگیل میوه ای عجیب و پرخاصیت

میوه ازگیل :

یک میوه ارزشمند پائیزی است که سرشار از ویتامین های آ، ب، ث، بوده، طبیعت میوه ازگیل سرد و خشک است، مقوی عمومی بدن و قابض است، برای اسهال های ساده مفید می باشد، برای جلوگیری از خون ریزی مفید است چرا که از قابلیت تسکین دهنده بالایی برخوردار است و ورم و التهاب معده و روده و فشار خون را کاهش می دهد. این میوه با ارزش سرشار از هیدرو کربن های مفید است که در تقویت اعصاب تاثیر مثبت می گذارد و موجب ایجاد آرامش در فرد می شود.

برای رفع حالت اسهالی و جمع شدن شکم بچه ها بسیار مفید است و باید شربت آن را در طول شبانه روز یک تا دو فنجان به آن ها بخورانید. برگ ازگیل ورم مخاط گلو را فرو می نشاند و ناراحتی های حلق و گلو را برطرف می کند، پنجاه گرم از آن را در یک لیتر آب بجوشانید و با آن قرقره کنید. دانه های ازگیل ضد سنگ کلیه است و می توانید از چهار تا هشت گرم دانه و برگ ازگیل، دم کرده تهیه کرده و بعد از صاف کردن روزی سه بار مصرف کنید.

 

همچنین بخوانید:  خواص میوه ازگیل در درمان بیماری ها

 

ازگیل ژاپنی :

نوع دیگر ازگیل، ازگیل ژاپنی است درختی است همیشه سبز، برگ های آن بیضی دراز، ضخیم، چرمی به رنگ سبز زیبا می باشد. گل های آن سفید و معطر است و در زمستان می شکفند و در خرداد ماه میوه های آن می رسند، میوه آن گوشتی، زرد رنگ و در ابعاد آلو و داخل آن دانه هایی وجود دارند. بومی چین و ژاپن است و در سرتاسر هند نیز می روید، در ایران در باغ های شمال کشور پرورش داده می شوند.

اگر با برگ های این نوع ازگیل چایی درست کنید و بنوشید، قابض است، به عنوان نوشیدنی خنک کننده برای پیشگیری از آفتاب زدگی، گرما زدگی، وبا و اسهال خونی مصرف می شود، برای معالجه بیماری بری بری تجویز می شود، برای رفع اخلاط حلق، تب شدید و تهوع نافع است و برای معالجه برونش های مزمن و سرفه مفید می باشد. همچنین آب جوشانده آن به عنوان شست و شو برای التیام زخم، بند آوردن خون ریزی بینی و زخم های آبله مصرف می شود. برگ و گل های ازگیل را با هم بجوشانید و آب آن را با عسل شیرین کرده بنوشید. برای معالجه آسم و تسکین درد غدد پستان مفید است.

تذکر : مصرف آن باید با احتیاط، در حد مجاز و زیر نظر پزشک انجام گیرد.

میوه ازگیل ژاپنی :

حاوی پروتئین، قند، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، ویتامین ث و دیگر مواد معدنی می باشد. میوه ازگیل برای رفع ناراحتی های ریه مفید است، تشنگی و تهوع را رفع می کند و سرفه را تسکین می دهد.

تذکر : اسراف در خوردن آن عوارض جانبی دارد و برای طحال مضر می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گوجی بری را با خواص پیشگیری از دیابت، کنترل سطح کلسترول خون، از بین برنده رادیکال های آزاد، خواص ضد سرطانی، پیشگیری از آسیب های کبدی، مراقبت از پوست، بهبود کیفیت خواب، افزایش کمیت و کیفیت اسپرم، بهبود قدرت بینایی، حفاظت از سلامت قلبی و عروقی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0