ازگیل ژاپنی را بشناسیم

4064 بازدید
10 مهر 97
سمانه

ازگیل ژاپنی را بشناسیم و با فواید آن آشنا شویم

به فارسی ازگیل ژاپنی نامیده می شود. درختی است همیشه سبز گل های آن در زمستان می شکفد و در خرداد ماه میوه آن می رسد. برگ های آن بیضی دراز، ضخیم و چرمی به رنگ سبز زیبا به طول 15 -20 سانتیمتر، گل های آن سفید معطر و میوه آن گوشتی زرد رنگ در ابعاد آلو، کمی کوچکتر و داخل آن دانه هایی قرار دارند. این درخت بومی چین و ژاپن است و در سرتاسر هند نیز می روید. در ایران چند واریته آن در باغ های شمال کشور پرورش داده می شوند. تکثیر آن از طریق کاشت بذر و یا خوابانیدن شاخه آن است.

ازگیل ژاپنی را بشناسیم

ازگیل ژاپنی را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی ازگیل ژاپنی

از نظر ترکیبات شیمیایی مواد عامل عمده میوه رسیده آن که لذیذ است و به عنوان میوه خورده می شود عبارت است از : لوولوز، سوکروز و مالیک اسید، در غشای میوه نارس آن آمیگدالین وجود دارد. در تخم آن هم ماده سمی آمیگدالین یافت می شود. در برگ های آن دی – سوربیتول، اسکوربیک اسید دیاستاز و ویتامین ب وجود دارد.

در گزارش بررسی های دیگری در مورد ترکیبات شیمیایی آن چنین آمده است، در میوه ازگیل ژاپنی سیتریک اسید، سوکسینیک اسید، اکسیداز،  آمیلاز، اینورتاز و ویتامین ث وجود دارد. در برگ های آن دی – سوربیتول، اسکوربیک اسیداکسیداز و ویتامین ب یافت می شود. در دانه های میوه چند ساپونین، امیگدالینف امولسین و هایدروسیانیک اسید وجود دارد. به علاوه در ساپونین، امیگدالین، امولسین و هایدروسیانیک اسید وجود دارد. به علاوه در دانه های گیاه و در برگ های جوان گیاه سیانوژنتیک گلی کوزید مشخص شده است.

در هر یک صد گرم میوه خام ازگیل ژاپنی موادی همچون آب 86 گرم، پروتئین 0/4 گرم، قند 9/5 گرم، کلسیم20 میلی گرم، فسفر 36 میلی گرم، آهن 0/4 میلی گرم، پتاسیم 348 میلی گرم، ویتامین آ 670 و ویتامین ث یک میلی گرم وجود دارد.

 

همچنین بخوانید: ازگیل میوه ای عجیب و پرخاصیت

 

خواص ازگیل ژاپنی

میوه ازگیل ژاپنی که معمولا در اواخر بهار می رسد و می چینند تلخ است و برای ناراحتی های ریه ها و معده مفید است. برگ های آن برای رفع اخلاط حلق، تب شدید و تهوع تجویز می شود. در برگ های آن مقدار قابل ملاحظه ای ساپونین است و به همین دلیل به طور وسیعی برای معالجه برونشیت های مزمن و سرفه مفید است و معمولا برای معالجه بیماری بری بری تجویز می شود زیرا مقدار زیادی ویتامین ب دارد.

جوشانده برگ های جوان آن که خوب پخته و له شده باشد به عنوان معرق مصرف می شود. جوشانده برگ های آن را به عنوان مشروب خنک کننده و برای پیشگیری از آفتاب زدگی، گرمازدگی، وبا و اسهال خونی می خورند. در استعمال خارجی با جوشانده برگ های آن زخم ها را شست و شو داده و برای التیام زخم و بند آوردن خونریزی بینی و زخم های آبله مصرف می کنند زیرا برگ ها قابض و خنک کننده است.

معمولا برگ های قابض این گیاه در طب سنتی مصرف می شود ولی گل ها و میوه و قسمت داخلی پوست گیاه نیز خواصی دارد. تخم آن نیز برای تهیه دارویی به نام شیره بادام به کار می رود. میوه آن خوردنی است و تشنگی و تهوع را رفع می کند و سرفه را تسکین می دهد. ریه و قلب را نرم می کند، جوشانده گل ها و برگ آن مخلوط با عسل برای معالجه آسم و تسکین درد غدد پستان مفید است.

توجه:

اسراف در خوردن میوه آن عوارض جانبی دارد و برای طحال مضر است. در چین مرسوم است پوست ساقه درخت را جویده و آب آن را می بلعند و معتقدند که فورا آشفتگی و قی را تسکین می دهد. مصرف این گیاه باید با احتیاط و در حد مجاز زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد آسم و آلرژی را با خواص تسکین آسم و بیماری های تنفسی و تنگی نفس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0