topNotif

از چه هنگام به کودک مسئولیت پذیری را بیاموزیم؟

1442 بازدید
20 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

چگونه و از چه هنگام به کودک مسئولیت پذیری را بیاموزیم؟

کودک از نخستین سال های زندگی باید قابلیت مسئولیت پذیری خویش را افزایش دهد. از همان زمان که کودک نوپا دست کاری اشیای گوناگون و درک جمله های ساده را آغاز می کند می توان او را به جمع کردن اسباب بازی ها به کمک والدین، رفتار درست با حیوانات و طبیعت، مراقبت ساده از اتاق خویش و … ترغیب کرد. کودکان نوپا بسیار مشتاق اند که مهارت های خویش را با انجام کارهایی که تحسین والدین را بر می انگیزد ابراز دارند و از رفتار بزرگترها تقلید کنند.

والدین باید متوجه باشند که کودک نوپا در شایستگی و حس تشخیص هدف ها و توانایی به انجام رساندن کارها محدود است. از این روی داشتن سعه صدر در همه مراحل ضروری است. کودکی که در شستن ظرف ها کمک می کند ممکن است ریخت و پاشش بیشتر از تمیز کردن ظروف باشد اما چه بسا با این کار به تجاربی گران بها دست یابد.

بکوشید از سه سالگی چند مسئولیت کوچک را به کودک واگذار کنید.

والدین وظیفه دارند که علاقه لازم را برای همکاری کردن پیش از سه سالگی در کودک به وجود آورند و از سه سالگی آرام – آرام مسئولیت هایی محدود را به کودکان واگذار کنند. برنامه ای تهیه کنند که در آن چند کار در حد توان کودک گنجانده شود. کودک سه ساله به راحتی می تواند در چیدن بشقاب و قاشق بر سر سفره به شما کمک کند و اسباب بازی هایش را پیش از خواب جمع کرده در جای خود بگذارد. به یاد داشته باشید کودک سه ساله ای که عادت کرده دستمال کاغذی اش را به یکی از والدین بدهد تا او آن را در سطل زباله بیندازد بعدها این چرخه را به مسئولیت های دیگر نیز انتقال می دهد.

از چه هنگام به کودک مسئولیت پذیری را بیاموزیم؟

از چه هنگام به کودک مسئولیت پذیری را بیاموزیم؟

با افزایش سن مسئولیت های او را افزایش دهید.

با افزایش سن کم کم می توان مسئولیت های بیشتری را به کودکان سپرد. عوامل گوناگونی در این زمینه می تواند دخیل باشد در نظر گرفتن سن کودک، قوای بدنی او، شمار فرزندان خانواده و … ولی مهم آن است که همه کودکان در خانواده مسئولیتی بر دوش داشته باشند.

به صلاحدید والدین باید وظایف نگه داری و مدیریت خانواده بین همه افراد آن توزیع شود و برخی وظایف که به رشد احساس مسئولیت کودکان کمک می کند به آنان سپرده شود. بین کار و بازی کودکان باید تعادل وجود داشته باشد، کودکان باید زمانی را به مسئولیتی در قبال خانواده اختصاص دهند و زمانی را برای فعالیت های شخصی خویش صرف کنند این تعادل زمانی در طول رشد و تکامل کودک تغییر خواهد کرد.

پیچیدگی وظایف و سطح انتظاراتی که درباره چگونگی انجام مسئولیت ها از کودک انتظار می رود باید به موازت رشد او تغییر کند. طی دوران رشد کودک دوره هایی وجود خواهد داشت که نیازهای شخصی او بر برخی وظایفش در خانه مقدم می شود ولی در هر حال وجود علایق گسترده کودک در خارج از منزل نمی تواند وی را از مسئولیت های خانگی اش معاف کند.

 

همچنین بخوانید:    دانستنی هایی برای مادران در دوران بارداری

 

برخی کارهای خانگی مناسب برای سنین مختلف

سه ساله ها : مرتب کردن اسباب بازی ها، آویزان کردن لباس ها به چوب لباسی، گذاشتن رخت ها در سبد مخصوص، انتخاب لباس و پوشیدن آن.

چهار تا پنج ساله ها : مرتب کردن رختخواب، خالی کردن سطل زباله، داخل آوردن برگه های پستی و روزنامه، کندن علف های هرز باغچه، استفاده از جارو دستی و آب دادن به گل ها.

شش تا هفت ساله ها : پاسخ دادن به تلفن، جارو کردن اتاق ها، مراقبت از بهداشت شخصی، پهن و جمع کردن سفره، ریختن نوشیدنی و کارهای بالا.

هشت تا نه ساله ها : کارهای بالا، خرید از بقالی، خرید نان، کمک در پخت شام، تمیز کردن میز غذاخوری، دوخت دکمه، پختن غذاهای ساده، آماده کردن صبحانه شخصی، پوست کندن سیب زمینی و …

ده سال به بالا : پهن کردن لباس های شسته شده، تمیز کردن حمام، شستن پنجره و ماشین، پختن غذاهای ساده، اتو کردن لباس، نگه داری از برادر یا خواهر کوچک تر، زدن چمن و کندن علف های هرز باغچه، تدارک دیدن مقدمات جشن و مهمانی، عوض کردن ملحفه و روبالشتی، انجام کارهای سفارشی والدین و…

موانع موجود در احساس آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

عوامل بسیاری بر چگونگی مسئولیت پذیری کودکان و نیز کارایی والدین و مربیان در آموزش آن اثر می گذارند. شناخت این عوامل به شما کمک می کند تا چشم اندازی از رابطه خود با فرزندانتان به دست آورید، مشکلاتی را که از کارایی تان در آموزش جلوگیری می کند درک کنید و آماده شوید که به شیوه ای مثبت با فرزندانتان رو به رو گردید. سعی کنید به کودکانتان حس گناه را منتقل نکنید همچنین تربیت غلط والدین خود بر روی کودکانتان منتقل نکنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر ژلاتین را با خواص تقویت مو، پوست و ناخن و بهبود درد مفاصل ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0