topNotif

از کجا بفهمیم کودکمان سالم است؟

1886 بازدید
26 شهریور 97
سمانه
از کجا بفهمیم کودکمان سالم است؟

از کجا بفهمیم کودکمان سالم است؟

چگونه و از کجا بفهمیم کودکمان سالم است؟

برازندگی و جذابیت شخصی هر انسان به یک عده مشخصات جسمانی که نشانه های سلامت و بهداشت او هستند بستگی کامل دارد. این مشخصات عبارتند از اندام زیبا، ترکیب درست، چشمان براق، مژگان شفاف و موهای خوش رنگ، دختران و پسران همیشه می خواهند برای حفظ موضع و مقام خود در مدرسه نیرو و قدرت کافی داشته باشند و همچنین برای خانواده و اجتماع فردی موثر و مفید برای بازی و گردش و شنا و تفریح نیروی جسمانی لازم را دارا باشند. اگر بزرگترها از این احتیاج نیازمندی آنان آگاه باشند برای ایجاد امکانات لازم به تکامل رشد جسمانی آنان تا دوازده، هیجده یا حتی بیست سالگی درنگ وا نمی دارند.

کسی از افراد خانواده باید مسئول کودکان خردسال باشد زیرا در اولین وهله افراد خانواده در تربیت آن ها موظف هستند. وراثت فقط نیروی ذاتی به خصوص هر فرد را به او می بخشد و این محیط و چگونگی استفاده از آن می باشند که حداقل یا حداکثر رشد و تکامل کودک اثر می گذارد به این معنی که امکانات رشد و تکامل که وراثت تقدیم داشته نمی تواند بدون تاثیر موقعیت مناسب، غذای کافی، امکانات آموزشی و روابط اجتماعی سالم و اثر بخش باشد. باید موقعی که کودک سالم است او را تحت نظر داشت تا به محض اینکه اثری از ناخوشی در او مشاهده گشت فوری فهمید و اقدامات لازم را به عمل آورد.

ویژگی های کودک سالم:

کودک سالم دارای اشتهای خوب و خواب راحت است، در مواقع بیداری آرام و راضی است و می تواند برای مدتی خود را سرگرم نگه دارد. چشمانش درخشان و پوستش صاف است. کودک سالمی که شیر مادر می خورد روزانه باید سه تا چهار مرتبه دفع ادرار داشته باشد و گاهی نیز یک نوبت تعداد دفعاتش کم شود.

 

همچنین بخوانید:  آیا می دانید چرا نوزاد گریه می کند ؟

 

مزاجش ملایم کار می کند. هنگامی که غذاهای مکمل داده می شود مدفوع او تیره رنگ و سخت می گردد. تعداد دفعات کارکرد مزاج کودک به تغییرات فیزیولوژی بدن او بستگی دارد و پدر و مادر نباید زیاد در این باره توجه کنند و یا نگرانی داشته باشند. اگر بعد از غذا کودک را زیاد حرکت دهند و غذایش را زیاد و به سرعت به او بخورانند ممکن است که دوباره غذا را برگرداند. این برگرداندن هیچ گاه با تهوع و قی همراه نیست و هیچ نوع بیماری و ناخوشی هم حساب نمی شود. بلکه برای والدین یک نوع اخطار است که باید در مورد تغذیه کودک مراقبت کنند.

کودک سالم و شاد خیلی کم گریه می کند و وقتی که زیاد گریه می کند نشانه آن است که احتیاج به توجه دارد و یا از لحاظ باز و بسته بودن ناراحت است. این گریه و صدای او فرق زیادی با گریه و زاریش از درد و بیماری و یا گریه متناوب او از قولنج دارد.

برای اینکه از بیماری کودک جلوگیری به عمل آورید باید بعضی از علائم خطر را که مقدمه بیماری کودکان است بشناسید و وقتی که یکی از شرایط زیر در کودک وجود داشته باشد علامت بیماری است:

  • تب
  • استفراغ
  • دفع زیاد
  • مدفوع سبز رنگ
  • یبوست طولانی
  • کج خلقی و آزردگی و امتناع از خوردن غذا در مواقع معمولی

هرگاه یکی از این علایم را در کودک مشاهده کردید از دادن غذاهای سخت به او خودداری کنید و شیر را رقیق کرده و به او بخورانید و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شیر افزا را با خواص زیاد کننده شیر مادران، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0