topNotif

اساسی ترین کار بینی چیست؟

1440 بازدید
13 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

آیا می دانید اساسی ترین کار بینی چیست؟

کار اصلی بینی این است که هوا را تصفیه کند و آن را به صورتی مطبوع برای ریه ها بفرستد. در واقع بینی یک تهویه مطبوع است. هر روز مقدار زیادی هوا را از این مراحل خاص می گذراند و آن را قابل استفاده می سازد.

شاید کسی هوس کند که در یک روز سرد با هوای خشک ورزش اسکی کند اما به هیچ عنوان ریه ها دوست ندارند که هوا خشک و یخبندان باشد، راستش را بخواهید سرمایی نیستند. ریه ها دوست دارند روز، روز تابستانی باشد و داغ و نمدار، روزی که 75 تا 80 درصد از رطوبت اشباع شده باشد و دمای هوا از 35 درجه سانتی گراد بیشتر یا کمتر نشود.

ریه ها خیلی راحت طلبند!

ریه ها دلشان می خواهد هوای ورودی تقریبا به طور کامل خالی از باکتری باشد، دود و محرک های دیگری هم در کار نباشد. برای نمدار کردن هوا روزانه تقریبا یک لیتر رطوبت ترشح می کند. این رطوبت عمدتا لعاب لزجی است که این لعاب لزج را یک غشا اسفنجی و قرمز رنگ تولید می کند. این غشای قرمز رنگ و اسفنجی روی گذرگاه های بینی را می پوشاند. با این که کار طاقت فرسا و تمیز کردن هوا به عهده موهای سوراخ های بینی است اما باید انصاف را رعایت کنیم و بگوییم که کار عمده را این لعاب لزج انجام می دهد. این لعاب مثل کاغذ سمی مگس کش عمل می کند یعنی باکتری ها و ذراتی را که از موها می گذرند گیر می اندازد و راه ورود آن ها را سد می کند.

اساسی ترین کار بینی چیست؟

اساسی ترین کار بینی چیست؟

در واقع هر چیزی را که موی سوراخ بینی زیر سیبیلی رد می کند جورش را این لعاب بیچاره می کشد. بینی نمی تواند اجازه بدهد که این لایه لزج، بی حال و کسل شود و چرت بزند. زیرا اگر این کار را بکند چند ساعته اینجا پر از مواد آلوده خواهد شد به همین دلیل هر 20 دقیقه یک بار بینی یک لایه لزج جدید تولید می کند.

برای اینکه لایه لزج قدیمی و مستعمل از میان برداشته شود بینی سلاح کارآمدی دارد تحت عنوان مژه این مژه های بسیار ریز، لایه لزج قبلی را به گلو می فرستند تا بلعیده شود و پس از انجام این کار بلافاصله به وضعیت های اصلی شان بر می گردند. درون معده یک نوع اسید قوی وجود دارد که بسیاری از باکتری های بلعیده شده را از بین می برد.

این مژه های کوچک خستگی ناپذیر، ضربه هایی مانند ضربه های یک جارو وارد می کنند یعنی درست مثل وقتی که جارو روی زمین کشیده می شود و آشغال ها را جاروب می کند. مژه ها هر ثانیه ده ضربه جارویی وارد می کنند.

آبریزش بینی

البته هیچ کس خبری از فعالیت هایی که درون بینی انجام می شود ندارد در حالی که این کارها شب و روز انجام می شوند اما در یک روز سرد که آدم حسابی سردش می شود از این کارها باخبر می شود چرا که سرما مژه های بینی را از کار می اندازد و در نتیجه لعاب لزج بیشتری تولید می شود که نباید تولید شود. آن وقت است که این لعاب لزج به خاطر زیاد بودنش دیگر از گلو پایین نمی رود بلکه خرده خرده جلوی بینی جمع می شود و در این هنگام است که آب از بینی راه می افتد.

به غیر از گیر انداختن مکانیکی باکتری ها، بینی وسیله دفاعی دیگری هم دارد. این قاتل میکروب کش اسمش لیزوزیم است، لیزوزیم نوعی ماده تجزیه کننده باکتری است که در بافت های حیوانی و نباتی وجود دارد. این قاتل عزیز باعث شده است که بینی یکی از تمیزترین اندام های بدن باشد آن قدر تمیز که وقتی می خواهند بینی را عمل کنند دیگر از مواد گندزدا استفاده نمی کنند.

 

همچنین بخوانید: بیماری های بینی و علائم و درمان های آن

 

گرم کردن هوایی که تنفس می کنید

آن هم یک کار حساب شده است. بخش بیشتر این کار با شاخک ها انجام می شود. سه تا از این تکه استخوان های کوچک که بزرگترینشان تقریبا یک اینچ طول دارد از جداره های جانبی هر یک از سوراخ های بینی بیرون زده و برآمده اند.

این بخش را می توان رادیاتورهای کوچکی نامید که روی آن ها را هم بافت راست شدنی یا همان قابل نغوظ می پوشاند که تقریبا ذخیره خون زیادی هم دارد. در حقیقت آب داغی است برای رادیاتورهای بینی تا حرارت تولید کنند. خون معمولا از سرخرگ های کوچک راه می افتد از یک بستر موثینه می گذرد و به سیاهرگ ها می رسد. در شاخک های بینی، مویرگ ها با مخزن های بافت قابل نغوظ مرتبط هستند.

هر چقدر که خون بیشتر به تو داده می شود این حفره های کوچک در بافت قبل نغوظ متورم می شوند. البته وقتی اتفاق می افتد که شخص هوای سرد را تنفس می کند، در این هنگام بینی متورم می شود و سطح گرماساز بیشتری فراهم می آورد.

مشابه همین وقتی رگ های خونی پوست پوشاننده بینی توسط الکل تحریک می شوند گشاد شده و خون بیشتری را نگه می دارند و در نتیجه این کار بینی گرم می شود و رنگ آن قرمز می گردد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک دریاچه را با خواص درمان سردردهای مزمن و میگرن، درمان بیماری های پوست، درمان شوره سر و افزایش رشد مو، تسکین درد مفاصل، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0