topNotif

استرس شغلی چیست ؟!

1562 بازدید
10 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

استرس شغلی چیست ؟!

استرس شغلی موضوعی کاملا شناخته شده است، استرس شغلی در محیط کار بروز می کند. استرس شغلی را می توان روی هم جمع شدن عامل های استرس زا و وضعیت های مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند. برای نمونه یکی از وضعیت های پر استرس و مرتبط با شغل این است که کارگر یا کارمند در معرض خواسته ها و فشارهای زیاد در محیط کار قرار می گیرد و از سوی دیگر برای برآوردن این خواسته ها وقت محدودی در اختیار داشته باشد. و طبیعی است چون نمی تواند از پس انجام آن ها برآید با ایرادگیری های پی در پی سرپرستان رو به رو می شود. به بیان دیگر استرس ناشی از شغل، استرسی است که فرد معینی بر سر شغل معینی دستخوش آن می شود.

در این تعریف چند نکته نهفته است : شخص شاغل تا چه اندازه از تجربه برخوردار است، میزان قدرت و ضعف او در مقابله با شرایط موجود چقدر است و چه نوع شخصیتی از خود در محیط کار نشان می دهد. این تعریف ها هر یک در نوع خود مناسب است زیرا یکی بر جنبه های معینی از محیط کار تاکید دارد و دیگری به ویژگی ها و جنبه های معینی از شخصیت فرد توجه می کند.

استرس شغلی چیست ؟!

استرس شغلی چیست ؟!

نشانه های استرس شغلی چیست ؟

سه دسته از نشانه هایی را که در شرایط استرس شغلی بروز می کنند شامل :

  1. نشانه های روانی
  2. نشانه های جسمانی
  3. نشانه های رفتاری هستند.

نشانه های روانی آن دسته از مشکل های عاطفی و شناختی هستند که بر اثر ناراحتی های ناشی از استرس شغلی بروز می کنند. نارضایتی از شغل یکی از رایج ترین پیامدهای استرس شغلی است. شخصی که از شغل خود ناراضی است با بی میلی و با تاخیر به سرکار خود می آید و برای آن که کارش را به خوبی انجام دهد دلیل چندانی نمی بیند. دیگر نشانه های روانی عبارتند از افسردگی، اضطراب، ملالت، احساس ناکامی، انزوا و بیزاری، بعضی از این نشانه ها به خودی خود مشکل هایی هستند و تا جایی که ممکن است موجب وخیم تر شدن استرس می شوند.

نشانه های جسمانی را مشکل تر می توان تشخیص داد زیرا در حالی که شرایط کاری معینی با بیماری ها و ناراحتی های جسمانی معینی همراه هستند اما دشوار می توان فهمید که این ناخوشی ها تا چه اندازه به شغل فرد و چه اندازه نتیجه دیگر جنبه های زندگی شخص هستند. یکی از عمومی ترین نشانه های بیماری جسمانی مرتبط با استرس شغلی بیماری های قلبی – عروقی هستند، از دیگر بیماری های جسمانی که ممکن است نتیجه استرس های شغلی پیاپی باشند زخم های دستگاه گوارش، انواع حساسیت ها و بیماری های پوستی، اختلال در خواب، سر درد و ناراحتی های تنفسی را می توان نام برد.

 

همچنین بخوانید:  هزینه های استرس شغلی

 

نشانه های رفتاری به دو دسته تقسیم می شوند : دسته اول نشانه هایی هستند که می توان گفت به طور مستقیم متوجه خود فرد شاغل است، این دسته شامل رفتارهایی مثل خودداری از کار کردن، مصرف روز افزون مشروبات الکلی و دارو، پر خوری یا بی اشتهایی، رفتارهای ستیزه جویانه در برابر همکاران یا اعضای خانواده می باشد و به طور کلی مشکل های میان فردی دسته دوم از نشانه های رفتاری پیامدش به سازمان یا تشکیلات اداری بر می گردد از جمله غیبت از کار، رها کردن شغل، افزایش حادثه های ناشی از کار و فقدان بهره وری جز این موارد هستند.

استرس شغلی را می توان با توجه به نشانه هایی که در فرد ظاهر می شوند مانند زخم معده خلق و خوی افسرده یا دشمنی و عناد ورزی مشاهده کرد. در همین حال چنین استرسی را می توان با ملاحظه عملکرد فرد در محیط کار مانند غیبت از کار یا از دست دادن بهره وری تشخیص داد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لبان الذکر را با خواص کاهش التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید، درمان برونشیت و آسم، درمان و پیشگیری از عفونت دهان، درمان التهاب روده بزرگ، کولیت مزمن، مبارزه با سلول های سرطانی، درمان چین و چروک صورت، دفع انرژی های منفی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0