topNotif

اسیدی شدن بدن و ارتباط آن با بروز بیماری

2184 بازدید
21 خرداد 97
سمانه
,

اسیدی شدن بدن و ارتباط آن با بروز بیماری

سلول های بدن انسان برای فعالیت و ادامه ی حیات خود، هر روز به انرژی نیاز دارند که این انرژی از مصرف مواد غذایی به دست می آید و بدون آن، زندگی کردن امکان پذیر نیست. مواد غذایی و اکسیژن از طریق خون به سلول ها هدایت می شوند و بر اثر سوخت و سازی که درون سلول انجام می پذیرد، انرژی تولید می شود. اما بر اثر سوخت و ساز درون سلولی، مواد زائدی به وجود می آیند که اگر پاکسازی نشوند محیط درون سلولی اسیدی می شود.

دستگاه پاکسازی یا تصفیه بدن، از بدو تولد مشغول از بین بردن پسماند های درون سلولی هستند. اگر مقدار این پسماند ها، بیش از ظرفیت دستگاه تصفیه بدن باشند، در مکان های امنی ذخیره می شوند که چربی ها یکی از مناسب ترین مکان ها هستند. هنگامی که میزان اسید بدن زیاد می شود، بدن برای تولید انرژی از چربی ها استفاده نمی کند زیرا نمی خواهد اسیدهایی که قبلا با زحمت فراوان در چربی ها ذخیره کرده است دوباره وارد خون شوند.

تغذیه قلیایی و کاهش تدریجی اسید

مواد غذایی مورد استفاده، می توانند میزان اسید موجود در بدن را افزایش و یا آن را کاهش دهند. مواد غذایی قلیایی از جمله موادی هستند که بار اسیدی بدن را کاهش می دهند. به کمک تغذیه قلیایی و کاهش تدریجی اسید، چربی های ذخیره شده می توانند شروع به سوختن کرده و تولید انرژی کنند. اسیدی یا قلیایی بودن غذای مصرفی بستگی به پسماند آن ماده ی غذایی بعد از هضم دارد. به عنوان مثال، لیمو ترش یک میوه ی اسیدی است اما به محض ترکیب با بزاق دهان و پس از عمل هضم، پسماندی قلیایی از خود برجای می گذارد. بنابراین، لیموترش یک میوه ی کاملا قلیایی محسوب می شود.

با اسیدی شدن بدن، استعداد چربی سوزی به شدت کاهش می یابد.

بدن انسان روزانه بر اثر فرآیند سوخت و ساز، مواد زائد اسیدی تولید می کند که مجبور به دفع آنهاست. این در صورتی است که اگر مواد غذایی مصرفی طوری باشند که پسماند اسیدی بیشتری تولید کنند، میزان اسیدی شدن بدن نیز افزایش می یابد و بدنبال آن عملیات سم زدایی سخت تر می شود و سموم دفع نشده به اجبار در سلول های چربی که فضای بیشتری دارند ذخیره می شوند. در نتیجه، با اسیدی شدن بدن، استعداد چربی سوزی به شدت کاهش می یابد.

نوشابه های گازدار مثال عینی برای مواد غذایی اسیدزا هستند. یک لیوان نوشابه میزان اسید خون را به قدری افزایش می دهد که کلیه ها ناچارند برای دفع اسید های حاصل از آن 32 لیوان آب مصرف کنند. نوشابه جزو مواد غذایی اسیدی است زیرا PH آن 2/8 می باشد.

اسیدی شدن بدن و ارتباط آن با بروز بیماری

اسیدی شدن بدن و ارتباط آن با بروز بیماری

PH چیست؟

به زبان ساده، PH نشانگر میزان یون هیدروژن +H موجود در مایعات است. مقدار PH بین 14 – 0 متغیر بوده و میزان اسیدی یا قلیایی بودن مایعات را نشان می دهد و هر مایعی PH خاص خود را دارد.

مایع اسیدی چیست؟

مایع اسیدی مایعی است که یون هیدروژن آن زیاد است. میزان PH مایعات اسیدی بین 7 – 0 است و هرچه میزان PH کمتر باشد، مقدار یون هیدروژن موجود در آن مایع بیشتر است.

مایع قلیایی چیست؟

هرچه مقدار یون هیدروژن مایعی، کمتر باشد، آن مایع قلیایی است. میزان PH مایعات قلیایی 14 – 7 می باشد هرچه میزان PH مایعی بالاتر باشد، یون هیدروژن موجود در آن کمتر بوده و قلیایی تر است. در نهایت اگر میزان PH مایعی 7 باشد، آن مایع نه اسیدی است نه قلیایی، بلکه خنثی است.

اسید و باز در یک محیط مشترک همواره همدیگر را خنثی می کنند و این فرآیند با جابجایی غلظت یون هیدروژن انجام می پذیرد. غلظت یون هیدروژن، نشانه ی خوبی برای سنجش سلامتی بدن. هرچقدر یون هیدروژن در بدن کمتر باشد، بدن از سلامت عمومی بیشتری برخوردار است.

مسئله ی مهمی که وجود دارد این است که PH لوگاریتمیک است؛ مایعی که درجه ی PH آن 5 است نسبت به مایعی با درجه ی پی هاش 6، ده برابر اسیدی تر است و یا مایعی با پی هاش 9، نسبت به مایعی با پی هاش 8، ده برابر قلیایی تر است.

 

 

همچنین بخوانید:  خواص بی نظیر لیمو ترش

 

 

PH خون قلیایی است.

تمام مایعات موجود در بدن PH مخصوص خود را دارند. خون مهم ترین مایع بدن است که PH آن بین 7/35 الی 7/45 است. این میزان نشان می دهد که PH خون کمی قلیایی است و اگر میزان آن از این محدوده کمتر یا بیشتر شود، سلامتی را تهدید می کند. بدن همواره میزان PH خون را در این محدوده تنظیم می کند و چنانچه به سمت اسیدی شدن پیش برود به سرعت وارد عمل شده و از طریق ادرار، تعرق و یا تنفس، اسید اضافی را دفع می کند. لذا بدن به صورت هوشمند مانع اسیدی شدن خون می شود و در حقیقت PH خون به هیچ عنوان تغییر نمی کند. به همین دلیل موضوع اصلی مورد بحث ما PH سایر مایعات بدن است.

ادرار، عرق، آب دهان، مایعات درون سلولی، مایعات برون سلولی و مایعات موجود در بافت ها از جمله مایعاتی هستند که PH آنها متغیر است و این مایعات نقش به سزایی در ثابت نگه داشتن PH خون و متعادل سازی آن ایفا می کنند. شخص جوانی را در نظر بگیرید که یک بشقاب باقلوا را صرف می کند ولی قند خونش خیلی هم بالا نمی رود و پس از گذشت دو ساعت هورمون انسولین به حد نرمال خود برمی گردد. بدن یک شخص جوان و سالم این تعادل را به خوبی برقرار می کند اما با افزایش سن ایجاد چنین تعادلی بسیار سخت خواهد بود.

با کاهش ترشح انسولین توسط پانکراس، بیماری های دیابت و مشکلات چاقی نیز بروز می کنند. این مسئله تا زمانی که در آزمایشات خون قابل مشاهده باشد، زیاد جدی گرفته نمی شود. اگر بدن به شدت اسیدی باشد ارگان های حیاتی با تلاش فراوان مانع از اسیدی شدن خون می شوند، به همین دلیل است که در آزمایشات خون، چیزی قابل تشخیص نمی باشد. در چنین شرایطی تنها راه تشخیص اسیدی بودن، اندازه گیری میزان PH مایعات بدن است. به عنوان مثال، رابطه ی مستقیمی بین اسیدی بودن ادرار و پوکی استخوان وجود دارد.

در حقیقت، تنها دلیل پوکی استخوان، اسیدی بودن بدن است

برای اینکه به اهمیت اسیدی یا قلیایی بودن بدن پی ببریم، مطالعه ی نتایج تحقیقات زیر بسیار تکان دهنده خواهد بود. زیست شناس فرانسوی دکتر الکسیس کارل در آزمایشی که انجام داد، توانست قلب یک مرغ را به مدت 28 سال زنده نگه دارد. وی قلب جوجه ای را که تازه از تخم بیرون آمده بود داخل مایعی قرار داد که تمامی مواد حیاتی در خون مرغ را داشت و موفق به زنده نگه داشتن قلب مرغ به مدت 28 سال شد.

رازی که در این آزمایش نهفته است این است که دکتر کارنل این مایع را همواره با مایع تمیزتر جایگزین می کرد و از این طریق، زنده ماندن قلب مرغ را تضمین می کرد. این آزمایش دانشمندان را بسیار تحت تاثیر قرار داد و به طور طبیعی، این ذهنیت را ایجاد کرد که اگر محیطی بسیار مناسب برای سلول ها فراهم کنیم، می توان سلول های انسان را 150 تا 200 سال زنده نگه داشت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لیمو جهرم  را با خواص  خنک کننده، اشتهاآور، ضدعفونی کننده، مقوی معده، ضد نفخ، موثر برای رفع عوارض کمبود ویتامین ث، مسکن سردرد، التیام دهنده سرفه و سرماخوردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. حسن
    1 آذر 1401

    عالی

    • عطارک
      3 آذر 1401

      درود بر شما

      از توجه شما سپاسگزاریم؛
      شاد و سلامت باشید

0