اشتهای زیاد نشانه چیست

2928 بازدید
29 اسفند 96
سمانه

اشتهای زیاد نشانه چیست و چگونه آن را کنترل کنیم

بسیاری از افراد میل شدید به یک غذای به خصوص را تجربه کرده اند، اما تبدیل این میل به یک عادت همیشگی چیز دیگری است. اشتهای زیاد و هوس گونه به غذا چیزی ورای یک حالت طبیعی است و نشانه ای از وجود مشکل در ذهن و یا جسم شما است. بسیاری از غذاهای هوس انگیز غذاهای شیرین و چرب می باشند. مردم این غذاها را نه به دلیل ارزش غذایی آن ها بلکه به دلیل مصرف آسان و لذیذتر بودنشان دوست دارند. این تمایل در پاره ای موارد نظیر افسردگی، اضطراب و تنش های عصبی و اختلال خلق فصلی، منشا روانی دارد. مبتلایان به اختلال فصلی خلق در فصل زمستان که نور محیط کاهش می یابد دچار تحریک پذیری و افسردگی می شوند.

تغییر وضعیت جسمانی و اشتهای زیاد

در عین حال که اشتهای مفرط به غذا بازتابی از وضعیت ذهنی شما است، می تواند نشانگر تغییر وضعیت جسمی شما نیز باشد. به طور مثال، مبتلایان به دیابت میل زیادی به مصرف مواد قندی دارند. برخی از کمبودهای غذایی نظیر فقر آهن نیز می توانند موجب پر اشتهایی شود. برخی از افراد بیش از دیگران مستعد پر اشتهایی می باشند. از این میان می توان به مبتلایان به بیماری های تغذیه ای نام برد. خانم ها بیش تر از آقایان دچار این حالت می شوند. خانم هایی که نشانگان پیش قاعدگی دارند، تمایل بدون دلیل نسبت به برخی از خوراکی ها، دقیقا پیش از شروع قاعدگی از خود نشان می دهند، که در بیشتر موارد، تمایل به شکلات است.

اشتهای زیاد نشانه چیست

اشتهای زیاد نشانه چیست

البته، این می تواند ناشی از تغییرات ذائقه ایشان در خلال سیکل های خود باشد. در خلال بارداری نیز این تمایل شدید مشاهده می شود، و می تواند ناشی از تغییرات گوارش در ایشان باشد. لذا این افراد تلاش می کنند تا غذاهایی مصرف کنند که آن ها را بیشتر آرام ساخته، احساس خوشایندی برایشان فراهم آورد. در بیشتر موارد پر اشتهایی و تمایل شدید به غذا یک حالت زود گذر است که پس از مدتی ناپدید می شود.

 

اگر مجبور هستند این حالت شیدایی را به طور مرتب مهار و محدود سازید به این ترتیب توصیه ها عمل کنید ؛

ورزش کنید :

این تمایل شدید ممکن است هنگامی به سراغ شما آید که خسته یا افسرده اید. بنابراین خود را مشغول کنید. یک سرگرمی برای خود فراهم کنید، یک کتاب خوب برای خواندن بیابید، و یا بهتر از همه چیز، ورزش کنید. این کار نه تنها ذهن شما را از خوراکی ها دور نگه می دارد بلکه کالری های اضافه را نیز می سوزاند.

تغذیه منظم داشته باشید و از مولتی ویتامین استفاده کنید :

غذای مناسب را به طور منظم مصرف کنید. اگر تحت رژیم هستید، نگذارید به مرحله ای از گرسنگی برسید که همه چیز بخورید. در هر صورت مصرف روزانه مولتی ویتامین این امنیت را به وجود می آورد که هم مواد معدنی و هم ویتامین های لازم در اختیار بدن شما قرار گیرد. ویتامین ب در کنترل اشتهای شما نقش ویژه ای دارد.

 

همچنین بخوانید: نسخه های گیاهی جهت درمان اشتهای کاذب

 

نموداری رسم کنید :

میل غذایی خود را در طی چند ماه ثبت کنید تا مشخص شود آیا تغییری در آن رخ داده است. مقایسه این نمودار با پاره ای از تغییرات که در زندگی و یا بدن شما رخ می دهد، می تواند به شما در رسیدن به علت کمک کند.

شما یک انسان هستید :

دوره هایی از میل زیاد به غذا می تواند به نوعی جزیی از خصوصیات انسانی باشد. گریز از این واقعیت تنها ذهن شما را مغشوش می کند. چنانچه میل مفرط شما به خوردن شکلات به ندرت اتفاق می افتد، آن را فراموش کنید و به زندگی خود بپردازید.

نور را زیاد کنید :

اگر از اختلال فصلی خلق رنج می برید، پزشکان نور درمانی را پیشنهاد می کنند. قرار گرفتن در معرض نور کنترل شده تا حدودی تیرگی زمستانی را می زداید. چنان چه تصور می کنید میل مفرط شما به غذا، از کنترل خارج شده است. از یک پزشک کمک بگیرید. چنان چه در خانواده خود سابقه ابتلا به دیابت و یا فشار خون بالا دارید. پزشک باید این دو مورد را در شما بررسی کند. مهار این دو مشکل می تواند اشتهای شما را کنترل کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوز هندی را با خواص درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده، تسکین و درمان دردهای رماتیسمی، تقویت قوای جنسی، درمان عدم کنترل ادرار، ضعف عمومی، درمان اختلالات کبد و طحال، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. محمودقلندری
    14 آذر 1402

    درروزگارفعلی کشورمامثل یک کشورجنگ زده تلقی می شود درامدهادراختیارعده ای خاص قرارگرفته واکثرمردم توانایی خریداقلام باقیمت حتی ارزان هم ندارند این رادرسال۵۱ درکتاب حاجی آقامرحوم صادق هدایت خوانده بودم.

0