اصول روابط زوجین با خانواده همسر

1399 بازدید
08 فروردین 98
بهاره
,,

چگونگی بر قراری ارتباط با خانواده همسر جهت کاهش تنش های زندگی زناشویی

در جوامعی كه روابط خانوادگی بسیار نزدیك و در هم پیچیده ای دارند، یكی از علل نسبتا شایع مشكلات و مشاجره های زوجین، دخالت خانواده ها است و علت عمده آن این است كه زن و شوهر با نحوه برخورد صحیح با چنین موضوعاتی آشنا نیستند. در نگاه بسیاری از زوجین نوع رابطه و شناخت خانواده از اهمیت زیادی برخوردار نیست و خود شخص (همسر) در الویت قرار دارد. اما، چنین نیست. نوع برخورد شما با خانواده همسرتان نقش بسزایی در زندگی زناشویی شما دارد. توجه به نكات زیر می تواند بسیاری از مشكلات را كم رنگ و یا بر طرف كند. لذا در این مقاله با اصول روابط زوجین با خانواده همسر آشنا شوید.

 

اصول روابط زوجین با خانواده همسر

اصول روابط زوجین با خانواده همسر

 

اصول روابط زوجین با خانواده همسر

1- با خانواده نزدیك یكدیگر آشنا شوید (خصوصا تازه ازدواج كرده ها)

با همسرتان یك جلسه چند دقیقه ای گذاشته و اطلاعات زیر را با هم رد و بدل كنید:

  • میزان صمیمیت تان با هر یك از اعضا درجه اول و دوم خانواده تان (از زیاد به كم ردیف كنید) و مشخص كنید كه با كدام یك از آن ها ممكن است بیش از همه مشكل داشته باشید.
  • بر روی كمك كدام یك از اعضا فامیل خود و همسرتان، در صورت نیاز حساب باز می كنید؟
  • با كدام یك از اعضا فامیل خانواده همسرتان راحت تر و بهتر و با كدام یك مشكل دارید و چرا؟
  • در صورت بچه دار شدن، كدام یك از مادرها (مادر زن یا شوهر) تواناتر و كمك كننده تر خواهد بود؟

2- تایید آن ها را جلب كنید

هر چه رابطه شما با پدر و مادر همسرتان محترمانه تر، نزدیك تر و صمیمی تر باشد، ارتباطتان با همسرتان نیز قوی تر و بهتر خواهد بود و همین طور برعكس. لذا تا آنجایی كه می توانید و با اصول و معیارهای ارزشی اصلی تان مغایرت ندارد و مخل زندگی مشتركتان نمی شود به آن ها نزدیك شوید.

3- احترام و حرمت آن ها را نگه دارید

مفهوم بزرگتر بودن مهربانی، تجربه، عقل و درایت بیشتر است و چنین افرادی (حتی فارغ از سن و رابطه نسبی) شایسته احترام گذاشتن هستند. در موارد مهم و جدی، نظر و عقیده آن ها را نیز جویا شوید ولی در نهایت شما (زن یا شوهر) هستید كه تصمیم نهایی را می گیرید (حتی اگر تصمیم شما اشتباه باشد كه در این صورت مسئولیت آن را نیز خواهید پذیرفت).

توجه: با مهربانی و منطق به پدر و مادرتان اجازه ندهید كه در مورد همسرتان بدگویی كنند. همچنین، به همسرتان اجازه ندهید در مورد خانواده خودش بی احترامی و بدگویی كند، حتی اگر حق با او باشد.

 

همچنین بخوانید:  نقش پدر و مادر بزرگ ها در پرورش كودكان

 

4- همسر و فرزندتان را در الویت قرار دهید

همچنان كه ذكر شد، مهمترین اصل در روابط فامیلی این است كه نیازها و خواسته های زن و شوهر و فرزندان در درجه اول، پدر و مادر و سایر اقوام در درجه دوم قرار گیرند. لذا جملاتی نظیر : به مادر و پدرم چی بگم، یا من دخالت نمی كنم خودتون میدونید، یا می دونی حق با تو هستش ولی حالا چند ساعتی تحمل كن و امثال آن كاملا غیر اصولی هستند.

چند نكته

  • در مشاجره یا اختلافات میان پدر و مادر یا یكی از زوجین، وظیفه همسر آن است كه یك میانجی گر عادل و منصف و طرفدار حق باشد حتی اگر طرف مقصر ادر یا مادر و یا همسرش باشد.
  • هیچگاه خانواده همسرتان را مورد سرزنش و یا بی احترامی قرار ندهید و در صورت وجود مسئله ای آن را دوستاته و محترمانه با همسرتان در میان بگذارید. در این حالت اگر متوجه بی تفاوتی یا طرفداری او از خانواده اش شدید بایستی به فكر مسئله دار بودن رابطه خودتان باشید.

5- سپاسگزار و قدردان باشید

به دنبال فرصت و موقعیت هایی باشید كه از آن ها به خاطر مهربانی و كمك هایشان و حتی بخاطر اینكه چنین فرزندی (همسر شما) بزرگ كرده اند، تشكر و قدرانی كنید.

6- هر از چند گاهی دور هم جمع شوید

به مناسبت های مختلف سعی كنید چند ساعتی را دور هم جمع شوید و خوش بگذرانید. اگر هر دو خانواده به خوبی با هم كنار می آیند چه بهتر ولی در غیر این صورت سعی نكنید برنامه ای ترتیب دهید كه هر دو خانواده با هم باشند

7- حد و مرزها را مشخص كنید

به اتفاق همسرتان نحوه و دفعات ملاقات خانوادگی (به صورت فردی و یا دو نفره) را مشخص كنید (هفته ای تا ماهی یك بار). در مورد اینكه پدر و مادرها با اطلاع قبلی یا سر زده یا با دعوت به دیدن شما بیایند به یك تفاهم برسید و شخصا تصمیمتان را با مهربانی و احترام به پدر و مادرتان انتقال دهید. اصل كلی در این رابطه این است كه اولا تا آنجا كه ممكن است وابستگی و بند ناف عاطفی بریده شود (یعنی شما می توانید بدون پدر و مادرتان همچنان خوب و خوش زندگی كنید) و ثانیا خللی در زندگی زناشویی به وجود نیاورد.

 

اصول روابط زوجین با خانواده همسر

اصول روابط زوجین با خانواده همسر

 

8- اصل دوری و دوستی را رعایت كنید

به جز در موارد خاص به طور كلی توصیه می شود زوجین از زندگی كردن با پدر و مادر و یا نزدیك به آن ها خودداری كنند. بر همین اساس است كه توصیه می شود پزشكان از معالجه فرزندشان، افراد از معامله و مشاركت با فامیل درجه اول و از قضاوت در مورد نزدیكان تا حد امكان خودداری كنند. زیرا در زمینه احساسات، عقل روشنگر و رفتار تحت تاثیر قرار می گیرند.

9- استقلال خود را حفظ كنید

تا آنجایی كه ممكن است متكی به حمایت مالی خانواده خود یا همسرتان نباشید و استقلال مالی نسبی برخوردار باشید.

10- آن ها مهمان هستند

در مواردی كه پدر و مادر یكی از زوجین برای مدتی كوتاهی (مثلا چند هفته یا چند ماه) قصد زندگی و ماندن در كنار آن ها را دارند زوجین و خود آن ها بایستی بدانند جایگاه آن ها همچون جایگاه مهمان بوده و حق دخالت و ایجاد اختلال در زندگی زوجین ندارند.

نکات ضروری

  • حدود نیمی از زنان با مادر شوهر خود مشکل و اختلاف دارند ولی فقط 15% مردان با مادر زن خود اختلاف و ناراحتی پیدا می کنند و بیشترین موضوع های مورد اختلاف کارهای منزل، تربیت کودکان و مسائل مادی است.
  • تا آنجا که می توانید از مجادله و مقابله با خانواده درجه اول همسرتان (خصوصه پدر و مادر) جدا خودداری کنید. با در میان گذاشتن موضوع با همسرتان اجازه دهید او با شما هم فکری و مشارکت کند.
  • در صورت وجود کدورت میان همسرتان با خانواده درجه اولش (پدر، مادر، خواهر و برادر) تا آنجا که می توانید در بهبود رابطه آن ها بکوشید.
  • اگر از طرف خانواده تان ظلمی بر حق همسرتان روا رفت تمام توان خود را برای حمایت او به کار ببرید.
  • هیچگاه مشکلات زن و شوهری خود را با خانواده تان در میان نگذارید، مگر اینکه مطمئن باشید آن ها آدم هایی کاملا بالغ، منصف و خردمند هستند.
  • ذهنیت منفی در مورد مادر زن، مادر شوهر، عروس و داماد را از خود دور کنید.
  • هیچگاه انتظار نداشته باشید رابطه شما با پدر و مادر همسرتان همانند پدر و مادر خودتان باشد.
  • انتظار نداشته باشید رابطه شما با خانواده همسرتان از همان ابتدا بسیار خوب باشد. چنین رابطه ای زمان بر و نیازمند شکیبایی و محبت است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چوب عود هندی را با خواص محرک و تقویت کننده نیروی جنسی، ضد تب و کاهنده حرارت کبدی، بازکننده انسداد مجاری عروقی و تقویت کننده اعصاب، مقوی قلب و تقویت کننده کبد، تحلیل برنده بادها و گازهای پراکنده در بدن و مقوی کلیه و مثانه، برطرف کننده بوی بد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0