topNotif

اصول نه گفتن را بیاموزیم

1449 بازدید
13 اردیبهشت 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 5 دی 1400

اصول نه گفتن را بیاموزیم  و توانایی خود را در نه گفتن افزایش دهیم !

پنج نکته اصلی وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها توانایی خود را در نه گفتن افزایش دهید، به محض اینکه شروع به استفاده از آن ها بکنید به این نتیجه می رسید که نه گفتن کاملا توجیح شده است و به راحتی نتایج آن را خواهید دید. شما قادر نخواهید بود به تمام درخواست هایی که از شما می شود پاسخ منفی دهید، خودتان هم این را نمی خواهید. اما نمی توانید همزمان هم کسی باشید که همه شما را دوست داشته باشند، شما را تحسین کرده و به شما احترام بگذارند و هم به تمام درخواست ها پاسخ مثبت بدهید.

در طول یک هفته لیستی از بله هایی که گفتید تهیه کنید، اگر شخصی بله گو هستید وقتی به تعداد بله هایتان توجه کنید شوکه می شوید، تعداد بله ها در هر شخصی متفاوت از دیگری است. یک درخواست ممکن است شما را به سقوط و نابودی بکشاند. هر عکس العمل منفی همچون چرا قبول کردم ؟! دارم به چه چیز فکر می کنم ؟! چه کاری دارم انجام می دهم ؟! دوست ندارم همیشه در دسترس باشم ؟ ترجیح می دهم جای دیگری باشم و … همه و همه می توانند نشانه های خوبی باشند.

برنامه ریزی صحیحی برای زمان خود داشته باشید

توجه کنید که چگونه وقت خود را تنظیم می کنید، اگر قسمت اعظمی از وقت خود را صرف کمک به یکی از دوستانتان می کنید، چگونه به دوستان دیگرتان می رسید !؟ اگر خانواده و حرفه تان به حضور بیشتر شما احتیاج داشته باشد دیگر چه زمانی برایتان می ماند تا در آن جا حضور داشته باشید ؟! وقتی بتوانید برنامه ریزی صحیحی برای زمان خود داشته باشید قادر خواهید بود به کارهایی که بیشترین اهمیت را برایتان دارند رسیدگی کنید.

say no attarak photoآنچه را که بیشتر ترجیح می دهید در مرحله اول قرار دهید، چه کسی برای شما خیلی اهمیت دارد بدون اینکه باعث عصبانیت شما شود. کودکتان؟ دوستتان ؟ رئیستان ؟

محدودیت های خود را بشناسید و اگر از آن ها خبر ندارید سعی کنید آن ها را برای خود مشخص کنید، محدودیت ها می توانند فیزیکی، عاطفی و یا هر دو باشند. اما نکته اینجاست که شما در کدام مسیر حرکت می کنید تا چه حد می توانید مشکلات دیگران را بدون احساس سرخوردگی تحمل کنید ؟! تا چه حد دوست دارید بدون اینکه از شما توقعی داشته باشند با شخصی یک دوستی خالصانه داشته باشید ؟! شما روانشناس نیستید اما می توانید به این فکر کنید که دوست دارید چگونه باشید و چه درخواست هایی برایتان ناخوشایند است !؟ چه درخواست هایی برایتان خیلی سنگین هستند ؟! برای اینکه سلامت باشید ذهن و جسم شما احتیاج به استراحت دارد و اگر محدودیت هایتان را نشناسید این فرصت را به خود نخواهید داد.

به دیگران اعتماد کنید

برای سهولت انجام مسئولیت هایتان به دیگران هم فرصت دهید، وقتی به دیگران اعتماد نمی کنید و کار کردن آن ها را قبول ندارید، مجبورید به جای آن ها هم کار کرده و بار مسئولیت ها را یک تنه به دوش بکشید. به دیگران اعتماد کنید و بدانید که آن ها هم به خوبی شما از عهده انجام کار ها بر می آیند. با استفاده از این روش بار و فشار اضافی را از رو شانه های خود بردارید.

به ندرت پیش می آید که درخواستی به راحتی آنچه که به نظر می رسد باشد وقتی در متن آن قرار می گیرید با مشکلات بسیاری مواجه می شوید. شما در گذشته همیشه از این مساله هراس داشتید که شاید رابطه دوستی تان را خراب کنید، شاید پدر و مادرتان دیگر دوستتان نداشته باشند، رئیس تان را نا امید کنید و شاید فرزندتان با صدای بلند بگوید از تو متنفرم، اما هر چه بیشتر از این اصول استفاده کنید متوجه خواهید شد که خیلی بیشتر از آنچه که تصور می کردید راحت است. یک بار که چنین واقعیاتی را پذیرفتید نه گفتن در دفعات بعدی برایتان ساده تر شود.

نه، یک مهارت آموخته شده است !

ممکن است نه گفتن کاملا برایتان تازگی داشته باشد، شما استاد بله گفتن هستید و در نه گفتن تنها یک مبتدی هستید. برای شما نه گفتن به معنای انجام یک کار تازه است. با شهامت زیاد دل را به دریا بزنید و به این سرزمین نا شناخته سفر کنید. نه گفتن شخصیت شما را تغییر نمی دهد بلکه کمکتان می کند تا وقتی می خواهید، حفره های خالی زندگیتان را پر کنید و کاری را که خارج از توانتان است انجام ندهید، خود را ثابت کنید. همیشه یک نه آماده داشته باشید و در موقع لزوم از آن استفاده کنید، البته مواظب باشید اول ببینید با چه کسی طرف هستید شاید لازم باشد در برابر او کمی نرمش و ملایمت به خرج دهید.

 

  همچنین بخوانید: کنترل اضطراب و استرس با 17 روش موثر  

 

لزومی ندارد پاسخ منفی و نه خود را با دروغ یا به بهانه های بیجا توجیح کنید، این کار به دلیل این است که شما در خود احساس گناه کرده و از این می ترسید که دیگران را از خود برنجانید. می توانید نه گفتن خود را با دوستان بسازید و با تمرین در کنار آن ها کم کم آماده نه گفتن شوید. قبل از اینکه بخواهید به کسی پاسخ مثبت دهید باید خوب در مورد آن فکر کنید، سوالاتی همچون آیا وقت دارم ؟! آیا با انجام این کار تحت فشار قرار می گیرم ؟! آیا از خود نا امید می شوم ؟! آیا مایل به انجام این کار برای فرد درخواست کننده هستم ؟! چه چیزی نصیب من می شود؟! آیا با انجام این کار فردی ساده لوح و فریب خورده به نظر می رسم ؟! چگونه می توانم این کار را قبول نکنم !؟

پاسخ دادن به این سوالات قبل از قبول هر درخواستی به شما کمک می کند تا به نتایج تازه ای برسید. با گذشت زمان و تمرین زیاد، کلمه نه اولین انتخاب شما می شود، در صورتی که در گذشته برای خوشایند دیگران، مودب به نظر رسیدن، دوری از ناراحتی دیگران، صادق و ساده به نظر رسیدن و…. از بله به وفور استفاده می کردید.

بعضی از نگرش ها نسبت به کلمه نه ممکن است به نظر نا خوشایند بیایند، اما این ها واقعیت های زندگی هستند، آن واقعیتی در مورد دیگران و خودمان هستند که نمی خواهیم آن ها را بپذیریم، اولین نکته ای که برای شروع باید بیاموزیم این است آنقدر که شما نگران این هستید که دیگران در موردتان چگونه فکر می کنند آن ها توجهی به شما ندارند.

به کلمه نه، بلی بگویید.

بارها دیده اید که ورزشکاران پس از برنده شدن دستهایشان را به نشانه موفقیت بالا می برند. وقتی نه می گویید همانند آن ها دست هایتان را بالا ببرید و فریاد برنید بله موفق شده ام. برای شروع به باید ها و نباید ها فکر کنید تا درسی تمرینی برایتان باشد. همانند هر مهارت دیگری اولین حرکات مشکل ترین هستند اما در نهایت باعث سازندگی می شوند. پس از گذراندن این مرحله رد درخواست دیگران آنقدر مشکل به نظر نمی رسد.

say no1 attarak photo

مهارت نه گقتن را تمرین کنید

گاهی در مخمصه ای گیر می کنید که نه گفتن اندکی مشکل می شود اما همچنان این مهارت را تمرین کنید، اوایل کمی سخت است اما بعد ها اینطور نخواهد بود. وقتی به فردی نه می گویید او را آماده می کنید که شاید بار دیگر نیز از شما نه بشنود و به این طریق از فشار عصبی خود می کاهید. هر زمان با چیزی که تمایلی به آن ندارید موافقت می کنید بخشی را از وجود خود جدا می کنید به تدریج توان خود را از دست می دهید زیرا با اراده شخص دیگری زندگی کرده و در حال برآوردن خواسته ها و نیازهای و بیش از خواسته های خود هستید.

برای بسیاری از افراد بلی گفتن جزیی از داستان زندگیشان است، آن ها برای انجام هر کاری داوطلب می شوند و همیشه برای انجام هر کاری آماده هستند. آن ها در جلسه مشاوره شرکت کرده و جزیی از آن می شوند. آن ها همیشه از این می ترسند که دیگران فکر کنند که فردی تنبل و بی خاصیت هستند. زمان صرف کردن برای یاد گرفتن روش نه گفتن نه تنها پاداشی بزرگ برای شما است بلکه برای هر شخص دیگری که در زندگی تان است همانند یک هدیه بزرگ می باشد.

ایمان به نه گفتن !

همانطور که در نه گفتن ماهر می شوید، حقوق خود را می شناسید و با شناخت آن ها از مشکلات احتمالی که ممکن است با نه گفتن داشته باشید خود به خود کاسته می شود. این حق شماست تا آزاد زندگی کنید، احساسات و خواسته هایتان را بشناسید، موانع و مشکلات را از سر راه خود بردارید، خواسته های خود را در وهله اول قرار دهید بنابراین نه گفتن ممکن می شود. قدرت نه گفتن را تمرین کنید، انقدر نه را تکرار کنید تا صدای خود را به وضوح بشنوید، از کلمه نه استفاده کنید تا زندگیتان را کنترل کند و شما هم آن را تحت کنترل داشته باشید، عواقب نه گفتن را بسنجید، قبل از قبول هر چیزی به جزییات آن توجه کنید.

  • پاسخ دادن را به تعویق بیندازید، داشتن وقت برای پاسخ دادن حق ویژه شما است.
  •  از هر کسی که اصرار دارد فورا به او پاسخ دهید دوری کنید.
  • هر کسی که چاپلوسی شما را می کند و سعی می کند تا فریبتان دهد که با خواسته اش موافقت کنید را کنار بگذارید.
  • از توضیح دادن در مورد دلایل نه گفتن خود خودداری کنید.
  • از انجام کارهایی که خارج از توان و مهارتتان است دوری کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت اعصاب را با خواص تقویت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0