اضافه وزن و چاقی و ارتباط آن با بیماری‌های دیگر

1760 بازدید
03 اسفند 96
آلاله

اضافه وزن و چاقی و ارتباط آن با بیماری‌های دیگر

اضافه وزن حالتی است که در آن، وزن فرد از مقدار استاندارد آن بر حسب قد تجاوز کند و چاقی حالتی است که چربی ذخیره در بدن به حد بالایی برسد که برای سلامتی فرد ایجاد خطر نماید. اضافه وزن و چاقی عوامل مهم خطر ساز و تهدید کننده بیماری های غیر واگیر دار از جمله سکته قلبی و مغزی، دیابت نوع دو و برخی سرطان ها هستند. همچنین چاقی یکی از عوامل مهمی است که در شیوع فشار خون بالا نقش به سزایی دارد.

نمایه توده بدنی (بی. ام. آی) و وزن ایده آل

نمایه توده بدنی شاخص ساده ای برای ارزیابی نسبت وزن به قد است که برای طبقه بندی چاقی و اضافه وزن در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به دست می آید.

  • اگر نمایه توده بدنی برابر با 18.5 الی 24.9 باشد، وزن طبیعی است.
  • اگر نمایه توده بدنی برابر با 25 الی 29.9 باشد، اضافه وزن دارید.
  • اگر نمایه توده بدنی برابر 30 الی 34.9 باشد، چاقی درجه یک یا متوسط دارید.
  • اگر نمایه توده بدنی برابر 35 الی 39.9 باشد، چاقی درجه دو یا شدید دارید.
  • نمایه توده بدنی چهل به بالا برابر است با چاقی خیلی شدید یا درجه سه.

اندازه دور کمر

تعیین اندازه دور کمر، به تنهایی شاخص مهمی برای تعیین توزیع چربی شکمی و بیماری های وابسته به آن است. چربی شکمی نسبت به چربی محیطی (در منطقه باسن و ران) برای سلامتی خطر بیشتری دارد. اگر اندازه دور کمر فرد کمتر از نود سانتی متر باشد، فاقد مشکل است و اگر بیشتر از نود سانتی متر باشد، تجمع چربی شکمی زیاد محسوب می شود و دارای مشکل (در معرض خطر) است.

اضافه وزن و چاقی و ارتباط آن با بیماری‌های دیگر

اضافه وزن و چاقی و ارتباط آن با بیماری‌های دیگر

علل چاقی :

کم تحرکی، مصرف غذاهای پر انرژی و بی علاقگی به میوه ها و سبزی ها، بیماری هایی که سبب کاهش فعالیت می شوند، مانند بیماری های استخوانی، مفصلی مثل آرتروز. اختلال در فعالیت برخی از غدد داخلی بدن مانند کم کاری غده تیروئید و یا زمینه های ارثی می تواند از علل چاقی باشند.

عوارض چاقی و اضافه وزن

چاقی یکی از علل مهم مرگ و میر و ابتلا به بیماری های مزمن است. خطر نسبی مرگ و میر در افراد چاق در مقایسه با افراد لاغر تقریبا دو برابر است. چاقی عامل مهمی برای ابتلا به بیماری های زیر است :

1- بیماری های قلبی :

چاقی باعث بروز مشکلات قلبی نظیر بزرگ شدن قلب، نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بافت های بدن، به خصوص در پا، ریه، شکم و سکته قلبی می شود.

2- افزایش فشار خون :

فشار خون بالا در افراد چاق دو الی شش برابر بیشتر از افرادی است که اضافه وزن ندارند. چاقی های مرکزی یعنی چاقی هایی که در قسمت شکم متمرکز است، در ایجاد فشار خون بالا اهمیت بیشتری دارند. هر چه وزن شما بیشتر شود، بافت چربی شما نیز بیشتر می شود. این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید توسط جریان خون تامین شود.

هر چه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می شود، افزایش می یابد و هر چه حرکت خون در سیستم گردش خون بیشتر شود، فشار بیشتری بر دیواره سرخ رگ های شما وارد می شود.

 

همچنین بخوانید: هشت توصیه عملی برای کاهش وزن

 

3- افزایش قند خون :

با افزایش چربی، مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین افزایش می یابد. لذا این هورمون نمی تواند با مقادیر طبیعی قبلی، وظیفه خود را که کنترل قند خون است، به درستی انجام دهد و قند خون بالا می رود که خود یکی از عوامل خطر مهم برای سلامتی فردی است.

4- درگیری عروق مغزی به صورت سکته مغزی :

چاقی باعث تصلب شرایین و رسوب چربی در جدار سرخرگ ها می شود و با درگیر کردن سرخرگ های مغزی باعث تنگ شدن عروق مغزی می شود و اگر در این باریکه یک لخته ایجاد شود، به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه ای از مغز می شود و موجب سکته مغزی می شود.

5- درگیری کیسه صفرا :

به علت تجمع چربی اضافی در بدن افراد چاق، کلسترول بیشتری نیز در بدن آن ها وجود دارد که این کلسترول اضافی می تواند در کیسه صفرا رسوب کند و باعث سنگ کیسه صفرا شود.

6- سرطان :

انواعی از سرطان ها با اضافه وزن همراه هستند که در زنان می توان به سرطان پستان، رحم، تخمدان، گردن رحم و سرطان کیسه صفرا اشاره کرد. مردان چاق نیز نسبتا در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان های کولون، رکتوم و پروستات هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق زیره سیاه را با خواص ضد چاقی، رفع ضعف اعصاب، نیرودهنده و هضم کننده، درمان کم خونی، زیادکننده ترشحات شیر، معالجه تاخیر زمان وقوع قاعدگی زنان جوان، پایین آورنده چربی خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0