topNotif

اطلاعاتی در مورد ویتامین ها

1788 بازدید
29 آبان 96
سمانه

اطلاعاتی در مورد ویتامین ها ، ویتامین های زندگی بخش !

ویتامین ها، قرص های سحر آمیز نیستند اجازه دهید با ویتامین ها روبه رو شویم و آن ها را بیشتر بشناسیم، واقعا ویتامین ها انسان را وسوسه می کنند که درباره ی آن ها بیندیشیم. دانشمندان می گویند: هرچیزی که به شما کمک کند که بیشتر عمر کنید و جوان و نیرومند بمانید و از بیماری های قلبی و سرطان در امان باشید و سیستم دفاعی بدن شما را تقویت کند در برابر بیماری بجنگد و انرژی بدن را بیشتر کند مطمئنا شگفت انگیز و عالی خواهد بود.

امروزه اکثر پزشکان اصرار دارند که به بیماران خود در طول درمان بیماری به ویژه هنگام تجویز آنتی بیوتیک ها، ویتامین های مختلف بدهند تا بیماران سریع تر بهبود یابند. در این مقاله ابتدا به تفسیر عناوین پرداخته سپس درباره نقش و اهمیت هریک از ویتامین ها و عناصر معدنی مطالبی نگاشته می شود.

بتاکاروتن ها :

امروزه همه جا صحبت از بتاکاروتن ها و نقش آن در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های قلبی و سرطان و پیری است. بتاکاروتن و کاروتن های دیگر عبارتند از رنگ های سبز، زرد، نارنجی میوه ها و سبزی ها که در بدن تبدیل به ویتامین آ مورد نیاز بدن می شود و آنتی اکسیدان ها مجموعه ای از ویتامین های ای و ث و بتاکاروتن که ویتامین آ می باشد که همراه با عناصر معدنی سلنیوم، منیزیم و جرمانیوم برای مبارزه با رادیکال های آزاد یا آلاینده های محیط زیست به بدن انسان نیرو می بخشد تا در برابر بیماری های سرطانی و جلوگیری از پیری مقاوم باشد.

اطلاعاتی در مورد ویتامین ها

اطلاعاتی در مورد ویتامین ها

راه مبارزه با پیری از نظر دانشمندان :

دانشمندان و محققان تنها راه مبارزه با پیری و آلاینده های محیط زیست استفاده از آنتی اکسیدانت ها می دانند که خوشبختانه در میوه ها و سبزی ها به حد وفور یافت می شود. برای مثال پژوهشگران دریافتند که سه چهارم فنجان از کلم پیچ اثر 599 میلی گرم ویتامین ث و 837 واحد ویتامین ای در نابود ساختن آلاینده های محیط زیست تاثیر دارد و سلول های بدن را در برابر پیری زود رس و بیماری ها مقاوم می کند.

موادی که دارای چنین خواص مهمی هستند عبارتند از :

تمشک، کلم پیچ، توت فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی، آلو، چغندر، پرتقال، انگور قرمز، فلفل سبز، گریپ فروت، سیر، پیاز، انگور، ذرت، گل کلم، سیب زمینی، کدو، کاهو، موز، سیب درختی، گوجه فرنگی، آواکادو، هویج، باقلای سبز، گیلاس، تمشک و ده ها سبزی و میوه ی دیگر.

چرا باید از قرص های ویتامینی استفاده کنیم :

طبیعت تمام این نعمات خدادادی را در اختیار انسان قرار داده است تا ما بتوانیم زندگی شاد و نشاط بخشی را داشته و نیازی هم به قرص های ویتامینی نداشته باشیم، اما به طور استثنا باید نوشته شود که دانشمندان اعتقاد دارند در کهنسالی که جذب مواد در دستگاه هاضمه به کندی صورت می گیرد دادن قرص های مکمل ویتامینی و عناصر معدنی ضروری است به ویژه به هنگام بیماری و دوران نقاهت از بیماری های مختلف مصرف قرص ها ضروری است.

اطلاعاتی در موررد ویتامین ها

اطلاعاتی در مورد ویتامین ها

نکاتی کوتاه و بسیار مفید درباره ویتامین ها :

میزان مورد نیاز ویتامین آ و محاسن مهم آن برای بدن:

در شبانه روز حداقل 5000 واحد بین المللی ویتامین آ برای بدن ضروری است.

منابع موجود سرشار از ویتامین آ :

هویچ و سیب زمینی و زرد آلو و روغن ماهی و جگر و زرده تخم مرغ و بروکلی و کدوی زرد و به مقدار کم در شیر و فرآورده های لبنی یافت می شود.

تاثیر ویتامین آ در بدن :

بالا بردن مصونیت بدن، مقاوم کردن بدن در برابر آلودگی هوا، برطرف کردن ضعف بینایی و شب کوری،برطرف کردن ناراحتی های پوستی، برطرف کردن علایم دستگاه تنفسی، تشکیل استخوان های خوب و محکم و رشد انسان و هضم خوب غذا، محافظت بدن در برابر نگرانی ها و استرس ها، حفظ غشا مخاطی گلو، بینی، ریه و مقاوم کردن آن در برابر ورود میکروب ها و ویروس ها، در اثر فقدان ویتامین آ ترشح اشک چشم کاهش یافته و قرنیه چشم به تدریج خشک و کدر می گردد و گاهی منجر به شب کوری می شود.

توجه : ویتامین های آ و د و ای و ک محلول در روغن است و نباید صبح ناشتا خورد زیرا جذب نمی شود و این گونه ویتامین ها را باید همراه غذا میل کرد.

 

همچنین بخوانید:  علایم و عوارض کمبود ویتامین های ضروری در بدن

 

ویتامین آ، ویتامین حیات بخش و ساده و ارزان :

بهبودی و شفا یافتن همیشه چنان به ما نزدیک بوده است که آن را باور نداریم، بنیاد کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد که اگر کودکان کشورهای جهان سوم سالیانه دو تا سه قرص ویتامین آ دریافت کنند جان 1 تا 3 میلیون کودک در سال نجات خواهد یافت، هزینه این کار در سال برای هر کودک حدود 500 ریال است.

پزشکان گزارش کرده اند که در هر دقیقه حداقل دو کودک در اثر کمبود ویتامین آ و مشکلاتی که از آن ناشی می شود جان می دهند این قرص ویتامین 2 سنتی مهم ترین سلاح برای دفاع بدن در کودکان است.

بیماری های ناشی از کمبود ویتامین آ :

پزشکان که مدت 20 سال روی کمبود ویتامین آ مطالعه کرده اند اظهار داشتند که کمبود این ویتامین در کودکان موجب بیماری های چشم است که منجر به کوری و از میان رفتن چشم ها می شود، در ضمن همین نقصان ویتامین باعث ضعف دستگاه تنفس و هاضمه شده و آن ها را نسبت به عفونت آسیب پذیر تر می سازد.

وقتی بدن چنین ضعیف شود بیماری هایی چون سرخک و اسهال و غیره نیز می تواند به سادگی باعث مرگ کودک گردد، گرچه در دهه 1980 تحقیقی از این دست در اندونزی صورت گرفت و همین نتایج حاصل شد ولی نتایج آن چندان جدی گرفته نشد اما واقعیت این است که گاه فقط یک قرص 2 سنتی ویتامین آ می تواند یک پیروزی بزرگ در نجات جان انسان باشد.

تحقیقی در تانزانیا نشان داد که دادن قرص ویتامین آ به کودکانی که دچار سرخک شده بودند خطر مرگ و میر آن ها را به نصف رساند، تحقیقات دیگر در غنا و هند و اندونزی و نپال نیز این نتایج را تایید کرد، گرچه در آمریکا مردم تغذیه بهتری دارند و ویتامین آ به شیر و سایر خوراکی ها افزوده می شود و مردم سبزیجات و هویج بیشتری مصرف می کنند ولی هنوز چند قرص 2 سنتی ویتامین آ در سال می تواند اثری فوق العاده بر جای گذارد.

اطلاعاتی در موررد ویتامین ها

اطلاعاتی در مورد ویتامین ها

ویتامین های ب کمپلکس :

از ویتامین های اصلی بوده و در تغذیه انسان کارایی دارد، ویتامین ب 1 (تیامین) یکی از عناصر حیاتی تولید انرژی در موقع تجزیه کربوهیدراتها بوده و در واکنش متابولیسم سهم عمده ای دارد.

کمبود ویتامین ب 1 در بدن موجب اختلال عمومی مثل بی اشتهایی، لاغری، عوارض عصبی و گرفتگی عضلات می شود، بیماری بری بری ناشی از کمبود تیامین است، ویتامین ب 1 محلول در آب و در مقابل گرما حساس است.

منابع غذایی سرشار از ویتامین ب 1 یا تیامین :

جگر، قلوه، ماهی، شیر و در سبزی هایی نظیر کاهو، اسفناج، جوانه، گندم، مخمر آبجو، هویچ و زرد آلو سرشار از ویتامین ب 1 هستند.

ویتامین ب 2 (ریبوفلاوین) :

از ویتامین های اصلی برای رشد و اکسیداسیون در بدن است، کمبود آن سبب عوارض جلدی، خشکی، شوره سر، ریزش مو و توقف رشد می شود، ویتامین ب 2 محلول در آب حساس در برابر نور ولی در برابر گرما حساس نیست.

منابع غذایی سرشار از ویتامین ب 2 :

جگر، مغز، تخم مرغ، شیر، عسل، گردو، ماهی، پنیر، مغز بادام، دانه آفتاب گردان، آواکادو، پر زرد آلو، اسفناج، تمشک، جو دانه، گل کلم و سویا ویتامین ب 2 را می توان یافت.

ویتامین ب 12 (سیانوکوبال آمین) :

محلول در آب و در مقابل نور، اسید ها و باز ها حساس است و میزان ویتامین ب 12 در گیاهان بسیار اندک و یا وجود ندارد به همین جهت جمعیت گیاه خواران در اثر فقر این ویتامین مبتلا به کم خونی می شوند و رنگ چهره آنان سفید و رنگ پریده به نظر می آید.

اطلاعاتی در موررد ویتامین ها

اطلاعاتی در مورد ویتامین ها

منابع غذایی سرشار از ویتامین ب 12 :

انواع گوشت های قرمز، تخم مرغ به ویژه جگر گوسفند یا گاو.

ویتامین ب 12 برای اعمال سلول ها به ویژه در سیستم اعصاب و مغز استخوان و اعمال دستگاه معده و روده در متابولیسم چربی ها و پروتئین ها و کربو هیدرات ها نقش موثری دارد.

ویتامین ب 6 یا پیر دو کسین :

یکی از اعضا ویژه خانواده ویتامین ب است و کمبود آن موجب کم خونی و سنگ های کلیوی و تشنج و ناراحتی های عصبی و مسائل پوستی و حتی تخریب شریان ها و بیماری های مغزی خواهد شد، ویتامین ب 6 در برابر گرما حساس و حلال در آب است و در موقع پختن و کنسرو کردن و افزودن مواد شیمیایی و تصفیه مواد غذایی از بین می رود.

منابع غذایی سرشار از ویتامین ب 6 :

حبوبات و غلات و نخود و آجیل و موز و آواکادو و گوشت و تخم مرغ و شیر سرشار از ویتامین ب 6 هستند.

ویتامین ث یا اسید آسکوربیک :

ویتامین ث به عنوان ویتامین میوه ها و گیاهان شناخته شده است و بدن انسان نمی تواند این ویتامین را بسازد و یا ذخیره کند و باید به طور روزمره ویتامین ث به بدن برسد، نیاز بدن به ویتامین ث روزانه 200 میلی گرم است در واقع برای این که بتوانیم ذخیره بدن را برای این ماده حیاتی به میزان 500 میلی گرم ثابت نگه داریم لازم است حداقل روزانه 200 میلی گرم ویتامین ث میل کنیم، در این صورت می توانیم اطمینان داشته باشیم که هیچ وقت بیمار نمی شویم.

 

همچنین بخوانید:  آیا مصرف روزانه ویتامین ث ضروری است؟

 

ویتامین ث بین تمام ویتامین ها برای بدن بی همتا است :

این ویتامین مصونیت بدن را در برابر میکرب ها، بیماری ها و سرما و سرماخوردگی بالا برده و از پوست نیز محافظت می کند و در شهرهایی که آلودگی هوا زیاد است باید ویتامین ث بیشتری مصرف کرد.

منابع موجود سرشار از ویتامین ث :

جعفری، سیب، هندوانه، طالبی، مرکبات، گوجه فرنگی، اسفناج، فلفل سبز، گریپ فروت، گیلاس، کلم، پرتقال، لیمو و توت فرنگی سرشار از ویتامین ث می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ قرمز را با خواص درمان کم خونی، ضعف، کمبود تعرق، بی نظمی تنفس، فراموشی و نسیان، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، درمان سوءهاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0