topNotif

اعتماد به نفس در کودکان

1553 بازدید
12 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 28 آذر 1400

عوامل موثر در افزایش اعتماد به نفس در کودکان

تعریف اعتماد به نفس : اعتماد به نفس، مجموعه ای از باورها و احساسات است که ما درباره ی قابلیت ها و توانایی های خود داریم. در واقع اعتماد به نفس باور کردن توانمندی هاست، همچنین می تواند ترکیبی از احساس قابلیت و حس عشق و محبت تعریف کرد. کودکی که با موفقیت شاد است، اما عشق را احساس نمی کند، بی گمان اعتماد به نفس کمتری را تجربه می کند. افراد دارای اعتماد به نفس انتظارهای واقعی دارند و حتی اگر برخی از امیدهای آنان برآورده نشود، توانایی های خود را قبول دارند.

نقش اعتماد به نفس :

اعتماد به نفس، اصلی ترین کلید موفقیت در زندگی است و اعتماد به نفس بالا برای شادی و موفقیت کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد. اعتماد به نفس نشانه احساسی است که به توانایی خود داریم و رفتارمان بسیار واضح، این احساسات را نشان می دهد. والدین بهتر از هر کس می توانند اعتماد به نفس را در کودکان خود تقویت کنند و این کار سخت نیست، حال آن که اکثر والدین نمی دانند چگونه سخنان و رفتارشان بیشترین تاثیر را بر روی احساسات کودکان و اعتماد به نفس آن ها دارد. اعتماد به نفس بالا سلاح کودک است. کودکانی که احساس خوبی درباره توانایی های خود دارند، راحت تر می توانند با مشکلات پیرامون و فشارهای موجود در جهان مقابله کنند. آن ها به شادی و لذت بردن از زندگی بیشتر تمایل دارند. این کودکان واقع بین و معمولا خوش بین هستند.

اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس در کودکان

نشانه های اعتماد به نفس :

آگاهی از این نشانه ها به والدین کمک می کند تا در صورت نبودن نشانه های اعتماد به نفس بالا، برای تقویت آن اقدام لازم را انجام دهند. کودکان برخوردار از اعتماد به نفس بالا، از ارتباط با دیگران لذت می برند. آن ها در مناسبات اجتماعی راحت ترند، به فعالیت گروهی علاقه مند بوده و در عین حال از استقلال برخوردارند. آنان هنگام افزایش بحران های اطراف، برای یافتن راه حل مناسب تلاش می کنند و نقاط ضعف و قوت خود را می شناسند و آن ها را می پذیرند، ضمن آن که مثبت اندیش و خوش بین هستند.

آن چه از کودکان دارای اعتماد به نفس می بینید :

این کودکان به صورت مستقل عمل می کنند، مسئولیت پذیر هستند، از خلاقیت بالایی برخوردارند، به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند، در جمع قادر به اظهار نظر هستند، قادر به کنترل استرس خود می باشند، از کارهایی که انجام می دهند مطمئن هستند، از انجام کارهای جدید نمی ترسند، احساسات مثبت و منفی خود را کنترل می کنند، می توانند به دیگران پیشنهاد کمک بدهند.

 

همچنین بخوانید: نشانه های افسردگی در کودک و روش های درمان آن

 

عوامل موثر در ضعف اعتماد به نفس کودکان :

برخی از عوامل در ضعف اعتماد به نفس فرزندان دخیل است و چنانچه والدین از آن ها آگاه باشند و برای برطرف کردن آن ها تلاش داشته باشند، امید است که فرزندانی با اعتماد به نفس بالا پرورش دهند تا در آینده با گذراندن مراحل ترقی، مایه چشم روشنی و مباهات آنان باشند. مهم ترین عوامل موثر در ضعف اعتماد به نفس عبارتند از ؛ کوتاهی در محبت به کودک، تحقیر کودک، مقایسه کودکان با یکدیگر، انتظارات بیش از حد از کودک، زیر سوال بردن شخصیت کودک، محروم سازی کودک از نیاز های اساسی، زیاده روی در تنبیه کودک، زیاده روی در مراقبت از کودک، عیب جویی مداوم از کودک، زیاده روی در امر و نهی، به جای کودک حرف زدن یا به اصطلاح زبان کودک شدن.

راه کارهایی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان :

برخی از راهکارهای کارآمد برای تقویت اعتماد به نفس ذکر خواهد شد که والدین به اندازه ی عمل به این راه کارها، بازده اش را در افزایش اعتماد به نفس فرزندشان شاهد خواهند بود، که عبارتند از: ابراز محبت به کودک، استقلال دادن به کودک برای انجام کارهای مورد علاقه اش، گوش دادن به خواسته ها و گفته ها و نظرات کودک، کمک به کودک برای آموزش مهارت جدید، افزایش احساس مسئولیت در کودک، احترام گذاشتن به کودک، دادن حق انتخاب به کودک، تربیت صحیح کودکان، تحسین و تشویق رفتارهای مناسب، چشاندن طعم موفقیت به کودکان، ضرورت بازی و نشاط در کودکان، شناسایی و اصلاح باورهای نادرست فرزندان، تقویت هوش هیجانی در کودک.

نکته پایانی : در پایان خوب است بدانیم که اعتماد به نفس به یک باره ایجاد نمی شود، بلکه لازم است از آغاز تولد با رعایت اصولی که بیان شد، در تربیت صحیح کودک همت گماشت و در این راه استقامت ورزید تا اعتماد به نفس در وجود او به بار نشیند، فاصله خواستن تا توانستن یک گام است : (( خود باوری و اعتماد به نفس)).

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پک دمنوش آرامبخش را با خواص آرام کننده اعصاب، افزایش تمرکز، تسکین سردرد های میگرنی، درمان اضطراب و تشویش، درمان کم خوابی، برطرف کننده افسردگی و غم و کاهش دهنده استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0