اعتیاد در نوجوانان

1901 بازدید
10 بهمن 96
سمانه

اعتیاد در نوجوانان :

تمامی والدین، حداقل از هفت تجربه مهلک که می توانند زندگی فرزندشان را به مخاطره اندازد وحشت دارند. این تجربه های هراس آور عبارتند از :

  • قربانی خشونت شدن
  • صدمات اتفاقی
  • شکست تحصیلی
  • فعالیت های غیر قانونی
  • پیشامدهای ناگوار جنسی
  • ناامیدی منجر به خود کشی
  • سر و کار پیدا کردن با مواد مخدر و الکل

موضوع این مقاله، بررسی تجربه تلخ اعتیاد در فرزندان است که از بقیه مهم تر به نظر می رسد، زیرا پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر و الکل، امکان وقوع شش مورد دیگر را کاهش می دهد. مصرف مواد مخدر، چگونگی دیگر تصمیمات زندگی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر والدین آرزو دارند مشکل مصرف مواد، زیاده روی در مصرف آن ها و اعتیاد به طور کلی ریشه کن شود. فکر کردن به پایان یافتن مشقات و رنج های خانواده ها از این طریق، می تواند علت این احساس را توضیح دهد.

با تمام این احوال، دسترسی به مواد مخدر و مصرف آن ها به سادگی از بین نخواهد رفت. آرزوی ما تنهایی نمی تواند جلوی خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر را بگیرد. امروزه چه بپذیریم و چه نپذیریم، این مشکل بخشی از عادت اجتماعی گروهی از جوامع را تشکیل می دهد، که در تار و پود فرهنگ برخی ریشه دوانده اند و در زندگی روزمره بسیاری از افراد نقش فعال ایفا می کنند.

اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان

اعتقادات غلط :

اعتیاد به مواد مخدر، چیزی بیش از مشکلی ساده است. امروزه نیز همانند آن چه در تاریخ بشر رخ داده است، انسان ها به بهانه پزشکی، تفریح و… به مصرف مواد شیمیایی طبیعی یا مصنوعی روی می آورند تا از خواص درمانی، تسکینی، تغییر حالت ذهنی و رفتاری آن ها بهره مند شوند. زیرا هنوز عده ای مانند گذشته فکر می کنند که : اگر مواد مخدر تاثیر مثبتی بر فرد نمی گذاشت، افراد به مصرف آن روی نمی آوردند!

در جوامع بسیار ثروتمند و یا بسیار فقیر، یعنی در جایی که به دلیل کسالت ناشی از ثروت بسیار یا افسردگی ناشی از فقر بسیار، تنها چیزی که جوان را ارضا می کند مصرف مواد مخدر است، شاید تنها راه منطقی افزایش تعداد گزینه های گوناگون برای جوان است. فرصت های اجتماعی، معنوی، تفریحی، هنری، تحصیلی، خدماتی و شغلی، می توانند جایگزین های سالمی برای سرگرمی های پوچ ناشی از مصرف مواد مخدر باشند.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با داروهای اعتیادآور

 

بهترین شیوه برای مراقبت جوانان این است که، والدین آن ها، آن ها را با استفاده از راه های زیر، آماده برخورد با مشکلات مورد بحث کنند :

  • آگاه کردن فرزندشان در زمینه خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر و ارائه توصیه های لازم در صورت مصرف مواد مخدر.
  • آمادگی شخصی برای تشخیص علائم و انجام واکنش های لازم به هنگامی که مصرف مواد به فرزندشان آسیب می زند و زندگی خانوادگی را از هم می پاشد.
  • به کار گرفتن شیوه های پیشگیری لازم برای آماده سازی فرزند در زمینه برخورداری از زندگی مناسب و مستقل و عاری از وابستگی به مواد مخدر و الکل.
  • ارائه شیوه های پذیرش و برخورد با مشکلات احساسی و عاطفی و جلوگیری از تاثیر سوء آن ها در زندگی جوانان.

معنی اصطلاح به دور از اعتیاد :

امروزه دسترسی به مواد مخدر اگر چه واقعیتی دردناک به ویژه در نوجوانان در حال رشد است، اما تربیت فرزند به دور از اعتیاد هدفی شایسته و واقع گرایانه برای تمامی والدین به شمار می آید. تعاریف متفاوت این اصطلاح عبارتند از ؛ پرورش فرزندانی که هرگز با مواد مخدر و الکل سر و کار نخواهند یافت. پرورش فرزندانی که با پرداخت هزینه های فردی با این گونه مواد سر و کار پیدا می کنند، اما با گرفتن کمک های لازم، دوباره به زندگی سالم خود باز می گردند.

دوری مطلق از مواد مخدر ممکن است هدفی دشوار باشد، اما خوشبختی کنونی و آینده هر یک از نوجوانان به تحقق این هدف بستگی دارد. یکی از کلیدهای زیر بنایی تربیت فرزند، برقراری ارتباط است. پژوهشگران در این باب، معتقدند که تنها نقطه امید والدین در زمینه ی سلامت فرزند در حال رشد، این است که پیوسته با دختر و پسر خود درباره واقعیت مواد مخدر و اعتیاد به آن ها گفت و گو کنند. می توانید شیوه های صحیح گوناگون و متعددی را در این زمینه کسب کنید و از آن بهره ببرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ مرمکی را با خواص التیام بخش زخم ها، تقویت عمومی بدن، رفع بوی بد دهان، تسکین دهنده سردرد، ترک اعتیاد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0