topNotif

معرفی انواع اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی

1858 بازدید
01 شهریور 98
بهاره
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با انواع اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی آشنا شوید

ضعف شنوایی طیف وسیعی را از کم شنوایی خفیف تا ناشنوایی کامل یا کری را تشکیل می دهد که تمام انواع و اقسام آن به سه دسته کم شنوایی حسی عصبی، کم شنوایی حسی انتقالی و کم شنوایی مختلط تقسیم می شود. کم شنوایی حسی عصبی زمانی رخ می دهد که حلزون و یا عصب شنوایی که از گوش داخلی تا مغز ادامه دارد اختلال داشته باشد. کم شنوایی انتقالی وقتی به وقوع می پیوند که گوش داخلی، عصب شنوایی و مرکز شنوایی سالم است ولی انتقال صوت به علت وجود اختلال در گوش خارجی یا میانی با مانع مواجه می باشد. کم شنوایی مختلط نیز از اختلال شنوایی در سیستم حسی عصبی و انتقالی در گوش ایجاد می شود. حال در ادامه این مقاله با انواع اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی آشنا شوید.

 

معرفی انواع اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی

معرفی انواع اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی

 

انواع اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی

اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی حسی عصبی

اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی حسی عصبی یا ادراکی به علت اشکالاتی که در قسمت گوش داخلی یا در عصب شنوایی و یا مربوط به مرکز شنوایی در مغز بوجود می آید، می باشد. متاسفانه از نظر پزشکی برای چنین بیمارانی کار قابل ملاحظه ای نمی توان انجام داد. تمام این بیماری ها ممکن است پیش از تولد یا به هنگام تولد و یا بالاخره در جریان زندگی اتفاق افتد برخی از انواع آن به شرح زیر است.

1- ناشنوایی های ارثی

ناشنوایی های ارثی به دو گروه تقسیم می شوند که عبارتند از ناشنوایی های ارثی تنها که ممکن است حاصل ژن های معیوب والدین باشد که مانع رشد طبیعی حلزون و یا عدم تشکیل عصب شنوایی گردد و گروه دیگر ناشنوایی های ارثی همراه با ناهنجاری های مادرزادی که متاسفانه با هنجاری های چشمی، پوستی، استخوانی و بیماری هایی مختلف (مانند سندرم واردنبرگ، سندرم تریشر کولین، سندرم آشر و …) همراه است.

2- ناشنوایی های مادرزادی

این نوع ناشنوایی ها در اثر بیماری ها و مسمومیت های دوران بارداری (مانند بیماری های سرخجه، سیفلیس، مسمومیت های دارویی و …) و یا در اثر صدمات و بیماری ها به هنگام تولد اتفاق می افتد.

3- ناشنوایی های ناشی از صدمات مکانیکی

این عارضه معمولا بر اثر آسیب گوش داخلی و یا عصب شنوایی در اثر ضربه های وارده به جمجمه حاصل می شود. ضربات وارده ممکن است به استخوان گیجگاهی برسد گاهی طولی، زمانی عرضی و برخی اوقات به هر دو صورت شکستگی پدید آید. بر حسب اینکه به چه قسمتی از گوش آسیب وارد شود کری حسی عصبی و یا کری انتقالی و یا حتی کری مختلط بوجود می آید. در برخی موارد علاوه بر اختلالات شنوایی ممکن است قطعی اعصاب صورت گیرد و فلجی قسمت های مربوطه را نیز همراه داشته باشد.

4- کری ناشی از عفونت ها

عفونت پرده های مغز (مننژیت) غالبا به عصب شنوایی آسیب می رساند و گاهی نیز حلزون را تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری اوریون یا بیخ گوشی در کودکی ممکن است باعث کری حسی عصبی گردد که در بیشتر مواقع یک طرفه است. بیماری مخملک نیز به نوبه خود ضایعاتی در گوش داخلی پدید می آورد.

 

همچنین بخوانید:  با علایم سرطان گوش آشنا شوید

 

5- ناشنوایی ناشی از مسمومیت های دارویی و مواد شیمیایی

مصرف داروهای مختلف در این زمان بسیار فراوان و متنوع می باشد در مورد مصرف داروها و اثرات سوئی که برخی از آن ها بر قسمت های مختلف بدن دارد باید احتیاط کرد و با نظر پزشک از آن ها استفاده نمود. داروهایی از خانواده آمینوگلیکوزیدها مانند کلرامفیل، نئومایسین، جنتامایسین و الکومایسین و دی هیدرواسترپتومایسین ابتدا روی بخشی تعادلی تاثیر سو گذاشته و وزوز گوش و سرگیجه ظاهر می شود و با مصرف زیاد آن روی حلزون نیز اثر کرده و ناشنوایی پدید می آید.

کانامایسین، کینین نیز اثر نامطلوب روی گوش داخلی دارد و منجر به وزوز گوش و ناشنوایی می شود از جمله مواد شیمیایی مانند ارسنیک و سرب موجب آسیب عصب شنوایی می شود.

6- پیر گوشی

عارضه پیر گوشی با بالا رفتن سن همراه با پیر شدن سایر ارگان های بدن شروع می شود این بیماری از کم شنوایی ضعیف شروع شده و تدریجا به وسعت آن افزوده می گردد. در بیشتر موارد اولین کم شنوایی از فرکانس های متوسط بالا شروع می شود و به فرکانس های متوسط می رسد و‌به ندرت به فرمانس های پایین ادامه پیدا می کند. در بیشتر موارد این بیماری به صورت دو طرفه ظاهر می شود.

7- ناشنوایی عصبی در کم کاری بعضی از غدد داخلی بدن

در اثر کمبود ترشحات هورمون تیروکسین از غده تیروئید موجب کم شنوایی می گردد و حتی گاهی منجر به کری می شود این عارضه معمولا شدید بوده و در بیشتر موارد حتی با درمان قابل برگشت نمی باشد.

8- ناشنوایی های شغلی

این نوع شنوایی ها بر حسب نوع کار و شغل که افراد دارند در محیط های صنعتی، سرو‌صداهای زیاد و انفجار و حتی گرمای زیاد ناشنوایی هایی بوجود می آید. ناشنوایی های شغلی که بیشتر در نزد کارگران پیدا می شود ابتدا فرکانس های بالا ۸۰۰۰ و ۴۰۰۰ را گرفتار کرده و تدریجا فرکانس های شنوایی هم گرفتار می شوند. بنابراین انجام آزمایش های شنوایی سنجی در کسانی که در کارخانجات و مکان های پر سر و‌صدا کار می کند بایستی به طور مرتب انجام شود تا پیش از بروز ضایعات شنوایی از آن پرهیز شود. برخی از این ناشنوایی ها عبارتند از:

1- اغلب اوقات ضربه های ناشی از انفجارات و یا گرمای شدید در گوش موجب می شود پارگی در پرده صماخ و یا گسیختگی در استخوانچه های گوش میانی ایجاد کند و پاره ای اوقات ضربه های شدید ممکن است به گوش داخلی نیز آسیب برساند در این حالت سرگیجه، وزوز گوش و حتی کم شنوایی و ناشنوایی بوجود می آید.

2- ناشنوایی و کم شنوایی به علت صدای زیاد موجود در مراکز صنعتی از مهمترین و شایعترین بیماری های گوش می باشد اگر شخصی در مدت طولانی در معرض صدایی قرار گیرد که شدت آن بیش از ۸۵ دسی بل باشد حلزون گوش او آسیب دیده، ابتدا کم شنوایی و ادامه آن ناشنوایی است.

عواملی مانند سن، حساسیت افراد، مدت زمان برخورد با صدای بلند و تداوم برخورد با صدای بلند در ناشنوایی های شغلی موثر است.

9- ناشنوایی در تومور عصب شنوایی

عارضه بسیار نادر گوش است اولین علامت آن و وزوز گوش بوده و ناشنوایی ممکن است ماه ها تا سال ها بعد از بوجود آمدن تومور و ایجاد وزوز گوش عارضه شود. در مراحل پیشرفته بیماری سر گیجه دائمی نیز بروز می کند. با فشار زیادی که تومور بر روی عصب شنوایی ایجاد می کند سرانجام ناشنوایی حاصل می گردد و ممکن است عصب چهره ای را نیز تحت تاثیر قرار دهد و فلجی در بعضی از ماهیچه های قورت را پدید آورد.

 

معرفی انواع اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی

معرفی انواع اختلالات ناشنوایی و کم شنوایی

 

10- کری ناگهانی

اغلب کری های ناگهانی یک طرفه است و علل حقیقی آن ها به خوبی روشن نشده و بیشتر حسی عصبی است علل احتمالی عبارت از پارگی حلزون در اثر ضربه، مصرف برخی از داروها، عفونت های میکروبی مثل لابیرنتیت، سیفلین، مننژیت و عفونت های ویروسی مثل اوریون، سرخک، آبله مرغان و عوارض عروقی و تومورهای زاویه ای مخچه و پایک های مغزی و سایر مراکز سلسله اعصاب است.

کم شنوایی انتقالی

عدم انتقال صوت به گوش داخلی ممکن است علل مختلفی داشته باشد که همه آن ها را کم شنوایی های اننقالیمی گویند و انواع آن را به سه دسته تقسیم می کنند.

  • انسداد مجرای گوش خارجی
  • بیماری پرده صماخ
  • بیماری و اختلال در گوش میانی
1- انسداد مجرای گوش خارجی

بسته بودن مجرای گوش خارجی ممکن است مادرزادی بوده و یا دلایل دیگری داشته باشد. در مورد انسداد مادرزادی مجرای گوش اصلا تشکیل نمی شود و یا اینکه به صورت ناقص بوجود می آید در حالت اول کم شنوایی شدید عارض می شود. اگر بسته بودن مجرای گوش خارجی یک طرفه باشد شخص از لحاظ شنوایی و تکلم مشکل چندانی را ندارد و تنها تعیین سمت صدا برایش دشوار است. در بیشتر موارد یک جراح ماهر می تواند مجرای مسدود شده را باز کند. در حالتی که مجرای گوش خارجی به صورت ناقص تشکیل شده باشد کم شنوایی مختصری در بیمار ظاهر می شود.

علل دیگر انسداد مجرای گوش ممکن است مربوط به جمع شدن ماده مترشحه مجرای گوش به نام جرم یا موم و یا فرو رفتن ماده خارجی در آن و یا بوجود آمدن تومورهایی درون این مجرا و بالاخره عفونت هایی است که در آن بوجود آید. در تمام این حالات کم شنوایی حاصل در حد ضعیف، متوسط و یا شدید حاصل می شود که با رفع انسداد شنوایی به حالت اولیه بر می گردد.

2- کم شنوایی به علت بیماری های پرده صماخ

بیماری های مختلفی که پرده صماخ را آزرده می کند کم شنوایی پدید می آورند برخی از بیماری ها عبارتند از میرنژیت اوتیت و اسکلروز در مورد اول عفونت ویروسی پرده تمپان می باشد که به صورت تاول هایی روی آن ظاهر می شود و موجب اختلال در ارتعاش آن می گردد. در مورد اسکلروز غشا لیفی پرده گوش ترکیبات کلسیم دار را حذب کرده کلفت و سخت می شود. اغلب این عارضه بعد از بهبودی از بیماری های عفونی حاصل می شود و کم شنوایی حاصل می گردد. در مورد اوتیت که عفونت های باکتریایی یا قارچی است که منجر به تورم، اختلال در تحدب و عفونت پرده تمپان شده و کم شنوایی با شوک های مختلف بوجود می آید.

در اثر عوامل مختلفی که پارگی در پرده گوش پیش می آید بر حسب آن که میزان پارگی چه اندازه باشد و در چه قسمتی از آن ایجاد شده باشد میزان کم شنوایی انتقالی متفاوت است.

3- کم شنوایی به علل بیماری و اختلال در گوش میانی

یکی از بیماری های مهمی که در گوش میانی حاصل می شود اوتیت است. در این بیماری عفونت حاصله در گوش میانی به علت تورم مجرای شیپور استاش نمی تواند از حلق به خارج راه یابد، لذا پرده گوش را پاره می کند و از گوش چرک خارج می شود حاص این امر کم شنوایی خفیف یا متوسط است گاهی ممکن است عفونت در استخوانچه های گوش میانی گسیختگی ایجاد کند بر حسب میزان پارگی پرده صماخ و‌ میزان گسیختگی استخوانچه ها میزان ناشنوایی متغیر می باشد.

این بیماری در کودکان خردسال و دبستانی شایع می باشد که بایستی سریعا معالجه گردد گاهی اوقات توکسین میکروب های اوتیت از راه دریچه بیضی به درون لابیزنت نفوذ می کند و باعث کم شنوایی مختلط (هم حسی عصبی و حس انتقالی) می کند. در اثر ضربه های مختلف به سر مخصوصا در منطقه گیجگاهی و یا ورود جسم خارجی تیز به درون گوش ممکن است علاوه بر پارگی پرده صماخ استخوانچه های گوش میانی را از هم بگسلد و از یکدیگر جدا نماید و کم شنوایی انتقالی را پدید می آورد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ سداب را با خواص کاهش دهنده میل جنسی، ضدباکتری، ضدشکنندگی عروق موئینه، ضدبارداری، ضدحساسیت، ضدالتهاب، ضداسپاسم، آنتی اکسیدان، ضدنفخ، ضدسرفه، قی آور، معرق، قاعده آور، افزایش دهنده حافظه، حشره کش، محرک، مقوی معده، کرم کش، بندآورنده خون ریزی و شل کننده عضلات، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0