آشنایی با انواع اگزما در کودکان و نوزادان

2568 بازدید
17 تیر 98
بهاره
,,

با انواع اگزما پوستی در کودکان و نوزادان آشنا شوید

اگزما (از کلمه یونانی ekzein به معنی جوشش) یک حالت التهابی پوست است که در بافت شناسی با اسفنجی شکل شدن سلول ها مشخص می شود. از نظر بالینی بر حسب شدت و مدت، ضایعات به دو گروه حاد و مترشح که بثورات پاپولو وزیکولر (Papulovesicular) دارد و نوع مزمن که پوسته دار و خشک و ضخیم است تقسیم می شود. کلمات اگزما و درماتیت اغلب به صورت مترادف هم بکار می روند. یکی از آسیب پذیرترین گروه های سنی نسبت به انواع اگزما نوزادان و کودکان می باشند. حال در ادامه این مطلب شما را با انواع اگزما در کودکان و نوزادان آشنا خواهیم کرد.

 

آشنایی با انواع اگزما در کودکان و نوزادان

آشنایی با انواع اگزما در کودکان و نوزادان

 

آشنایی با انواع اگزما در کودکان و نوزادان

اگزما آتوپیک

اگزما آتوپیک (Atopic Eczema) یکی از شایعترین انواع اگزما در کودکان و نوزادان می باشد که که همراه با خارش و قرمزی پوست است. این بیماری به دلایل مختلف وراثتی، عوامل محیطی، ضعف سیستم ایمنی بدن، حساسیت غذایی و غیره ایجاد می شود. بهترین درمان برای این اگزما استفاده از نرم کننده ها، دارو های ضد التهاب موضعی و سیستمیک است. اگر علت آتوپیک حساسیت غذایی باشد منع استفاده از برخی مواد غذایی الزامی است، به ویژه برای کودکان شیرخوار، رعایت تغذیه توسط مادر بسیار ضروری می باشد.

پیتریازیس سفید

پیتریازیس سفید (Pityriasis alba) یک بیماری شایع دوران شیرخواری و کودکی است که به صورت نواحی سفید رنگ خشک و کمی پوسته دار اغلب در صورت و قسمت فوقانی تنه ایجاد می شود. در افرادی که پوست تیره تر دارند این بیماری واضح تر است و در افراد سفیدپوست پس از تماس با آفتاب ظاهر می شود. این بیماری نگران کننده نیست و به والدین این اطمینان داده می شود که اگزما بهبود می یابد، تنها اقدام لازم استفاده از مرطوب کننده ملایم مثل لوسیون یا یک پماد نرم کننده است.

اگزمای اطراف دهان

این اگزما به اگزمای لیسیدن هم معروف است و به علت عادت به لیسیدن لب ها، گاز گرفتن لب یا مکیدن شست و آبریزش از دهان ایجاد می شود. این اگزما در اگزمای آتوپیک شایعتر است.

پمفولیکس

پمفولیکس (Pompholyx) که گاهی به نام dyshidrotic eczema نامیده می شود، عبارت است از ضایعات تاولی کوچک یا بزرگ و حاد و در کف دست ها (cheiropompholyx) و کف پاها (podopompholyx) که اوایل کودکی بسیار نادر است اما در هر سنی ممکن است رخ دهد. حملات به صورت ایجاد تاول های گروهی که بعضی از آن ها ممکن است بزرگ و کشیده باشند، ظهور می کند.

یک بیمار ممکن است دچار چند حمله در طول سال شود. این بیماری ممکن است در فصول خاص به ویژه در بهار شدت یابد. استعداد ارثی، احتباس عرق و هیجانات را جز علل بیماری می دانند. درمان پمفولیکس شبیه اگزمای حاد و مترشح است که شامل کمپرس پرمنگنات، مصرف کورتن موضعی، آنتی هیستامین خوراکی و استراحت می باشد.

اگزمای سکه ای (Discoid Eczema)

این نوع اگزما در کودکان برخلاف نوع بزرگسالان نسبتا نادر است و بیشتر در افراد مبتلا به آتوپیک دیده می شود. بثورات اگزمایی حدود مشخص دارند و سکه ای شکل می باشند.

 

همچنین بخوانید:  بثورات پوستی در کودکان و علائم این بیماری ها

 

اگزمای سبورئیک

اگزمای سبورئیک (Seborrhoeic dermatitis) یکی ار انواع اگزما پوستی است که ظهور آن در جوانان و بالغین با نوزادان و شیرخواران متفاوت است. در جوانان این اگزما معمولا در پوست سر به صورت شوره، و در انواع شدید به صورت قرمزی و پوسته ریزی در ابروها، پلک ها، چین لب و بینی، پشت گوش ها و قسمت فوقانی سینه مشاهده می شو. زیر بغل، زیر پستان ها و چین کشاله ران ممکن است مبتلا شوند. درمان پوست سر با شامپوی مخصوص (tar) می باشد. ضایعات در صورت و تنه معمولا به کرم سولفور۲ درصد و اسید سالیسیلیک ۲ درصد جواب می دهد.

نورو درماتیت

نورو درماتیت (lichen simplex chronicus) عبارت است از نواحی موضعی و معمولا غیر قرینه از پوست ضخیم شده ناشی از خارش و سایش مداوم می باسد. در جوانان به ویژه دختران شایع است. محل های شایع ابتلا، پشت گردن، مچ دست ها، قوزک ها و نواحی تحتانی ساق می باشد.

اگزمای جلو پا در جوانان (Juvenile forefoot eczema)

این اگزما یک بیماری است که جدیدا اطلاعات آن تکمیل شده است و پاهای کودکان مدرسه ای را مبتلا می کند. این بیماری معمولا محدود به قسمت جلوی کف پا بوده و شفاف، خشک، کمی پوسته دار و دارای شقاق های دردناک می باشد. علت اصلی آن را مواد صنعتی که در کفش ها بکار می رود، می دانند. شیوع آتوپی در این کودکان و وابستگان آن ها بسیار بالا است.

اگزمای تماسی حساسیتی

این اگزما به علت حساسیت به مواد شیمیایی که با پوست در تماس اند ایجاد می شوند. این حالت یک حساسیت تاخیری (نوع ۴آلرژی) است که در فردی که قبلا به حساس کننده های موضعی حساس شده ایجاد می شود. اگزمای تماسی حساسیتی در کودکان به ویژه گروه سنی زیر ۱۰ سال، نادر است. علل شایع در کودکان عبارتند از:

  • نیکل
  • کفش (به ویژه لاستیکی)
  • گیاهان (به ویژه پیچک سمی)
  • بانداژهای چسبنده
  • داروهای موضعی
  • مواد آرایشی

اگزما معمولا محدود به ناحیه تماسی است و تشخیص آن بدیهی است، هر چند که شناخت آلرژی تماسی آنقدرها واضع نمی باشد، بنابراین هنگام گرفتن تاریخچه دقیق احتمال بیماری را باید در نظر داشت. اگزمای تماسی آلرژیک به گیاهان به ویژه پیچک سمی در آمریکا شایع است و به صورت ضایعات خطی و تاول های ریز تظاهر می کند. اگر به ماده ای به عنوان محرک آلرژی مشکوک هستید، می توانید آن را با تست جلدی روی پوست نواحی غیر مبتلا که معمولا پشت می باشد و بعد از ۴۸ تا ۹۶ ساعت خوانده می شود، مشخص کرد. به طور استاندارد وطبق توافق های بین الملی، مخلوطی از مواد حساسیت زای شایع جهت ارزیابی این بیماران تهیه شده است.

نکته: از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کرده و پس از ظهور بثورات پوستی به ویژه در کودکان و نوزادان به پزشک مراجعه نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن گل سرخ را با خواص نشاط آور، ضد تب، ضدعفونت، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، مسهل صفرا، ضد یبوست، تقویت کننده لثه، ریزش مو، پوست و روده ها جلوگیری از ریزش، مفید برای بثورات پوستی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0