topNotif

انواع عشق در زندگی زناشویی

1664 بازدید
09 فروردین 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با انواع عشق در زندگی زناشویی آشنا شوید

از بعد روانشناسی وجامعه شناسی عشق والاترین و عمیق ترین شكل ارتباطی بین یك زن و مرد است كه می توان برای آن سه جز اصلی اشتیاق، صمیمیت و تعهد را قائل شد. این سه ضلع كه به مثلث عشق دكتر اشترنبرگ معروف است، دوام رابطه را نشان می دهد. بر اساس این مثلث انواع عشق وجود دارد كه در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

انواع عشق در زندگی زناشویی

همان طور كه پیشتر گفته شد، عشق شامل سه ضلع اصلی اشتیاق، صمیمیت و تعهد است. در زندگی زناشویی اینكه كدامیك از اضلاع مثلث عشق وجود داشته و بارز باشد، عشق به انواع زیر تقسیم می شوند:

 

انواع عشق در زندگی زناشویی

انواع عشق در زندگی زناشویی

 

1- عشق دوستانه (فقط صمیمیت)

در این حالت زن و شوهر تقریبا همانند خواهر و برادر نسبتا به هم نزدیك و صمیمی هستند و ارتباط احساس عاطفی و جنسی آن ها هم فقط در حد تكلیف و برآوردن نیاز فیزیولوژیكی همدیگر است. بر حسب اینكه زوج در چه جامعه و یا چه باورهایی زندگی می كنند، هر یك از آن ها دارای زندگی فردی (مثبت یا منفی) نیز خواهند بود.

2- عشق تهی (فقط تعهد)

در این حالت تنها چیزی كه وجود دارد تعهد است (البته ارتباط فیزیكی و انسانی بسیار منطقی و بی روح نیز وجود دارد). نمونه بسیار مشخصی از این نوع ارتباط، ازدواج های اجباری و نیز زن و شوهرهایی كه هر یك در شهر یا كشوری زندگی می كنند و یا بسیاری از زوجین که در دوران میانسالی هستند. معمولا امكان اصلاح چنین نوع و ازدواج هایی بسیار كم است.

3- عشق شیدایی (فقط شوق و هوس)

در این نوع عشق كه معمولا به عشق های آتشین معروف است تنها نیروی محرك، شیفتگی و هوس بوده و نمونه معروف آن عشق و علاقه شدید برخی افراد نسبت به هنرپیشه ها و افراد معروف است (معمولا یك طرفه) و به دلیل عدم وجود صمیمیت و تعهد، از بی ثباتی بسیار زیادی برخوردار است. زیرا مدت كمی پس از دست یافتن به چنین معشوقی بر اساس اصل عادت، آن نیروی جاذبه شدیدا كاهش می یابد و فرد با رسیدن به این واقعیت كه آنچه در ذهن خود از معشوق ساخته بوده بیشتر رویا و آرزو بوده و نه شناخت واقع گرایانه،و نیز به دلیل عدم وجود صمیمیت و تعهد رابطه به نفرت تبدیل می شود.

4- عشق رمانتیك (صمیمیت + شوق و هوس)

این حالت یك قدم جلوتر از عشق شیدایی بوده و علاوه بر جذبه و كشش عاطفی و جنسی شدید، درجاتی از نزدیكی و صمیمیت نیز وجود دارد ولی برنامه و هدفی برای ارتباط طولانی مدت و تعهد اخلاقی و قانونی وحود ندارد و یا اینكه امكان آن وجود ندارد. یا اینكه به عشق همدلاته تبدیل می شود.

 

همچنین بخوانید:  چگونه قلب یک زن را تسخیر و او را عاشق کنید

 

5- عشق ساده دلانه (شوق + تعهد)

نمونه این نوع رابطه ازدواج های سریع و برق آسایی هستند كه بدون بررسی و شناخت كامل همدیگر و در نظر گرفتن وجوه مشتركات اصلی و شخصیتی، فقط به دلیل جاذبه فیزیكی و نیاز به ازدواج رخ می دهد و صمیمیتی كه بر خواسته از شناخت است وجود ندارد. احتمال موفقیت چنین رابطه ای بستگی به شانس (وجود اجزا و ویژگی های نزدیك و پیوند دهنده) و كار كردن بر روی ارتباط است.

6- عشق همدلانه (صمیمیت + تعهد)

در چنین رابطه ای آن شوق، هیجان و كشش جنسی وجود نداشته و یا شدیدا كاهش یافته است.در صورت عدم چاره جویی بسیاری از عشق های رمانتیك و شیدایی به این نوع عشق و رابطه تبدیل خواهند شد. احتمال تداوم این نوع رابطه زن و شوهری بیش از سایر انواع فوق الذكر است ولی در طولانی مدت (و عدم اصلاح آن) فرد حداقل در ذهن خود در آرزوی تجربه عشق رمانتیك خواهد بود.

7- عشق واقعی یا تمام و كمال (شوق + صمیمیت + تعهد)

این همان رابطه و عشقی است كه همه افراد طبیعی به دنبال آن هستند و معمولا رسیدن به آن سخت و حفظ آن سخت تر است. مفهوم چنین نوع عشقی این نیست كه زوج با هم مشكل و اختلافی ندارند بلكه آن هانیز همانند بقیه زوجین هر از گاهی بحث و مشاجره دارند ولی آن ها به دلیل توانایی در بر قراری ارتباط، هوش و ذكاوت، صداقت، محبت و گاهی از خودگذشتگی و ایثار (دو طرفه) به مشكلات فائق می آیند و این خود باعث مستحكم شدن رابطه میان آن دو می شود.

توجه: آنچه در مورد اجزا و یا اضلاع مثلث عشق ذكر شد باور قلبی فرد (و رفتار بر اساس آن) نسبت به آن ها و نه صرف گفتار، اقرار و یا نمایش فرد است.

چند نكته:

  • در روابط زناشویی هر یك از زوجین ممكن است نوع متفاوتی از رابطه عاشقانه را با همسر خود داشته باشد (مثلا یكی عاشق شیدا باشد و دیگری عاشق ساده دل)
  • در عشق شیدایی و رمانتیك تعهد معمولا كوتاه مدت و گذراست.
  • عامل بسیاری از طلاق ها نه به دلیل انتخاب فرد نامناسب بلكه به دلیل عدم توانایی یا تمایل در تغییر دادن خود است.
  • عشق رمانتیك یك عشق بی قید و شرط است ولی عشق واقعی حتما مشروط است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن گل سرخ را با خواص نشاط آور، ضد تب، ضدعفونت، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، مسهل صفرا، ضد یبوست، تقویت کننده لثه، ریزش مو، پوست و روده ها جلوگیری از ریزش مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0