topNotif

انواع فیبرگیاهی و فواید آن

1472 بازدید
15 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

با انواع فیبرگیاهی و فواید آن آشنا شویم

سوالی که در مورد فایبر مطرح می شود این است که چه چیزی در فایبر، این قسمت خشن غیر قابل هضم سبزیجات و میوه ها و دانه ها و حبوبات وجود دارد که تا این اندازه آن را برای سلامتی مفید می دانند. مهمترین خاصیتی که در فایبر وجود دارد این است که فایبر در جریان هضم غذا نمی شکند و هضم و جذب نمی شود و عینا دست نخورده و بدون تغییر از معده می گذرد و وارد روده ها می شود و پس از جذب مقدار زیادی آب، همراه با مدفوع دفع می شود و دقیقا همین صفت هضم نشدن است که خاصیت دارویی و شفابخشی بسیار جالب را به آن داده است.

انواع فایبر در میوه ها و سبزیجات و دانه ها و حبوبات یکسان نیستند و به طور کلی دو نوع فایبر وجود دارد، فایبر قابل حل در آب و فایبر غیر قابل حل در آب. مثلا سیب دارای مقداری فایبر قابل حل در آب، ولی دانه های غلات نظیر جو و گندم بیشتر از نوع فایبر غیر قابل حل در آب هستند و هر دو نوع فایبر بدون اینکه هضم شوند از مجاری روده ها عبور کرده، ولی از نظر خواص با هم متفاوتند.

مثلا به افرادی که دارای کلسترول بالا هستند توصیه می شود از مواد غذایی حاوی فایبر قابل حل در آب استفاده کنند تا کلسترل خون شان پایین بیاید، در مقابل به اشخاصی که بر اساس سوایق ارثی خانوادگی مستعد مبتلا شدن به سرطان روده ی بزرگ هستند توصیه می شود که بهتر است از انواع مواد غذایی حاوی فایبر غیر قابل حل در آب استفاده کنند.

فایبر قابل حل در آب :

اکثر موادی که بیماری زا هستند، از قبیل ترکیبات شیمیایی موجود در آلودگی های محیط زیست و یا مقدار زیاد کلسترول، اولین ضربه آسیب زای خود را در مجاری گوارش وارد می کنند. مثلا وقتی که یک قطعه گوشت قرمز می خورید، مولکول های چربی و کلسترول از طریق جدار روده ها گذشته و وارد جریان خون می شوند. یا اگر یک ماده مضری داخل مدفوع باشد در حالی که به بستر روده بزرگ مالیده می شود ممکن است به سلول های حساس آسیب برساند و احتمالا خطر سرطان را افزایش دهد.

انواع فیبرگیاهی و فواید آن

انواع فیبرگیاهی و فواید آن

در داخل روده ی بزرگ، فایبر های قابل حل در آب نظیر آن چه که در لوبیای پخته وجود دارد، بیشترین خدمت را برای حمایت انسان انجام می دهد، زیرا فایبرهای قابل حل در آب وقتی که در آب حل می شوند به صورت یک ماده لزج چسبنده ای جدار روده ی بزرگ را پوشانده و مانع آسیب رساندن مواد مضر می شوند. مثلا اگر گوشت قرمز را با مقداری لوبیای پخته بخورید، فایبرهای قابل حل در آب لوبیا، به صورت ماده ی لزج چسبنده در آمده و مانند یک دام، ملکول های چربی کلسترول را در خود می گیرد و مانع عبور آن ها از جداره روده و ورود به خون می شود و همراه با مدفوع از بدن خارج می شود و در نتیجه در این افراد احتمال خطر بیماری های قلبی برای آن ها به حداقل می رسد.

همچنین این نوع فایبر باعث می شود که هضم مواد غذایی آهسته انجام گیرد، کمک می کند که انسان مدت بیشتری احساس سیری نماید و کمتر میل به خوردن غذای دیگری قبل از وعده بعدی غذای اصلی بنماید.

 

همچنین بخوانید:  تاثیرات درمانی فیبرها در پیشگیری و درمان انواع مختلف بیماری ها

 

فایبر غیر قابل حل در آب :

فایبرهای غیر قابل حل در آب، نظیر سبوس گندم از طریق دیگری به سلامت انسان کمک می کنند. این نوع فایبرها چون باعث می شوند حجم مدفوع زیادتر شود، روده ها می توانند سریع تر آن را حرکت داده و خارج سازند، که این امر خیلی مهمی است زیرا هر چه قدر مدفوع زمان بیشتری در روده بزرگ بماند مواد مضر موجود، فرصت بیشتری دارند که به سلول ها آسیب وارد سازند و فرآیند سرطان آغاز شود. و با مصرف این نوع فایبر، در نتیجه احتمال خطر ابتلا به سرطان کولون کاهش می یابد.

تحقیقات نشان داده که خوردن فایبر غیر قابل حل در آب به قدر کافی خطر سرطان پستان را نیز کاهش می دهد. زیرا هر چه زن ها در دوران زندگی بیشتر در معرض هورمون استروژن باشند، به همان نسبت خطر سرطان پستان برای آن ها بیشتر است و فایبر غیر قابل حل در آب، استروژن را در مجاری هاضمه به دام می اندازد و باعث می شود استروژن کمتری در بدن جریان داشته باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

انجیر خشک را با خواص کمک به کاهش وزن، درمان یبوست، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و انواع مختلف سرطان، تنظیم کننده فشار خون، درمان اختلالات پوستی، پیشگیری از زایمان زودرس، تقویت حافظه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0