topNotif

انواع گونه های نعنا

6155 بازدید
17 مهر 96
عطارک
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

معرفی گیاه نعنا و خواص طبی آن

نعنا گیاهی است (از تیره نعناع) علفی و چند ساله دارای ساقه چهارگوش برگ های سده متقابل و گل های صورتی کوچک گرد. هم برگ و ساقه آن معطر بوده و دارای کرک های ترشحی محتوی اسانس مانتول است، این گیاه را یک سال می کارند و ریشه آن در زمین چند سال می ماند و هر سال بهره می دهد و همراه سبزیجات خورده می شود و مصرف داروئی نیز دارا می باشد، طبیعت آن گرم است.

قسمت مورد استفاده نعنا :

برگ  و ساقه.

مواد اصلی و موثر در نعنا :

فلاونوئیدها، مشتقات اسید کافئیک، معطر، منوکرپن ها، پلی فنول ها، فیبر غذایی، کارتنوئیدها.

انواع گونه های نعنا

انواع گونه های نعنا

 

اثرات و خواص طبی نعنا :

ضد میکروب، ضد سرطان، ضد التهاب، ضد نفخ  و اسپاسم، آرامبخش، ترشح کننده صفرا، متسع کننده عروقی، محرک (خصوصا رحم)، معطر، خنک کننده، این گیاه عمدتا در تخفیف علایم گوارشی سو هاضمه (نفخ، قولنج) و خوش بو کردن بوی دهان (خوشبو کننده گیاهی)کاربرد دارد ولی در جلوگیری از عفونت های گوارشی نیز تا حدودی موثر است.

فوائد و موارد مصرف نعنا :

کمک به درمان سو هاضمه، نفخ، روده تحریک پذیر، کمک به پیشگیری از سرطان (از جمله روده، پوست، ریه)، پیشگیری از عفونت های گوارشی، تخفیف علایم حساسیت، کمک به درمان سنگ صفرا (مجاری صفراوی بدون انسداد).

نعنا در طب سنتی:

کمک به درمان سرما خوردگی، درمان عفونت تنفسی، تهوع، استفراغ، درد قاعدگی، سردرد.

 

همچنین بخوانید:  معرفی فواید و مضرات نعنا برای زن باردار

 

فراموش نکنیم :

  • افراد مبتلا به ترش کردن و رفلاکس مری بهتر است از مصرف بیش از حد نعناع خودداری کنند (ممکن است موجب تشدید ناراحتی آنها شود).
  • نعناع گیاهی است مفرح و مقوی قلب و اعصاب و لطیف کننده خون یعنی کار اعضا و اندام هایی که ترکیبات خون را تنظیم می کنند تسهیل نموده و اندام های دفع کننده مواد زائد خون را فعال می سازد افرادی که خون استفراغ می کنند در صورتی که زیاد نباشد از شش ها باشد یا از معده، اگر نعنا تازه را کوبیده و عصاره آن را اخذ و به بیمار بخورانند، سبب قطع خونریزی خواهد شد اما چنان چه خونریزی شدید باشد و دسترسی به پزشک و بیمارستان باشد بهتر است بیمار را فورا بستری نمایند و دستور فوق در خونریزی غیر شدید و یا در مواقعی است که وسیله بستری نمودن بیمار زیر نظر پزشک متخصص نباشد.
  • زنانیکه خونریزی غیر طبیعی دارند، چنانچه عصاره برگ های تازه نعنا را گرفته و بیاشامند خون ریزی آنان قطع خواهد شد.
  • در بعضی ناراحتی های گوارشی نظیر دیر هضم شدن غذا، درد دهان معده و خود معده، بادگلوهای غیر طبیعی، نفخ شدید دستگاه گوارش چنانچه مقداری برگ نعنا را با نیم برابر آن پرسیاوشان بجوشانند و میل نمایند ناراحتی را برطرف خواهد کرد.
  • درمان فوری سکسه؛ افردی که به سکسکه غیر طبیعی مبتلا شده اند می توانند برگ های تازه چند شاخه نعناع را با مقداری آب انار ترش بخورند سکسه قطع خواهد شد.
  • عرق نعنا حالت تهوع را زائل می کند و در فصول گرم سال که افراد آب بسیار می خورند بهتر است گاه گاهی مقداری عرق نعناع را به صورت تنها یا همراه شربت ها میل نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق نعنا دوآتیشه را با خواص تقویت کننده دستگاه گوارش، ضد اسهال، بادشکن، برطرف کننده ناراحتی معده، رفع دل درد و دلپیچه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0