انواع گیاه ختمی و خواص آن

3508 بازدید
07 بهمن 96
سمانه

انواع گیاه ختمی و خواص آن را بهتر بشناسیم !

در این مطلب انواع مختلف گیاه ختمی ، فواید و مضراتش و نحوه استفاده از آن برای درمان بیماری های مختلف و تاریخچه آن ها را به شما عزیزان معرفی می کنم، امیدوارم از این گیاهان استفاده کرده و از فواید آنها بهره مند شوید.

ختمی بری و ختمی اوفی سینال دو نوع از ختمی هستند. ختمی بری حاوی موسیلدژ مقادیر کمی اسانس فرار، تانن، نوعی رنگ دانه از دسته آنتوسیانین‌ها، مواد نشاسته‌ای، ماده چرب، یک فلروونوئید، یک ماده رنگی آلتئیدین و … می‌باشد.

خواص ختمی بری :

طبع آن گرم و مرطوب است. ختمی بری دارای خواص مدر، تب بر، قابض، سرد و خنک کننده (گل های آن)، شاداب کننده، مقوی معده و تب بر، دافع سرفه، ضد‌التهاب و مسهل و ملین می‌باشد.

گل و ریشه و تخم ختمی بری در موارد کاهش دهنده تب و کم کننده دردهای سخت زایمان هستند و از دم کرده گل آن جهت تنظیم جریان گردش خون و خونریزی و بی نظمی‌های مدت ماهیانه و به صورت استعمال داخلی درمان تب‌های نوبه ای و خون در ادرار، رفع یبوست، تسکین روماتیسم و آنژین و سرفه استفاده می شود.

دم کرده 2 تا 4 گرم برای اسهال و پیچش شکم می توان استفاده کرد و به عنوان داروی کم کننده تحریکات سرفه دم کرده 2 تا 5 گرم مصرف می‌شود. به شکل ضماد به صورت بمالید در موضع مورد‌ نظر از برگ و ریشه با تمام قسمت های گیاه جهت رفع آماس و التیام زخم ها می توان استفاده کرد.

ختمی اوفی سینال :

ختمی اوفی سینال دارای ترکیباتی نظیر لعاب، مواد چرب، نشاسته، اسانس، قند است، ریشه آن حاوی مواد روغنی بتائین، آلبومین، ماده معطر فرار، مواد معدنی و فسفات می‌باشد.

 

همچنین بخوانید:  خواص گل های خوراکی و فواید درمانی ها آن ها

 

خواص ختمی اوفی سینال :

طبع آن گرم و مرطوب است. ختمی اوفی سینال دارای خواص ملین، مقوی سینه، آرام بخش، ضدالتهاب، مسهل، ضدسرفه، حلال، مدر، التیام دهنده جراحات، نرم کننده است. از ختمی اوفی سینال در موارد یبوست، ورم لثه، سوزش ادرار، التهابات مجاری تنفسی، ورم های بناگوش، دردهای مقعد و ورم پستان، دردهای مفاصل، التهاب سینه و بیماری های مثانه، دل پیچه، سنگ کلیه، خونریزی داخلی، تنظیم عادت ماهیانه، عفونت روده و … مورد استفاده قرار می گیرد.

در استعمال داخلی جوشانده ریشه ختمی اوفی سینال و برگ های ختمی برای معالجه اسهال و تسکین سرفه و سردی مزاج استفاده می شود و نرم کننده مخاط روده مصرف می شود.

تمام قسمت های گیاه خصوصا ریشه حاوی لعاب فراوان است که سوزش و التهاب را تسکین می دهد. جوشانده و یا شربت گل ختمی مدت ها برای رفع سرفه، سوزش گلو و درمان برونشیت (التهاب نایژه) تجویز می‌شد.

جوشانیده دو یا سه قاشق غذاخوری برگ و ریشه ختمی در یک لیوان آب با کمی شکر، صبح و ظهر و شب تناول نمایند برای درمان سنگ کلیه و مثانه، کمی ترشح ادرار و عدم دفع ادرار نافع است. 5 تا 15 گرم ختمی اوفی سینال را در دو لیوان آب جوش نیم ساعت دم کرده صبح، ظهر و شب هر دفعه یک استکان از آن را تناول نمایید بسیار نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه ختمی را با خواص درمان ناراحتی های پوستی، رفع سرفه های خشک، تب بر، درمان اسهال خونی، ادرارآور، رفع ترشحات عادت ماهیانه، تنظیم قند خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مجتبی منصوری
    29 خرداد 1397

    سلام

    مطالب خیلی جالبی دارید، سپاس

  2. احمد نجابت
    17 خرداد 1397

    سلام
    سپاس برای مطالب خوبتان

0