اهمیت تغذیه در سلامت زنان

1427 بازدید
12 مرداد 97
سمانه

تغذیه و زنان

تغذیه غیر سالم که به معنای عدم استفاده درست و متعادل از مواد غذایی در دسترس می باشد از مشکلات گریبان گیر جهان در حال حاضر است. این امر به اپیدمی چاقی و افزایش وزن در بسیاری از جوامع منجر گردیده است. چاقی پیامدهای نامطلوبی برای سیستم مراقبت بهداشتی و اقتصاد جامعه دارد و با مشکلات جدی و بیماری هایی همانند دیابت نوع دو، بیماری قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی همراه می باشد. چاقی همچنین با میزان بالای انواع خاصی از سرطان ها همراه است و در آمریکا هفتمین علت مرگ و میر عنوان گردیده است.

افزایش مشکلات روحی با افزایش وزن

چاقی در ایجاد مشکلات روحی نیز نقش دارد، به طوری که در این گونه افراد گوشه گیری، شرم و افسردگی شایع است. افزایش وزن در زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در زنان وزن به تدریج در سنین باروری افزایش یافته و سپس در حوالی یائسگی به حداکثر می رسد. طبق آمار تقریبا 20 درصد زنان دهه 20 در مقایسه با 50 درصد در زنان 50 – 59 سال دچار افزایش وزن می باشند.

به طور کلی این واقعیت که شیوع افزایش وزن و چاقی در زنان بیش از مردان افزایش یافته است یک مسئله هشدار دهنده است. در تمام گروه های سنی چاقی در دو دهه اخیر افزایش نشان می دهد. به طور کلی مسئله چاقی در زنان هم به دلیل بیماری های جسمی که استعداد ابتلا به آن ها را دارند و هم به دلیل بیماری های روحی روانی اهمیت می یابد. الگوهای غذایی و سبک زندگی کم تحرک و نیز استرس های اجتماعی، اقتصادی بدون شک در ایجاد چاقی موثر هستند. عدم مصرف غذاهای چرب و پر کالری، تعدیل مناسب ترکیبات غذای مصرفی، افزایش مصرف فیبر و سبزیجات در جهت پیشگیری بسیار موثر می باشد. همچنین فعالیت بدنی نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت.

اهمیت تغذیه در سلامت زنان

اهمیت تغذیه در سلامت زنان

شواهد موجود حاکی از آن است که حتی با کاهش 5 – 10 درصد وزن اضافه و حفظ آن تاثیرات مطلوبی در سلامت فرد ایجاد خواهد شد. محدودیت کالری مصرفی، تعدیل رفتار و ورزش پایه های اصلی درمان هستند. موانع عمده که می توانند در عدم اقدام به درمان موثر باشند علاوه بر فقدان آموزش و عدم اطلاع کافی شامل درآمد پایین، محدودیت وقت و فقدان آموزش های حرفه ای می باشد.

سو تغذیه در زنان !

سو تغذیه علاوه بر فقر و جهل و نادانی یک مشکل جدی خصوصا در جهان در حال توسعه می باشد که تاثیر عظیمی بر سلامت و رفاه زنان در تمام دوره های حیات آن ها دارد. علل ایجاد سو تغذیه متعدد بوده و از تامین ناکافی غذا و پرهیزهای غذایی تا تخلیه فیزیولوژیک ذخایر بدن طی بچه آوردن های مکرر متغیر می باشد اما توزیع نابرابر غذا در بین افراد خانواده، نیز یک نقش کلیدی و عمده دارد.

در بسیاری از نواحی جهان در حال توسعه به دلایلی از جمله فقر، نا آگاهی به ویژه در مورد نیازهای تغذیه ای دختران و زنان، ارزش و بها کمتر دختران نسبت به پسران بیشتر مواد غذایی و بهترین آن ها به پسران داده شده و دختران و زنان از باقی مانده غذا استفاده می کنند. در سراسر جهان اطلاعات آماری حاصل از پژوهش های موجود آشکار می نماید که میزان بارز سو تغذیه در زنان نسبت به مردان نتیجه تغذیه انتخابی افراد خانواده است.

 

همچنین بخوانید: مصرف مکمل های غذایی در دوران بارداری

 

فقدان تغذیه کافی به عوارض و پیامدهای منفی مانند کمبود انرژی برای فعالیت های مختلف (علی الخصوص زایمان)، ایجاد بیماری هایی چون کم خونی یا همان فقر آهن، کمبود ید و استعداد بیشتر در ابتلا به عفونت می شود. همچنین سو تغذیه بر سلامت زنان طی سنین باروری تاثیر زیادی دارد، به طوری که حدود 450 میلیون زن بالغ در سنین باروری در کشورهای در حال توسعه به علت کمبودهای تغذیه ای در دوران کودکی دچار ناتوانی می شوند.

کمبودهای تغذیه ای بر میزان مرگ و میر مادران، احتمال تولد نوزاد کم وزن با رشد کم و دچار محرومیت پروتئین می افزاید. افزایش احتمال آسیب مغزی در فرزند، کاهش شانس بقا و مشکلات یادگیری بعدی در کودک را موجب می شود.

گسترده ترین بیماری های تغذیه ای

کمبود تغذیه در بسیاری از موارد آشکار نیست و اثرات آن با حاملگی زودرس و متعدد تشدید می شود. کمبود آهن که در صورت شدت کم خونی ایجاد می کند، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی از گسترده ترین بیماری های تغذیه ای در جهان می باشد. در جهان در حال توسعه به طور متوسط 40 درصد از زنان از آن رنج می برند که بیشتر در آفریقا و آسیا می باشند. برمبنای یک برآورد 60 درصد زنان آسیای جنوبی و 44 درصد از آفریقا دچار کمبود آهن می باشند.

کم خونی می تواند سال ها بدون تشخیص و درمان نشده باقی بماند. در طی دوران حاملگی کم خونی زندگی کودک و نیز مادر را می تواند با خطر مواجه سازد. در حاملگی شانس بروز کم خونی بیشتر است، به طوری که در آسیای جنوبی در 83 درصد زنان حامله در خاور دور دو سوم و در جهان صنعتی 10 درصد زنان حامله دچار کم خونی می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گرده نخل را با خواص درمان  ناباروری، بهبود عملکرد مغز و حافظه، ترمیم بافت های بدن، پایین آوردن فشار خون، کاهش کلسترول بد، تاثیر مثبت بر سلول های عصبی، تأخیر نشانه های پیری، تحریک سیستم گوارشی، درمان مسمومیت، جلوگیری از رشد تومورهای خوش خیم و بدخیم ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0