topNotif

اوقات مناسب برای مطالعه

1367 بازدید
15 آبان 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

اوقات مناسب برای مطالعه را بشناسیم

قبل از پرداختن به این موضوع که بهترین وقت برای مطالعه چه زمانی است، مهم ترین مسئله تعیین یک ساعت مشخص و ثابت برای مطالعه است. برنامه مطالعه باید همواره ثابت و بدون تغییر باشد. اگر ما هر روز به دلخواه خودمان هر وقت که پیش آمد یا باری به هر جهت وقتی را صرف مطالعه کنیم، توفیقی در مطالعه به دست نخواهیم آورد.

بهترین زمان برای مطالعه صبح است چون بدن استراحت لازم را کرده و ذهن هنوز با مسائل روزمره درگیر نشده است اما عده ای نیز معتقدند مطالبی که قبل از خواب مرور می شود بهتر از مطالبی به یاد می آید که مواقع دیگر فرا گرفته می شود. البته اگر واقعا قصد یادگیری در کار باشد، کلمه اگر موضوع را مشکل می کند چون خیلی از مردم قبل از خوابیدن کمتر یاد می گیرند تا در اوقات روز و به خصوص در صبح که این خود صد در صد در درک مطالب اولیه تولید اشکال می کند.

در هر صورت می توان از هر دو وضعیت بهره گرفت و گفت در ساعت های اولیه روز سعی کنید مطالب را فرا گیرید تا قوت کافی برای درک آن ها و کسب مهارت در به کار بردنشان را داشته باشید و قبل از خوابیدن آن ها را مرور کنید. مرور قبل از خواب موجب می شود جزئیاتی را که قبل از آن بهتر متوجه نبوده اید بهتر به خاطر بسپارید.

اوقات مناسب برای مطالعه

اوقات مناسب برای مطالعه

جالب است بدانیم: 

اخیرا عده ای از محققین نظریه ای داده اند مبنی بر این که ساعات بین 8:30 تا 6:30 بعد از ظهر بهترین زمان برای مطالعه است. این پژوهشگران می گویند: علم جدید “علم گاه زیست شناسی” می گوید در هر ساعت از شبانه روز انسان استعداد و توانایی خاصی دارد. طبق عقاید قبلی پزشکان انسان طی ساعات مختلف شبانه روز در یک حالت تعادل پایدار به سر می برد.

اما یافته های اخیر علم گاه زیست شناسی (کرونوبیولوژی) نشان می دهد، بدن انسان در طی شبانه روز متحمل تغییرات زیادی در این زمینه می شود و در هر ساعت از روز توانایی خاصی دارد.

این محققین معتقدند حافظه کوتاه مدت و سرعت انتقال فکری در بیشتر افراد در ساخت آخر صبح تا اوایل بعد از ظهر به بیشترین حد فعالیت می رسد. بهترین زمان برای فعال شدن حافظه دراز مدت از ساعت 8:30 تا 6:30 بعد از ظهر است بنابراین این اوقات زمانی بسیار مناسب برای مطالعه به شمار می رود. در ساعت آخر شب و اوایل صبح میزان حافظه دراز مدت، درک مطلب و فراگیری دروس در کمترین حد ممکن است.

 

همچنین بخوانید: میل به کتابخوانی و انگیزه های مطالعه

 

  • مطالعه در زمان های پی در پی و کوتاه موثر است.
  • ساعت های آخر شب زمان مناسبی برای مطالعه نیست.
  • مقدار مطالعه نباید از حد معمولی 1/5 الی 2 ساعت تجاوز کند.
  • مطالعه نباید زمانی باشد که خستگی بر بدن ما حاکم است.
  • برای حفظ کردن و فعالیت های دیگر زمان های پی در پی و کوتاه از لحاظ سرعت و یادآوری آن بهتر از یک مدت طولانی است. هر وقت فکرتان منحرف و متوجه موضوعات دیگر شد مطالعه را متوقف کنید.
  • مطالعه در شب امتحان ضررهای زیادی دارد از جمله باعث اضطراب و پریشانی می شود که خود مانع یادگیری است.
  • اگر فرصت شما محدود است سعی نکنید کتاب را با سرعت مطالعه کنید.
  • زود خواندن یک کتاب به معنای خوب خواندن آن نیست.
  • بهترین زمان برای مطالعه زمانی است که تشویش خاطر و نگرانی نداشته باشید و روح و جسم شما در یک وضعیت مطلوب باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

صمغ کندر را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکین اعصاب، تسکین دردهای مفصلی، تقویت حافظه، رفع بوی بد دهان، مقوی قلب، قاعده آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0