topNotif

توصیه های کاربردی در اولین ملاقات کودک با دندان پزشکی

1447 بازدید
08 دی 98
بهاره
,

اولین ملاقات کودک با دندان پزشکی چه زمانی باید صورت گیرد؟

شاید شما هم به عنوان یک فرد بالغ با ترس و لرز به دندان پزشکی مراجعه می کنید و یاد و خاطره اولین دیدار با داندان پزشک شما را مضطرب کند.اولین ملاقات کودک با دندان پزشکی از رویدادهای مهم زندگی کودک محسوب می شود به طوری که برخی از روانشناسان عقیده دارند، تجربه اولین دیدار دندان پزشک با کودک مهمترین ملاقات در زندگی او می باشد. برخورد دوستانه دندان پزشک، دستیار، پرستار و منشی می تواند در روحیه کودک اثر بسیار خوبی بر جای بگذارد و او را تشویق به همکاری هر چه بیشتر کند. حال در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که اولین ملاقات کودک با دندان پزشکی چه زمانی باید صورت گیرد.

 

توصیه های کاربردی در اولین ملاقات کودک با دندان پزشکی

توصیه های کاربردی در اولین ملاقات کودک با دندان پزشکی

 

اولین مراجعه کودک به دندان پزشکی چه زمانی باید صورت گیرد؟

بهترین زمان برای دندان پزشکی کودکان، پایان یک سالگی زندگی یا حداکثر هنگامی است که همه دندان های شیری کودک در دهانش ظاهر شده باشند. عادت مراجعه منظم به دندان پزشک ممکن است از ایجاد بیماری های دهان و دندان و همچنین درد جلوگیری کند.

توصیه های کاربردی در اولین ملاقات کودک با دندان پزشکی

به جز در مواقع اورژانسی، بهتر است برخی توصیه ها را به هنگام مراجعه به دندان پزشکی رعایت نمایید. در اولین دیدار از پزشک بخواهید تنها یک معاینه کوتاه، دریافت سوابق و بنابر نیاز، عکس برداری از کودک صورت گیرد. همچنین، توصیه می شود، در دیدار بعدی در رابطه با درمان، بررسی تغذیه و وضع بهداشت دهان کودک، معرفی دستیار یا پرستار، آشنایی کودک با ابزار دندان پزشکی و استفاده از فلوراید در مطب (فلورایدتراپی) صحبت شود. فلورایدتراپی موقعیت خوبی است که کودک و دندان پزشک یکدیگر را تا حدی بشناسند و چون برای نخستین بار برای کودک انجام می شود، ناراحت کننده نباشد.

توجه داشته باشید که اولین ملاقات کودک با دندان پزشکی نباید با ساعت خواب یا ساعت بازی او مقارن باشد. قبل از مراجعه، به کودک خود بگویید که دندان پزشک دوست توست و می خواهد به سلامتی تو کمک کند.

از کودکان با سنین متفاوت در مطب دندان پزشکی چه انتظاری باید داشت؟

اگر چه رفتار کودک بیشتر با رشد ذهنی مرتبط است تا سن عددی آن، اما دانستن برخی مشخصات رفتاری کودک با توجه به سنش، می تواند عملکرد پزشک را بهتر پیش ببرد.

کودک یک تا سه ساله

همکاری چنین کودکانی محدود و غیرقابل پیش بینی است. آن ها هنوز نمی توانند خطر خیالی و خطر واقعی را از همدیگر بشناسند. آن ها در محیط دندان پزشکی از چراغ روشن و اشیای نوک تیز دچار وحشت می شوند. از اینکه تنها گذاشته شوند به شدت می ترسند، بنابراین توصیه می شود که پدر یا مادر و یا یکی از خویشاوندان نزدیک، کودک را همراهی کند.

کودک سه ساله

کودکان در این سن از افراد ناآشنا خجالت می کشند، اما فرآیند اجتماعی شدن شروع شده است و کودک می خواهد دست به تقلید از سایرین بزند. با این حال طاقت و تحمل او محدود است و باید در طرح درمان مورد ملاحظه قرار گیرد.

 

همچنین بخوانید:  مراقبت از دندان شیری و باورهای اشتباه در مورد دندان های شیری

 

کودک چهار ساله

میزانی از اعتماد به نفس و استقلال را به دست آورده است و می تواند بدون حضور پدر یا مادر در مطب دندان پزشکی حاضر شود. کودک اینک عموما فردی اجتماعی است که می خواهد از بزرگترها تقلید کند. مایل به کمک به دیگران است. کنجکاوی و تخیلات زیاد از دیگر مشخصه هایی هستند که دندان پزشک می تواند از آن ها برای کنترل کودک استفاده کند.

کودک پنج ساله

در بهترین دوره قبل از دبستان از نظر همکاری قرار دارد. به طور معمول خیلی زود خود را با محیط دندان پزشکی وفق می دهد. کودک در این سن نسبت به تعریف و تمجید بسیار حساس است. اینک حرکات ظریف در او در حال تکامل است. با این حال هنوز قادر نیست که به طور موثر و دقیق مسواک بزند.

کودک شش ساله

در بدترین دوره از نظر سازگاری قرار دارد. غالبا هراسان است و گاه ممکن است بداخلاقی کند. در 6 سالگی کودک رفته رفته شروع به تفکر منطقی می کند و متقاعد ساختن او ممکن است دشوار باشد.

کودکان هفت و هشت ساله

عموما معقول و منطقی هستند. حرکات ظریف در آن ها اینک به خوبی تکامل یافته است. تفکر منطقی در این گونه کودکان به سرعت در حال تکامل است. خودمحور بودن که مشخصه کودکان قبل از دبستان است در این کودکان از بین می رود و کودک می تواند به صورت گروهی عمل کند. تا حدودی مسئولیت را می پذیرد و اهمیت قواعد را تا اندازه ای درک می کند. کودکانی که در این سنین هستند، غالبا انعطاف ناپذیر هستند و چیزها برای آنان خوب یا بد است.

کودکان نه ساله تا پیش از سن بلوغ

این گروه از کودکان، عمدتا از خود همکاری نشان می دهند و فعال هستند. کودک پذیرای نظرات بزرگسالان است و برای کودک زمان مناسبی است تا مسئولیت رعایت بهداشت دهان و دندان خود را به عهده بگیرد.

کلام آخر اینکه، والدین عزیز توجه داشته باشید اولین تجربه دندان پزشکی برای کودکان بسیار مهم است، زیرا می تواند زمینه ساز همکاری های بعدی و یا ترس در کودک شود. بهتر است اولین و آخرین ملاقات کودک با دندان پزشک کوتاه باشد. در اولین دیدار باید به کودک فرصت لازم داده شود تا به خود متکی شود و در آخرین دیدار با خاطره ای خوشایند مطب دندان پزشکی را ترک کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قُسط تلخ را با خواص محرک، نیرودهنده، رفع کننده سوء هضم های همراه با نفخ، گرم کننده بدن، ضد دل درد، بندآورنده اسهال، مسکن درد دندان (به صورت جویدن)، عطسه آور (به صورت پودر)، بادشکن و افزاینده بزاق دهان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0