topNotif

ایدز چگونه به وجود می آید؟

1747 بازدید
22 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

ایدز چگونه به وجود می آید؟ تعریف های مربوط به اچ آی وی و ایدز

اچ آی وی چیست ؟

اچ.آی.وی یک ویروس نقص ایمنی انسانی است که وقتی وارد بدن انسان می شود به سلول های سفید خون به نام سلول های تی یا سی دی حمله کرده و بعد از تکثیر آن سلول ها را تخریب می نماید. با کاهش تعداد این سلول ها سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف می شود و در نهایت فرد به ایدز مبتلا می شود.

فرق بین اچ آی وی و ایدز چیست ؟

وقتی فرد به اچ آی وی آلوده می شود این ویروس در سلول های تی یا سفید خون تکثیر می شوند. سلول های بدن شروع به ساختن پادتن برای مبارزه با ویروس می نمایند، که در حدود 6 هفته پس از آلودگی در خون ملاحظه می شود. متاسفانه این پادتن ها نمی توانند ویروس را به طور کامل از بین برده، در نتیجه سلول های تی هم نمی توانند وظیفه مراقبت از بدن در برابر عفونت های فرصت طلبی که افراد سالم به شکل طبیعی و بدون هیچ مشکلی با آن ها مبارزه می کنند به عهده بگیرند. زمانی که مجموعه ای از این عفونت ها در بدن فرد به وجود می آید در اطلاح می گویند او مبتلا به بیماری ایدز شده است. طبق بررسی افراد مبتلا به اچ آی وی در طی 10 سال یا بیشتر از زمان ورود ویروس به بیماری ایدز دچار می شوند.

علایم بیماری اچ آی وی چیست؟

علایم بیماری ایدز همان عفونت های فرصت طلب هستند که در اثر ضعف دستگاه دفاعی بدن پیشرفت می کنند. ویروس ها و قارچ ها عامل بسیاری از این امراض به شمار می روند. علت ابتلای فرد به عفونت های فرصت طلب این است که ویروس ایدز سلول های دفاعی ویژه را، که بیشتر از سیستم هومور در ایمنی بدن در بیماری های قارچی، تک یاخته ای و ویروسی نقش دارند، تخریب می کند. نشانه های ایدز در بزرگسالان شامل حداقل دو نشانه اصلی و یک نشانه فرعی است و این در صورتی است که عامل دیگری در ضعف دستگاه دفاعی بدن نقش نداشته باشد.

 

ایدز چگونه به وجود می آید؟

ایدز چگونه به وجود می آید؟

 

نشانه های اصلی بیماری اچ آی وی

اسهال شدید که عامل کاهش وزن بیمار نیز است، بارزترین نشانه ایدز محسوب می شود. بیمار در اثر اسهال لاغر می شود و اغلب از تب های مداوم و عرق کردن های شبانه رنج می برد.

نشانه های فرعی بیماری اچ آی وی

علاوه بر اسهال و تب، این بیماری شامل نشانه های فرعی نظیر تورم غدد لنفاوی در قسمت های مختلف بدن (مانند کشاله ران، زیر گلو و زیر بغل)، برفک های سفید روی زبان و سقف دهان، تبخال و تاول های آبکی مزمن روی پوست، زونای عود کننده، ذات الریه و … دارد.

اچ آی وی از چه راه هایی سرایت می کند؟

اچ آی وی در مایعات بدن افراد آلوده یعنی خون، منی، ترشحات مهبل، بزاق و شیر مادر وجود دارد. این ویروس از راه هایی همچون تماس های جنسی کنترل نشده به خصوص در هم جنس بازان، استفاده از سرنگ مشترک آلوده به ویروس توسط معتادان، انتقال مادر به جنین هنگام بارداری، زایمان و شیردهی، خون های اهدایی آلوده به ویروس، استفاده از سوزن های آلوده در خالکوبی و کارهای بهداشتی انتقال می یابد، ولی این ویروس از راه تماس های معمولی و روزانه افراد با یکدیگر مثل دست دادن، عطسه و سرفه، بوسه معمولی، استفاده از وسایل شخصی، حمام و استخر و نیش حشرات انتقال نمی یابد.

چگونه می توان اچ آی وی را در یک فرد تشخیص داد؟

تشخیص ویروس از طریق اندازه گیری پادتن های ضد ویروس در خون فرد توسط روش های آزمایشگاهی صورت می گیرد. اچ آی وی از شش هفته تا شش ماه بعد از ورود به بدن قابل اندازه گیری می باشد، بهتر است افرادی که در معرض رفتارهای پر خطر قرار دارند برای شناسایی ویروس به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید: سوالات و جواب هایی در مورد ایدز

 

راه های پیشگیری از ورود اچ آی وی به بدن چیست؟

  • عدم استفاده از سرنگ مشترک توسط افراد معتاد
  • داشتن رابطه جنسی امن
  • مادران باردار مبتلا به ویروس باید در طول دوران بارداری، زایمان و پس از آن زیر نظر پزشک باشند و از شیردهی به کودک خودداری نمایند
  • خودداری از خالکوبی های غیر بهداشتی
  • کنترل خون های اهدایی

فردی که با اچ آی وی زندگی می کند با چه مشکلات جسمانی ای رو به رو است؟

اوایل ورود ویروس به بدن ممکن است فرد علایم مشخصی نداشته باشد ولی به تدریج دچار مشکلاتی می شود که از فردی به فرد دیگر متفاوت است از جمله : خستگی، سردرد، خشکی دهان، کاهش انرژی، بثورات جلدی، کم شدن وزن بدن، اسهال، تهوع و استفراغ، مشکل خواب، برفک و ضایعات دهانی، زیاد شدن درد بدن، تورم غده های لنفاوی، کم شدن حافظه کوتاه مدت، تعریق شبانه، تب های تکرار شونده، زخم های اندام تناسلی، عفونت های باکتریایی- ویروسی یا قارچی، تاری دید، مشکلات قاعدگی از جمله نا منظمی، دردناکی و حتی توقف قاعدگی، ریزش مو، کم خونی و ناتوانی کلی در عملکرد روزانه، البته باید توجه داشت که این علایم ممکن است در بیماری های دیگر نیز مشاهده شود لذا باید با انجام آزمایشات احتمال سایر بیماری ها را رد کرد.

فردی که با اچ آی وی زندگی می کند با چه مشکلات روانی رو به رو است؟

خشم یک واکنش معمول در فرد مبتلا به اچ آی وی می باشد. از دست دادن کنترل بدن، از دست دادن استقلال در زندگی، احساس ناتوانی و ناامیدی همگی خشم فرد را بر می انگیزند.

معمولا او از خود می پرسد چرا من؟ من چه کرده ام که مستحق این بیماری شده ام؟ البته همه اینها واکنش طبیعی نسبت به بیماری است. این خشم ممکن است نسبت به خود، فامیل، دوستان، مسئولین مراقبتی، خداوند و تمام جهان باشد. احساس خشم به خود می تواند به احساس گناه منتهی شود.

افسردگی که ناشی از هیجانات خشم، ترس، احساس عدم کنترل بر زندگی و عدم اطمینان نسبت به آینده می باشد. نشانه های افسردگی شامل از دست دادن علاقه در ایجاد رابطه با اطرافیان و دوستان، علاقه نداشتن به انجام فعالیت، بی علاقه بودن به مراقبت از خود، احساس عدم خوشحالی بیش از شش هفته، کاهش اعتماد به نفس و خودباوری، از دست دادن انرژی، ناتوانی در تصمیم گیری، تغییر در عادات غذا خوردن، مشکل خواب، اضافه وزن یا کاهش وزن در کوتاه مدت و افکار خودکشی.

ترس یک پاسخ مشترک به شرایط معمول محیطی، روانی – عاطفی و جسمانی می باشد که تا حدی لازم و بیش از آن مشکل ساز است. افراد مبتلا به اچ آی وی بنا به شرایط، تحت تاثیر فشار روانی قرار دارند که می توان آن را با انجام روش های آرام بخشی عضلانی، تصویرسازی ذهنی، مراقبه، دعا و تکرار عبارت های مثبت کنترل نمود.

جلسات روان درمانی ایدز چگونه به وجود می آید؟

شروع جلسات روان درمانی با معرفی مشاور و آشنایی با اعضای گروه و بیان هدف از تشکیل جلسه ها می باشد. موضوع های این جلسات شامل تعاریف مربوط به اچ آی وی و ایدز، تعریف ابعاد کیفیت زندگی مربوط به سلامت، اهمیت تغذیه و اهمیت ورزش می باشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

رازک را با خواص تقویت اعصاب، معده، رحم، مبارزه با سرطان و ایدز، کاهش میل جنسی و آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0