topNotif

بابونه کبیر چیست و چه خواصی دارد؟

2885 بازدید
13 اردیبهشت 97
سمانه

بابونه کبیر و خواص عرق آن:

در کتب طب سنتی بابونه کبیر را با نام های دیگر اقحوان و اقحوان کبیر و بابونه گاوی و کرکاش و کرکیش نام برده اند، این گیاه دارای ترکیبات شیمیایی همچون بورنئول یا کامفول که نوعی الکل قوی است می باشد به علاوه دارای مقداری از انواع ترپن ها و سایر مواد می باشد که منشا آن بوی قوی متصاعد شده از گیاه در اثر مالش آن است.

خواص عرق بابونه کبیر:

از بابونه کبیر و عرق آن به عنوان ضد اسپاسم و برای تسکین تب استفاده می شود و تنتور آن حشره کش است، عرق بابونه کبیر از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی ایران گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که گرم کننده قوی، باز کننده گرفتگی ها و انسداد مجاری کبد و دهانه عروق و رقیق کننده خون غلیظ در مثانه و تحلیل برنده ورم رکتوم می باشد، ترشح ادرار و عرق را زیاد می کند و قاعده آور است و برای سقط جنین موثر می باشد، سنگ مثانه را خرد می کند و برای درد مثانه و ورم طحال و استسقا و رفع صدا و درد معده نافع است و در استعمال خارجی برای تقویت بینایی مفید است.

اگر به همراه عسل خورده شود مدر قوی است و رقیق کننده خون در مثانه و معده و مسکن درد های آن می باشد، شیاف آن در مهبل قاعده آور قوی و برای تقویت نیروی جنسی مفید است، اسراف در خوردن عرق بابونه ایجاد سردرد و سنگینی سر می نماید و از این نظر باید با سکنجبین و گل نیلوفر خورده شود و مضر دهانه ی معده است و از این نظر باید با بنفشه و انیسون و سکنجبین خورده شود.

بابونه کبیر چیست و چه خواصی دارد؟

بابونه کبیر چیست و چه خواصی دارد؟

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان بر روی گیاه بابونه ی کبیر به این نتیجه رسیده اند که عرق بابونه ی کبیر برای رفع ناراحتی ها و اشکالات عادت ماهانه و مسائلی هم چون وضع حمل مفید است همچنین برای رفع سردرد های شدید و مزمن و میگرن مفیده بوده و از بهترین دارو ها برای سلامت و صلابت رحم می باشد و برای رفع سرماخوردگی و ناراحتی ها و التهاب سینه تجویز می شود.

عرق بابونه ی کبیر عاملی برای کاهش فشار خون!

در آزمایشی که در مورد اثر گل و عرق بابونه ی کبیر بر روی میگرن انجام گرفته، نشان داده شد که این گیاه ممکن است برای کاهش فشار خون نیز موثر باشد و فشار خون بالا یکی از اختلالات جدی است که نیاز به دقت و مراقبت شدید پزشکی دارد، مصرف گل و عرق بابونه ی کبیر هیچ عوارض جانبی نا مساعدی بیش از دارو های شیمیایی صنعتی استاندارد فشار خون ندارد.

عرق بابونه کبیر عاملی موثر در اختلالات هاضمه!

گل و عرق بابونه کبیر شبیه گیاه هم خانواده اش بابونه رومی محتوی ماده ی موثر شیمیایی است که عضلات نرم مجاری هاضمه را رام می کند و اثر ضد اسپاسم دارد، بنابراین توصیه می شود اشخاصی که اختلالات سو هاضمه دارند خوردن گل و عرق بابونه ی کبیر را بعد از هر غذا آزمایش کنند.

عرق بابونه کبیر عاملی برای رفع ناراحتی های زنانه!

خاصیت ضد اسپاسم گل و عرق بابونه ی کبیر نه فقط عضلات نرم مجاری هاضمه بلکه عضلات نرم رحم را نیز آرام می کند، احتمالا یکی از دلایل تاثیر بابونه ی کبیر بر روی میگرن، توانایی این گیاه در خنثی کردن آثار زیان آور موادی است به نام پروستاگلاندین است در بدن پروستاگلاندین ها مواد بیولوژیکی بسیار فعالی هستند که با درد ها و التهاب ها در قسمت های مختلف بدن ارتباط دارند و هم چنین در گرفتگی و انقباض رحم نیز نقش موثری دارند و خواص ضد اسپاسم و ضد پروستاگلاندین گل و عرق بابونه ی کبیر نقش موثر تاریخی این گیاه را در رفع ناراحتی های رحم تایید می کند.

 

همچنین بخوانید:  خواص فوق العاده بابونه

 

نکته :

  • چون گل و عرق بابونه ی کبیر عادت ماهانه را افزایش می دهد بنابراین زنان باردار جدا از خوردن آن احتراز کنند.
  • در برخی موارد نیز ممکن است موجب زخم یا التهاب هایی در داخل دهان شود یا ایجاد دل درد کند که این موارد با قطع خوردن آن رفع خواهد شد
  • چون بابونه ی کبیر در جلوگیری از لخته شدن خون موثر است اشخاصی که مبتلا به اختلالات خونی هستند و از دارو های ضد لخته شدن خون استفاده می کنند برای خوردن گل و عرق بابونه ی کبیر باید با پزشک مشورت نمایند،
  • در مورد اشخاص مبتلا به میگرن عرق بابونه ی کبیر سردرد های میگرنی را کاهش می دهد ولی مصرف آن در کوتاه مدت معالجه نمی کند و باید در مدت طولانی مصرف شود.

تا به حال عوارض جانبی برای مصرف دراز مدت گل و عرق گیاهی گزارش نشده است قابل ذکر است که مصرف بابونه ی کبیر و عرق آن باید در حد مجاز باشد و به استثنای زنان باردار و مادران شیرده و اشخاصی که اختلالات لخته شدن خون دارند و از دارو های ضد لخته شدن خون استفاده می کنند برای  سایر اشخاص بالغ مصرف آن مجاز اعلام شده است ولی به هر حال بهتر است با نظر کارشناس گیاه درمانی و پزشک مصرف شود.

کلام آخر

شیخ ابوعلی سینا برای این گیاه خواص متعددی همچون رفع انسداد عروق و افزایش ترشح عرق و ادرار و رفع گرفتگی عادت ماهیانه زنان و حتی در برخی موارد برای سقط جنین و قطع سرفه و خونریزی از سینه و ده ها ناراحتی دیگر آن را تحویز می کرده است، دانشمندان کهن یونانی نیز تقریبا هم رای شیخ الرئیس بودند و بابونه را مخصوصا بابونه ی کبیر را برای رفع ناراحتی های زنانه تجویز می کردند همچنین این گیاه را بهترین دارو برای رفع سرماخوردگی و ناراحتی ها و التهاب سینه می دانستند.

اولین گروه های مهاجر اروپایی بابونه ی کبیر را با خود به آمریکا بردند و دانشمندان قرن نوزدهم آمریکا بیشتر از این گیاه برای رفع ناراحتی های عادت ماهیانه و معالجه هیستری های زنان استفاده می کردند در ایام قدیم مفید بودند بابونه ی کبیر برای رفع سردرد را نیز تایید کردند و این چنین بابونه از ایام قدیم برای امراض مختلف مورد استفاده قرار می گرفت و تجویز می شد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بابونه گاوی را با خواص درمان میگرن، درمان آرتریت روماتوئید، درمان سرطان، مسکن طبیعی، رفع اضطراب و افسردگی، درمان آکنه و جوش صورت، پیشگیری از آسم ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0